پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403   15:31:44
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشکده




1402/10/2 شنبه مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه ملایر برگزار شد
مراسم روز جهانی خاک 13 آذر ماه  1402 به میزبانی دانشگاه ملایر و  به همت انجمن علمی گروه علوم خاک، جهاد کشاورزی شهرستان ملایر، گروه علوم خاک و دانشکده کشاورزی دانشگاه ملایر برگزار گردید.
در آغاز پس از تلاوت قرآن کریم، سرود ملی و پخش کلیپ علمی در مورد خاک و همچنین پخش سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت خاک و کشاورزی، رئیس دانشگاه دکتر محمدی منش  ضمن خیر مقدم به میهمانان و حاضرین در جلسه، در سخنانی اهمیت ضرورت توجه به آب و خاک را تبیین نمود.
سپس رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ملایر مهندس کاکاوند در مورد اهمیت خاک و حفظ آن به عنوان منبع تامین غذا و وضعیت خاک های شهرستان و استان همدان گزارشی تهیه و ارائه نمود.
سخنران اصلی و علمی مراسم دکتر شهریار مهدوی رئیس دانشکده کشاورزی و عضو هیات علمی گروه علوم خاک دانشگاه ملایر طی سخنرانی مبسوطی در خصوص اهمیت آب و خاک به عنوان دو منبع اصلی زندگی و حیات ایراد نمود.
وی در آغاز سخن،  از دست اندرکاران  برگزاری مراسم  بویژه انجمن علمی گروه علوم خاک ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ملایر و کارکنان بخش آب و خاک آن، مسئول انجمن علمی گروه علو م خاک، خانم دکتر هاشمی و مدیر گروه علوم خاک خانم دکتر ضرابی و همکاران گروه علوم خاک تشکر کرد.
در ادامه  ضمن استناد به آیات قرآن همچون سوره های مبارک: حج، آل عمران و فاطر خلقت انسان از خاک را مورد تاکید و همچنین سخنان مقام معظم رهبری در مورد حفظ خاک را مورد استناد قرارداد.
در بخش دیگر سخنرانی، نحوه و زمان تشکیل خاک در اقلیم های مختلف مورد بررسی و متوسط زمان تشکیل خاک در اقالیم خشک و نیمه خشک بین 800 تا 1000 سال عنوان گردید و بیان شد که خاک و آب به روشهای مختلف بر یکدیگر تاثیر داشته و شیوه های نامناسب مدیریت خاک و آب بر فرسایش خاک ،  تنوع زیستی خاک، حاصلخیزی خاک و کیفیت آب تاثیر می گذارد.
وی خاطر نشان کرد امروز دو معضل اصلی فرسایش و آلودگی خاک در دنیا و بویژه در ایران این سرمایه حیاتی را شدیدا در معرض خطر قرار داده است.
متاسفانه، امروزه 70 درصد مصرف آب شیرین در کشت های آبی بوده که تنها 20 درصد زمین های تحت کشت را شامل می شود.
دکتر مهدوی خاطر نشان کرد کمبود و تجزیه ماده آلی خاک نیز که توان بسیاری در حفظ آب و رطوبت خاک دارند از مشکلات دیگر عمده خاک ها درایران می باشد. با وجودآامارهای  نسبتامتفاوت  اما متاسفانه امروز در دنیا سالیانه 24 میلیارد تن خاک حاصلخیز از دست می رود. اما سهم فرسایش خاک در ایران 15 تا 16 تن در هکتار می باشد که در مقایسه با حد مجاز فرسایش 4/2 تن در هکتار در دنیا ، 5 تا 6 برابر میانگین جهانی است. ضمنا از حدود 18 درصد میلیون هکتار زمین قابل کشت، فقط 5 میلیون هکتار خاک حاصلخیز موجود است که باید آن را حفظ کنیم. ضمنا  اعلام گردید در خصوص آلودگی های خاک توسط آلاینده های غیر متمرکز نیز اصلا  پایش و کنترلی وجود ندارد.
وی در پایان،  کمبود ها و نواقص قوانین در کشور بویژه قانون حفاظت از خاک، عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست، عدم توجه به متخصصین رشته خاک و عدم وجود متخصص علوم  خاک در سازمانهای متولی حفظ خاک، همچنین نداشتن مقررات اجرایی در خصوص حفظ خاک، عدم وجود آموزش در خصوص اهمیت و نقش خاک در مدارس  و همچنین عدم آشنایی و توجه کشاورزان به حفظ  و اهمیت خاک را از مسایل مهم حفظ خاکهای کشور اعلام نمود.
 در پایان مراسم با اهداء جوایزی از کارشناسان  بخش آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان ملایر تقدیر به عمل آمد.