معاونت آموزشی در دانشگاهها وظایف متعددی را بر عهده دارد که شامل برنامهریزی و ساماندهی و هدایت کلیه امور آموزشی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، نظارت برحسن اجرای مقررات و آئیننامههای آموزشی، تصمیمگیری درباره مسائل آموزشی، سیاستگذاری و اتخاذ تمهیدات لازم در جهت گسترش و ارتقاء کیفیت آموزشی واجرای دوره های آموزشی و ارزیابی آنها وهمچنین امور مربوط به اعضای هیات علمی واحد می باشد. این موضوع بهانهای شد تا برای آشنایی بیشتر با این معاونت در دانشگاه ملایر گفتگویی با معاون آموزشی دانشگاه ملایر انجام دهیم که ماحصل آن را در زیر میخوانید:
دکتر حمیدرضا افتخاری در ابتدای سخنان خود بیان کرد: وظیفه معاونت آموزشی دانشگاه در حقیقت نوعی سیاستگذاری در حوزه آموزشی است تا برنامهها و اهداف دانشگاه در حوزه آموزشی تحقق پیدا کند. این معاونت در دانشگاه ملایر دارای پنج مدیریت می باشد. مدیریت خدمات آموزشی شامل فعالیت های مختلف مربوط به ثبت نام، آموزش، خدمات ماشینی، امور دانش آموختگان و دبیرخانه آموزش است. وی ادامه داد: مدیریت تحصیلات تکمیلی از دیگر مدیریت های زیر مجموعه این معاونت می باشد که به طور تخصصی به مسائل مربوط به حوزه دانشجویان دکترا و ارشد همچون پایاننامهها و رسالههای آنها و مجوزهای مرتبط می پردازد. افتخاری اظهار داشت: دانشگاه ملایر در حوزه آموزشهای آزاد که یکی دیگر از مدیریت های زیرمجموعه این معاونت است نیز اقدامات قابل توجهی را انجام داده است. این حوزه عهدهدار وظایفی مانند آموزشهای خارج از چهارچوب چارت مصوب دروس در جهت افزایش مهارتآموزی و آماده سازی دانشجو برای ورود به بازار کار است. معاون آموزشی دانشگاه ملایر به دیگر حوزه مدیریتی این معاونت اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه برنامه ریزی آموزشی یکی دیگر از حوزههایی است که نظارت بر سرفصلها، کیفیت آموزش و تدریس اساتید را بر عهده دارد. پنجمین حوزه زیر مجموعه این معاونت گروه استعدادهای درخشان است که حمایت از استعدادهای درخشان داخل و خارج از دانشگاه را بر عهده داشته و وظیفه شناسایی و حمایت از نخبگان دانشجویی و حمایت وهدایت ایشان را به عهده دارد. از دیگر وظایف این گروه استعدادهای درخشان شناسایی دانشآموزان نخبه ای است که در سطح مدارس شهرستان هستند.
وی به برخی دیگر از وظایف این معاونت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: البته برخی امورات دیگر خاص معاونت آموزشی وجود دارد این امور شامل پیگیری امور مربوط به هیئت علمی و ساماندهی آن، سیاستگذاری کلان در حوزه آموزش، توسعه و پیگیری اخذ مجوز رشتههای مصوب در سند راهبردی پنج ساله دانشگاه و ارائه پیشنهاد در توسعه و جذب هیئت علمی های جدید می باشد. دکتر افتخاری در ادامه اظهار داشت: در مجموعه اقداماتی که تاکنون توسط این معاونت در راستای ساماندهی حوزه آموزشی دانشگاه ملایر انجام شده، تلاش داشتیم در طول مدت سه ساله تحولاتی را در این حوزه انجام دهیم که جایگاه دانشگاه ملایر را در استان و کشور ارتقا بخشیم. وی در ادامه به تشکیل یک شورای راهبردی در این معاونت نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در این شورای راهبردی که با حضور ده هیئت علمی از دانشکدههای مختلف در قالب بیش از 50 جلسه در طول یک سال و نیم تشکیل شد فرصتها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت مجموعه دانشگاه و شهرستان ملایر احصا گردید و ظرفیت های دانشگاه ملایر جهت تحقق مرجعیت با توجه به اسناد بالادستی همچون سند آمایش استان، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول وزارت علوم و سند چشم انداز کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس برنامه راهبردی دانشگاه در افق 1407 شامل چشم انداز، ماموریت، اهداف کلان، راهبردها و اقدامات هر یک از حوزه های دانشگاه تدوین گردید.
معاون آموزشی دانشگاه ملایر اظهار داشت: خیلی از سندهای راهبردی مجرد از مطالعه شرایط موجود و درگیر نمودن دانشکدهها و گروه های آموزشی تدوین گردیده است ما از نقاط قوت این سند مشارکت گروه ها و اعضای هیات علمی در فرآیند تهیه و تدوین آن می باشد. خوشبختانه این سند که مبنای عملکرد دانشگاه برای 5 سال آتی خواهد بود هم در هیات امنای دانشگاه تصویب گردیده است و هم توسط دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تایید گردیده است.
وی احداث دانشکدههای جدید و توسعه آن را یادآور شد و افزود: در حوزه توسعه دانشگاهها و دانشکدهها هم یکی از کلیدی ترین اقدامات، راهاندازی سه دانشکده برنامه محور مشتمل بر یازده گروه آموزشی است. در ادامه به این مهم اشاره گردید که گروه های برنامه محور که مورد توجه سازمان های سیاست گذار همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می باشد تفاوت جدی با گروه های آموزشی تخصصمحور و مصطلح موجود در دانشگاههای کشور دارد. این گروه ها برخلاف گروه های تخصص محور که اعضای هیات علمی آنها صرفا در یک رشته یا بعضا گرایش تخصص دارند، از اعضایی با تخصص های و گرایش های مختلف و با هدف پاسخگویی به یک نیاز یا مساله تشکیل شده است. دکتر افتخاری در ادامه به نیاز جامعه به حل بسیاری از مسائل بین رشته ای نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه در این دانشگاهها مطرح دنیا برای حل مسائل به مجموعهای از تخصصها در یک مسئله نیاز است و این تخصص ها بایستی در کنار هم و در تعامل با هم به مساله پاسخ دهند. این عضو هیئت علمی در ادامه افزود: یک شیوهنامه تدوین شده که در این آییننامه توسعه دانشکده ها و گروه های برنامهمحور گنجانده شده است. سازوکار در نظر گرفته شده در تشکیل این گروه ها مبتنی بر داوری برنامهها توسط متقاضیان و ارزیابی مستمر فعالیت های عضو هیات علمی به در راستای اجرای برنامه مصوب صورت میگیرد. وی مساله محوری را هدف مهم دیگر در این دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: منظور از برنامه محوری این است که ابتدا موضوع یا مسئلهای را در حوزههای مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و ... رصد و پس از بررسی ظرفیت های دانشگاه در پاسخگویی این نیاز در قالب گروه های برنامه محور مصوب و حمایت های لازم جهت پاسخ به نیاز فراهم گردد. وی تشکیل سه دانشکده جدید را یادآور شد و ابراز داشت: این سه دانشکده برنامهمحور به ترتیب دانشکده علوم و فنون بین رشتهای، تغذیه و امنیت غذایی و علوم نوین و پیشرفته می باشد. وی افزود: دانشگاههای مطرح جهان به سمت تشکیل اینگونه دانشکدهها رو آوردند و خوشبختانه دانشگاه ملایر توانست در این موضوع در استان پیش قدم باشد.
ایشان افزود : در حوزه اخذ مجوز رشته های جدید نیز فعالیت های خوبی صورت پذیرفته است. خوشبختانه امسال مجوز قطعی رشته صنایع مبلمان برای دانشگاه ملایر اخذ گردید و با راهاندازی پژوهشکده آن و تجهیز آن ظرفیت و امکانات خوبی را فراهم گردیده است. وی بیان کرد: دانشگاه ملایر طی سه سال گذشته توانسته است مجوز بیش از 18 رشته را در مقاطع مختلف دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی اخذ نماید.