جمعه 10 فروردین 1403   11:22:00
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
آزمایشگاه ها و امکانات گروه طبیعت
کوره الکتریکی
کوره الکتریکی

میکروسکوپ نوری
میکروسکوپ نوری

آون
آون

میکروفیوژ(میکرو سانتریفیوژ)
میکروفیوژ(میکرو سانتریفیوژ)

ورتکس(شیکر لوله)
ورتکس(شیکر لوله)

گرمکن الکتریکی
گرمکن الکتریکی

PHمتر
PHمتر

بن ماری یا حمام آب
بن ماری یا حمام آب

رطوبت سنج خاک
رطوبت سنج خاک

هود
هود

شیکر ارلن-مایر
شیکر ارلن-مایر

انکوباتور
انکوباتور

ترازو دیجیتال
ترازو دیجیتال

کولیس ورنیه
کولیس ورنیه

هیدرومتر بافت خاک
هیدرومتر بافت خاک

مترلیزری
مترلیزری

پانتوگراف
پانتوگراف

EC متر
EC متر

اوگر دستی
اوگر دستی

دبل رینگ
دبل رینگ
دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 آزمایشگاه ها و امکانات گروه طبیعت
 
 
آزمایشگاه GIS و سنجش از دور
سنجش از دور (Remote Sensing, RS ) و سيستم اطلاعات جغرافيايي Geographic Information System, GIS) ) از جمله ابزارهاي بسيار كارآمد در مطالعات علوم جغرافيايي، كشاورزي، اكولوژي، زمين شناسي، ژئومورفولوژي، خاكشناسي، عمران، باستان شناسي، اقيانوس شناسي، هواشناسي، شهری، برنامه ریزی منطقه ای، منابع آب، منابع طبيعي، تهيه نقشه و غیره می باشد. استفاده از اين تكنولوژي ها باعث كاهش هزينه ها، افزايش سرعت و دقت مطالعات و صرفه جويي در زمان مي گردد. طبق بررسی های انجام شده استفاده از RS و GIS مي تواند حداقل 50 درصد زمان و هزينه مطالعات مختلف پهنه بندي را كاهش دهد كه با آموزش اين رشته علمي می توانیم در جهت سازندگي كشور قدم برداریم. این کارگاه جهت ارائه خدمات آموزشی و فراهم سازی زمینه‌های پژوهشی و آموزشی در موضوعات مربوط به GIS، کارتوگرافی ، سنجش از دور ایجاد شده است. هدف اصلی این آزمایشگاه آموزش فن آوری های RS و GIS در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. در حال حاضر این کارگاه مجهز به یک سیستم ابر رایانه (پروژه اراسموس) و همچنین سخت افزار و نرم‌افزارهای متداول در زمینه های GIS، نقشه برداری و زمین شناسی، مهندسی جنگل و مرتع و آبخیزداری می باشد و دانشجویان مقاطع مختلف گروه های مرتع و آبخیزداری، محیط زیست، شیلات و مهندسی جنگل از آن استفاده می نمایند.

آزمایشگاه گیاهشناسی و هرباریوم
در این آزمایشگاه کلاسهای عملی واحدهای درسی ارائه شده در گروه طبیعت، آزمایشات پایان‌نامه‌‌ی دانشجویان ارشد و پروژه دانشجویان کارشناسی برگزار می‌گردد. این آزمایشگاه مجهز به وسایل آزمایشگاهی به شرح ذیل است.
کوره آزمایشگاهی الکتریکی: کوره الکتریکی 1200 درجه - کوره الکتریکی 1500 درجه
کوره الکتریکی یا کوره آزمایشگاهی دستگاهی است که دارای محفظه ای کاملا عایق شده با آجر نسوز و سیمان نسوز و پنبه نسوز می باشد. این محفظه توسط المنت های قوی در اطراف ویا سقف دستگاه ، دمایی بالا تا حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد و یا 1500 درجه سانتی گراد ایجاد کرده که جهت ذوب برخی مواد و نیز گرفتن خاکستر برخی دیگر از مواد کاربرد دارد. مجهز به ترموستات و ترمومتر دیجیتال بوده و قابلیت نصب تایمر دیجیتال را نیز دارا می باشد. جنس بدنه خارجی از ورق روغنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک می باشد. دقت نمایشگر در محدوده دمایی ۲۰۰ تا 1200 درجه سانتی گراد حدود ۱۰ الی ۱۵ درجه می باشد.
کاربرد کوره های الکتریکی 1200 درجه : جهت خاکسترگیری مواد در آزمایشگاه ها
کاربرد کوره های الکتریکی 1500 درجه : جهت ذوب مواد در آزمایشگاه

