چهارشنبه 28 شهریور 1403   22:37:22
1398/7/10 چهارشنبه
ثبت نام ورودی های جدیدثبت نام ورودی های جدید
اخبار دانشگاهبيشتر
در گفتگوی خبری رئیس دانشگاه عنوان شد:  اقدامات شاخص تثبیت کننده دانشگاه ملایر در سه سال اخیر 1403/6/24 شنبه
در گفتگوی خبری رئیس دانشگاه عنوان شد: اقدامات شاخص تثبیت کننده دانشگاه ملایر در سه سال اخیر
دانشگاه ملایر؛ دومین دانشگاه مستقل استان همدان و دانشگاه برتر علمی و پژوهشی جوان کشور
مصاحبه خبری نشریه طلیعه امید با رئیس و معاونین دانشگاه ملایر:
دانشگاه ملایر از سال 1384 رسماً به عنوان دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده و به سرعت مسیر رشد و توسعه را طی کرده است. این دانشگاه امروز به نگینی برای شهرستان ملایر تبدیل شده است و با صدور مجوز تاسیس هیات امناء  به عنوان نخستین رکن دانشگاه و هیات ممیزه رکن علمی دانشگاه در دولت سیزدهم، آن را به عنوان نخستین دانشگاه جامع مستقل شهرستانی تبدیل کرده است.
دانشگاه ملایر امروز بعنوان دانشگاه پیشتاز شهرستانی، توسعه فعالیت های مهارت محور و مساله محور روند رو به رشد خود را گسترش داده است و به یکی از مراکز مهم آموزشی و پژوهشی غرب کشور تبدیل شده است. عمده فعالیت های این دانشگاه در سه سال گذشته مبتنی بر ساماندهی اهداف و راهبردهای دانشگاه، اجرای طرح تحول آموزش عالی و هدایت فعالیت ها به سمت مهارت محوری و رفع نیازهای کشور می باشد. تاسیس دانشکده های جدید، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز منطقه، ایجاد رشته های به روز و با جاذبه و گسترش فعالیت های پژوهشی فناورانه از اقداماتی است که در این گزارش به بررسی آن می پردازیم. امروز یکی از شاخص های رشد و توسعه شهرستان، فعالیت های علمی و پژوهشی است که در این دانشگاه شکل گرفته است و روز به روز شاهد گسترش آن می باشیم. به منظور معرفی بهتر این دانشگاه و ایجاد نقش فعال آن در شهرستان پای صحبت "دکتر ابراهیم محمدی منش" رییس دانشگاه و دو تن از معاونین آن نشستیم تا موفقیت های دانشگاه را از زبان این مسئولان بشنویم.

دکتر ابراهیم محمدی منش رئیس دانشگاه ملایر
■آقای دکتر لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید و از وضعیت علمی و پژوهشی خود و سوابق خود توضیحاتی را ارائه دهید؟
دکتر محمدی منش: بنده عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه ملایر هستم که از سال 1389 فعالیت خود در دانشگاه را آغاز کردم. دانشیار پایه 20 دانشگاه هستم. گروه فیزیک یکی از گروه های افتخار آفرین دانشگاه است که در رشته فیزیک و مهندسی اپتیک و لیزر دانشجوی کارشناسی، در رشته فیزیک ماده چگال و فتونیک دانشجوی کارشناسی ارشد و در رشته فیزیک کلیه گرایش ها دانشجوی دکتری پذیرش می کند.
■آقای دکتر آیا سوابق دیگری هم دارید؟ بله من حدود 5 سال دبیرخبر در صدا و سیمای تهران بوده ام، حدود 4 سال هم کارشناس دانشگاه بوعلی سینا و دارای سوابق رئیس دفتر ریاست و روابط عمومی و مدیر امور اداری دانشگاه در دانشگاه بوعلی سینا می باشم.
