جمعه 10 فروردین 1403   03:25:05
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید

اخبار و نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد: لزوم گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از ابلاغ شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در جامعه و صنعت خبر داد و گفت: برای تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی را آغاز می‌کنند، گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت الزامی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر برومند با اعلام این خبر اظهار داشت: این شیوه‌نامه در راستای برقراری ارتباط قوی و منسجم میان دانشگاه یا پژوهشگاه با بخش‌های جامعه و صنعت در همه حوزه‌های علمی و عملیاتی کردن یافته‌های اعضای هیئت علمی و آشنایی آنان با نیازهای واقعی صنعت و جامعه تدوین شده است.

وی افزود: فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی مؤسسه در جامعه و صنعت زمینه مناسبی را برای ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های آنان در کسب دانش بومی و انتقال یافته‌های پژوهشی به جامعه فراهم می‌سازد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: مطابق با این شیوه‌نامه، در طی فرصت مطالعاتی، عضو هیئت علمی در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی (شامل بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی) یا مراکز پژوهشی مرتبط با صنایع و رشته‌های فعال مؤسسه حضور می‌یابد؛ به منظور حفظ انسجام و جلوگیری از بروز مشکل در وظایف واحدهای سازمانی در مؤسسه باید ظرفیت اعزام اعضای هیئت علمی به گونه‌ای تعیین شود که خللی به وظایف آموزشی و پژوهشی مؤسسه وارد نشود.

دکتر برومند با بیان اینکه این شیوه نامه از ابتدای سال ۱۳۹۸ لازم‌الاجراست افزود: بر اساس بندهای «د» ماده ۱۲ و ۱۴ آیین‌نامه استخدامی برای تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی را آغاز می‌کنند گذراندن فرصت مطالعاتی درجامعه و صنعت الزامی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این شیوه‌نامه دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای اعضای هیئت علمی در دوره پیمانی دست کم ۶ ماه تمام وقت یا ۱۲ ماه نیمه وقت و در دوره رسمی آزمایشی ۳ ماه تمام وقت یا ۶ ماه نیمه وقت است.

کمک به افزایش شناخت اعضای هیئت علمی مؤسسه‌ها از فضای کار واقعی در جامعه و صنعت، تقویت ارتباط مؤسسه با جامعه و صنعت، همچنین گسترش همکاری‌های پایداری علمی و پژوهشی بین مؤسسه و واحد عملیاتی، استفاده مفید و مؤثر از امکانات، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات واحدهای عملیاتی، جهت‌دهی به پژوهش‌های مؤسسه و گسترش دانش و فناوری کاربردی مورد نیاز جامعه و صنعت و انتقال و ترویج یافته‌های جدید دانش و فناوری مؤسسه به جامعه و صنعت با هدف ارتقای توان علمی و فنی واحدهای عملیاتی برخی از اهداف این شیوه‌نامه می‌باشد.

 

برای دانلود شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در جامعه و صنعت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

منبع: پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
فايلها
1538807723-.pdf 1.18 MB شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در جامعه و صنعت