 میکروسکوپ نوری:
با ریزنمای نوری برای بزرگنمائی‌های متفاوت برای بررسی موجودات و ساختار موادی که با چشم غیر مسلح قابل بررسی نیستند، کاربرد دارد. ساختمان میکروسکوپ نوری شامل عدسی چشمی و عدسی شیئ، دسته یا بدنه صفحه چرخان، صفحه میکروسکوپ،دیافراگم، منبع نور،گیره‌های صفحه، پیچ ماکرومتری، پیچ میکرومتری و پایه می‌باشد.
میکروسکوپ های نوری در ابتدا به عنوان وسیله ای برای مشاهده اجسام کوچک ساخته شده بودند. ولی در حال حاضر از آن ها برای بررسی و اندازه گیری ویژگی های ریز ساختاری مواد استفاده می‌شود. امروزه میکروسکوپ نوری برای مشاهده نمونه های زیستی، برش های بافت سلولی، مقطع نازک سنگ‌ها، ذرات خاک و ماسه، سطح صیقلی فلزات و سرامیک ها و نیز رنگدانه ها به کار می روند.
 
انکوباتور:(Incubator REYHAN TEB)
یک ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها و در آزمایشگاه های زیست برای کشت و رشد دادن بذر گیاهان به کار می رود.این وسیله با کنترل رطوبت، دما، میزان اکسیژن و دی‌اکسید کربن شرایطی مناسب برای رشد ارگانیسم های زنده و بذر گیاهان فراهم می‌کند.انکوباتور یکی از از ابزار های مهم در آزمایش های میکروبیولوژی، زیست‌شناسی سلولی و... به حساب می آید.این وسیله توسط پزشک کودکان فیلیپینی فیدل موندو Fe del Mundo) ) اختراع شده است.
 
شیکر ارلن-مایر:
یکی از دستگاه های پر کاربرد در تمامی آزمایشگاه های تشخیص ، اندازه‌گیری ، کنترل کمی و کیفی و تحقیقاتی می‌باشد و این به دلیل اهمیت بسیار زیاد هم زدن و ترکیب و مخلوط کردن در انواع آزمایشات است.
از شیکر برای هم زدن مایعات در ظروف آزمایشگاهی برای اعمالی نظیر ارزیابی ها، محیط های کشت، رنگ آمیزی، تحلیل های داروشناسی، آنالیز آلودگی آب و همولیز استفاده می شود.

ورتکس(شیکر لوله):
دستگاه شیکر لوله یا همان ورتکس وسیله ای‌ است که برای مخلوط کردن نمونه های داخل لوله با حجم های کم کاربرد دارد.
انواع مختلف لوله از قبیل لوله‌های نمونه برداری، لوله‌های سانتریفیوژ، لوله‌های اپندروف و به طور کلي تمامي لوله‌هايي که حداکثر قطر آنها تا 30‌میلی‌متر است را می‌توان درون اين دستگاه قرار داد. نوع حرکت شیکر اوربیتالی بوده و با سرعت2000دور در دقیقه می‌چرخد.
 
بن ماری یا حمام آب WB14:
بن‌ماري يا حمام آب وسيله‌اي است كه كاربرد گسترده‌اي در آزمايشگاه‌هاي مختلف شامل آزمايشگاه‌هاي موجود در مراكز تحقيقاتي، كلينيكي، آموزشي، صنايع غذايي و فاضلاب دارد. اين وسيله به منظور انجام تست‌هاي سرولوژيك،آگلوتيناسيون، بيوشيمي، تست‌هاي دارويي و حتي به منظور انجام مراحل انكوباسيون صنعتي، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از بن‌ماري‌ها به منظور گرم كردن معرف‌ها و ذوب كردن نمونه‌ها نيز استفاده مي‌شود. به عنوان يك قاعده كلي، در بن‌ماري‌ها از آب استفاده مي‌شود؛ اگر چه در تعداد معدودي از آن‌ها از روغن نيز استفاده مي‌شود.
 
میکروفیوژ(میکرو سانتریفیوژ):
یکی از تجهیزات متداول آزمایشگاهی است که برای چرخاندن نمونه های اندک مایع در سرعت های بالا استفاده می شود.میکروفیوژها(میکرو سانتریفیوژ )سانتریفیوژ های کوچک رو میزی فشرده‌ای هستند که در مدل های غیر یخچالی شده یا یخچالی شده وجود دارند.
 
هیتر گرمکن الکتریکی (هیتر-استیرر):
از این دستگاه بیشتر برای گرم کردن یکنواخت بـه همـراه هـم زدن خودکار محلـول هـای داخـل ظـروف آزمایـشگاهی استفاده می شود و سه نوع پیچ تنظیم بر روی آن وجود دارد که از پیچ ترمـو بـرای تنظیم درجه حرارت تولیدی و از پیچ تایمر برای تنظیم مدت زمان گرم کردن نمونـه ها و از پیچ سرعت همزن هم برای تنظیم سرعت همزن مغناطیسی استفاده می شود. بدین صورت که برای استفاده از همزن مغناطیسی یک قطعـه کوچـک مغناطیـسی مخصوص را داخل ظرف محلول انداخته و بعـد از گذاشـتن ظـرف بـر روی صـفحه دستگاه ، همزن مغناطیسی آن را فعال می کنند و بدین ترتیب با چرخیـدن قطعـه کوچک داخل ظرف محلول هم زده می‌شود.
 
