جمعه 25 آبان 1403   04:35:07
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید

اخبار و نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

قائم مقام وزیر علوم خبر داد: تقاضامحور کردن پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معاونت پژوهش و فناوری تلاش دارد در سال آینده پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی را تقاضا محور نماید؛ در این برنامه امیدواریم بتوانیم به تقاضایی که دستگاه‌های اجرایی دارند سامان دهیم و جهت‌گیری خوبی در این حوزه انجام شود.

دکتر عبدالرضا باقری گفت: حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، یکی از ضرورت‌های امروز آموزش عالی کشور است تا بتوانیم فارغ‌التحصیلانی کارآفرین داشته و دانشگاه‌ها نیز در کنار آموزش و پژوهش، پاسخگوی مسائل پیرامونی خود باشند.

به گفته دکتر باقری، در دوره جدید عمدتاً سیاست کلی وزارت علوم کنترل کمی و ارتقای کیفی آموزش عالی بوده است.

قائم مقام وزیر علوم افزود: در حوزه ارتقای کیفی، طبیعتاً تربیت بهتر دانشجویان، بازنگری در سرفصل‌ها، آموزش و بازآموزی اعضای هیئت علمی، توجه به کیفیت و ارزیابی کار فارغ‌التحصیلان از جمله نکاتی است که مورد توجه می‌باشد؛ در این راستا سامانه‌ای طراحی شده است که در کمیته‌های برنامه‌ریزی وزارت علوم از نظرات اعضای هیئت‌علمی در انتخاب کارگروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ارتقای سطح مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال قبل در دستور کار قرار گرفت و منجر به تدوین دستورالعملی شد که در آن چند موضوع مراقبت از اجرای مطلوب دروس عملی، توجه به دروسی که به مهارت‌آموزی دانشجویان کمک کند و ردیابی فارغ‌التحصیلان هر رشته و نحوه اشتغال آن‌ها و همچنین رضایت کارفرماها از این دانشجویان موردتوجه قرار گرفت؛ انتظار می‌رود این دستورالعمل مورد توجه معاونت های آموزشی دانشگاه‌ها قرار گیرد.

دکتر باقری تصریح کرد: همچنین در حوزه آموزش، توجه به افزایش پذیرش دانشجوی خارجی مدنظر است که در افق برنامه باید به عدد ۸۰ هزار نفر در کشور برسیم و الان ۲۶ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های مختلف کشور داریم؛ هم گسترش کمی و هم توجه به کیفیت آموزش این دانشجویان در وزارت علوم مدنظر است.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور علی‌رغم تمامی کمبودها در سال آینده ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت که می‌تواند در راستای اشتغال مؤثر باشد.

منبع: پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری