سه‌شنبه 29 اسفند 1402   10:00:25
1398/7/10 چهارشنبه
درباره مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت
1398/11/29 سه‌شنبه

طراحی مبلمان به ایجاد و تکامل اشیاء، سازه ها و سیستم ها برای بهبود شرایط زندگی بشر می پردازد، که هدف از آن ارتقاء کیفیت در محیط های زندگی و کار و در عین حال به دنبال استفاده پایدار و ابتکاری از مواد و فرآیندهای متنوع است. با توجه به فرآیند گسترش علوم در حوزه های مختلف، صنعت مبل و منبت کشور نمی تواند بدون درنظر گرفتن پژوهش های نوین در حوزه های مختلف مانند مواد اولیه (چوب و...)، طراحی، رنگ، بازاریابی و فروش، برای خود آینده خوبی را متصور شود. دانشگاه ملایر بر این اساس و نیز بر پایه اسناد بالادستی و توجه مسئولین کشور به امر تولید و بهبود شرایط اقتصادی منطقه و کشور، پیشنهاد تاسیس مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت را برای اولین بار در قطب ملی و بین المللی مبل و منبت، شهرستان ملایر ارائه نموده است.


معرفی مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت دانشگاه ملایر
صنعت مبلمان امروز یکی از مهمترین شاخه های صنایع کوچک با قدرت اشتغال زایی بالا، ایجاد ارزش افزوده و سرعت بازدهی اقتصادی مناسب است که می توان با یک برنامه ریزی بلندمدت، درآمد پایداری در این حوزه ایجاد کرد. شهرستان ملایر به عنوان قطب اصلی صنعت مبلمان کشور تولیدکننده بیش از 62 درصد مبلمان منبتی ایران است که این مساله می تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای کشور داشته باشد. از 15 هزار واحد تولیدی مبلمان ثبت شده در سطح کشور تعداد 5700 واحد ثبت شده در استان همدان فعال و بیش از 4000 واحد آن متعلق به ملایر، شهر ملی منبت است. همچنین در حال حاضر بیش از 20 هزار هنرمند در حوزه مبل و منبت ظرفیتی عظیم در حوزه اشتغال است که نشان دهنده توان بالقوه این بخش در رفع مشکل اشتغال استان و شهرستان است؛ موضوعی که با ملی شدن این صنعت باعث رونق هرچه بیشتر اشتغال در این منطقه شده است، به طوری که میتوان صنعت مبلمان ملایر را نمونه تبلور اقتصاد مقاومتی دانست. با وجود اینکه صنعت مبلمان درآمد ارزی بالایی دارد، اما ایران هنوز نتوانسته سهم خود را از این بازار بگیرد و بر اساس برخی آمارهای منتشره سهم ایران از بازار 460 میلیارد دلاری صنعت مبل جهان، کمتر از یک درصد است؛ سهمی که بی تردید با حمایت صنعت مبل و منبت ملایر می تواند بهبود یابد. مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت دانشگاه ملایر در سال 1398 برای رفع مشکلات و موانع موجود در صنایع مبل و منبت شهرستان ملایر و افزایش بهره وری در این صنعت تاسیس شد.

این مرکز، به عنوان مرکز تحقیقاتی با نگرشی فراگیر بر نقش تحقیقات مختلف در حوزه های پژوهشی تعریف شده، برای توسعه این صنعت قابل اتکا در کشور با به کارگیری نیروی انسانی متخصص و آزمایشگاه ها و کارگاه های خاص به انجام پژوهش های مورد نیاز مبل و منبت در کشور می پردازد. این مرکز در ساختمان مرکز پژوهش و تحقیقات دانشگاه ملایر واقع شده است. اعضای هیات علمی مجرب و جوان به همراه آزمایشگاه های استاندارد در حوزه های مختلف علوم و نیز همراهی و هماهنگی موسسات مختلف حوزه مبل و منبت ملایر، امکان اجرای دوره های آموزشی مختلف، اجرای طرح های تحقیقاتی مرتبط، مشاوره و آموزش خاص و نیز برگزاری دوره های تخصصی ویژه را فراهم آورده است.

همایش ها و رویدادهابيشتر
گالری تصاویربيشتر
هنر منبت و منبت کاری
بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از دانشگاه ملایر