آون:
آون يا فور وسيله اي است داراي يک محفظه با حجم هاي مختلف که جهت گرم کردن مواد و يا خشک کردن مواد مرطوب تا حرارت 250 يا 300 درجه سانتي گراد بکار مي رود  .
يک نوار فايبرگلاس با عمر طولاني بر روي درب آن تعبيه شده تا حرارت داخل محفظه ازدست نرود.
گرمايش در داخل محفظه همچنان يکنواخت و با دقت زياد قابل کنترل مي باشد . يکي از عوامل بسيار مهم در طول عمر آون آزمايشگاهي عايق بندي محفظه آن مي باشد .
محفظه داخلي آن در دو نوع از جنس آلومينيوم و استيل ضد زنگ ساخته شده است که طراحي آن به گونه اي مي باشد که به سادگي مي توان آن را تميز کرد.
آون ها داراي طبقات با تعداد مختلف با توجه به حجم هاي آنها مي باشد . اين طبقات از جنس خود محفظه بوده و مي توان بسادگي آن ها را جا به جا کرد.
 
PHمتر:
دستگاه الکترونیکی برای محاسبه PH مواد است. این دستگاه متشکل از دو بخش اصلی یعنی میله کاوشگر (probe) و اندازه گیر (meter) است. میله کاوشگر PH محلول را تبدیل به سیگنال الکتریکی کرده و اندازه گیر آن را تحلیل و میزان PH را نمایش می دهد.
PH متر ها را می توان به دو گروه تقسیم بندی کرد.
گروه اول PH مترهایی که اصطلاحاً به آن ها قلمی(پرتابل) گفته می شود، این PH مترها ارزان، سبک و کوچک هستند ولی دقت کمتری نسبت به نوع دوم یعنی PH مترهای رو میزی دارند PH متر های نوع دوم بزرگتر و گرانتر هستند و معمولاً در محل ثابتی نصب می شوند. این نوع PH متر دارای دقت بسیار بالا تری بوده و برخی از آن ها قابلیت سنجش پارامترهای متعددی علاوه بر PH نیز هستند.
رطوبت سنج خاک:
برای اندازه گیری میزان رطوبت و یا آب موجود در خاک و زمین استفاده می گردد.
 
هود:
هود آزمایشگاهی یکی از اساسی ترین و شاید مهم ترین وسایل مورد نیاز در تمامی مراکز صنعتی و آزمایشگاهها می باشد و نقش بسیار مهمی در تامین و حفظ سلامتی افراد حاضر و کارکنان در محیط آزمایشگاههادارد.
هود آزمایشگاهی به نوعی یک مکنده و یا هواکش محسوب می شود و تمامی گازهای تولید شده و آلاینده ها را به خارج از محیط آزمایشگاه انتقال می دهد.
 
کولیس ورنیه:
ابزاری است که می توان به وسیله آن قطر قطعه کار، عمق ، قطر داخلی و ارتفاع قطعات مختلف را با دقت های متفاوت بر حسب سیستم های اندازه گیری مختلف اندازه گیری نمود.
 
ترازو دیجیتال: وسیله ای است که به منظور توزین اجسام با دقت بالا بکار می رود. ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی معمولا دارای صفحه محفظه توزین هستند که استفاده از صفحه محفظه برای جلوگیری از تاثیر هوا بر وزن مواد می باشد.
ترازو دیجیتال با دقت سه صفر:GE-200-Max=200gr-d=1mg
 
پانتوگراف: پانتوگراف:(نقاله متحرک) نام وسیله ای است که برای رسم شکل‌های متشابه از آن استفاده می‌شود.
 
مترلیزری: فاصله سنج لیزری وسیله ای است که از پرتو لیزر برای تعیین فاصله اجسام استفاده میکند.
 
هیدرومتر بافت خاک: هیدرومتر یا چگالی سنج وسیله ای است که می توان غلظت ذرات موجود در مایعات را تعیین نمود.
 
EC متر: دستگاهی است که برای اندازه گیری هدایت الکتریکی مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انواع قلمی و پرتابل آن طوری طراحی شده اند که برای استفاده در محیط خارج از آزمایشگاه مناسب می‌باشند.

دبل رینگ:
از این وسیله برای اندازه گیری میزان نفوذپذیری خاک در زمین‌های کشاورزی به منظور ارزیابی خاک کشاورزی جهت رده بندی آن برای مقاصد کشاورزی و برآورد میزان آب مصرفی و مورد نیاز برای امور زراعی و کشاورزی و همچنین ارزیابی نحوه آبشویی خاک و قابلیت زهکشی خاک استفاده می شود.
 
اوگر دستی:
اوگر دستي جهت نمونه گيري خاک کاربرد دارد و شامل سه عدد تيغه نمونه گير به ابعاد 2,3,4 اينچ،يک دسته ي T شکل،دو عدد ميله رابط به طول يک و نيم متري می‌باشد.