■ فعالیت های اجرایی شما در دانشگاه ملایر چه بوده است؟ معاون دانشکده علوم پایه، عضو شورای پژوهشی، مدیر گروه فیزیک و از بهمن 1400 هم رئیس دانشگاه ملایر می باشم.
■ آقای دکتر وضعیت دانشگاه ملایر و شرایط کنونی این دانشگاه در کشور چگونه است؟
دانشگاه ملایر امروز به لطف خداوند دومین دانشگاه جامع و مستقل استان است. افتخار داریم که استقلال دانشگاه ملایر در دوران مدیریت اینجانب با موافقت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد. واقعیت این است که دانشگاه یک مرکز ملی و بین المللی است و نباید به آن نگاه شهرستانی داشت و اعضای هیات علمی آن از کل کشور جذب و در دانشگاه ملایر خدمت می کنند. در کشور ما، دانشگاه ها به سه دسته  دانشگاه مادر و رتبه دار کشور، دانشگاه های معین استانی و دانشگاه های شهرستانی تقسیم می شوند. سیاست آموزش عالی در قبال دانشگاه های شهرستانی بسیار سختگیرانه و محدود کننده است، اما دانشگاه ملایر بدلیل اینکه توانسته است رشد بسیار خوبی را برای خود به ثبت برساند و رتبه یک دانشگاه های کشور در میان دانشگاه های جوان زیر بیست سال را کسب کرده است از این محدودیت ها تا حد زیادی در امان مانده است. الان در بیشتر اوقات نام دانشگاه ملایر در کنار دانشگاه هایی مانند بوعلی سینا، اراک و لرستان مطرح می شود. این یعنی رقابت پذیر شدن دانشگاه ملایر در مقایسه با دانشگاه های معین استان. امروز دیگر بحث حذف یا ادغام دانشگاه ملایر مطرح نیست بلکه بحث بین المللی شدن دانشگاه مطرح است و اینکه در شاخص های بین المللی بتواند صاحب رتبه و مقام شود. بنابراین در یک جمله وضعیت کنونی دانشگاه ملایر در عین حالی که محدودیت های وزارتی در حال اجرا است از هر نظر مطلوب است و اگر این روند رو به رشد ادامه یابد بزودی باید شاهد برتر شدن دانشگاه ملایر و رقابت پذیری آن با دانشگاه های با سابقه  خواهیم بود.
■ از دکتر محمدی منش درباره اقدامات تثبیت کننده دانشگاه ملایر پرسیدیم.
دکتر محمدی منش گفت: اولین اقدام تثبیت کننده پایه ای و ساختاری، ایجاد هیات امنا و هیات ممیزه مستقل می باشد که به لطف خدا در سال 1401 انجام شد. شخص دکتر زلفی گل بارها تاکید کردند که اگر در دوره مدیریت شما فقط همین هیات امنا و هیات ممیزه برای دانشگاه که منجر به استقلال آن شد اتفاق افتاده باشد، بزرگترین دستاورد این دوره به شمار می رود. گام دوم اقدامات مبنایی تدوین سند راهبردی است که اتفاق افتاده است و در هیات امنا کلیات آن مصوب شد. در بخش آموزشی ایجاد و به روزرسانی دانشکده ها و رشته ها می باشد. اثر گذاری این اقدامات در حدی است که می تواند رشته های مختلف را با توجه به کاهش تعداد دانشجو زنده نماید، اطلاعات دقیق تر در این موارد را از معاونت آموزشی بپرسید. در بخش پژوهشی حرکت به سمت رفع نیازهای کشور، ارتباط با صنعت و جامعه، افزایش اعتبارات پژوهشی و مساله محور کردن فعالیت ها در سه سال گذشته آغاز شده است که مسیر رو به رشد آن می تواند آینده درخشانی را برای این دانشگاه به ارمغان بیاورد. تعداد اعضای هیات علمی، فضای فیزیکی، تعداد فعالیت های پژوهشی، تعداد دانشجو و درآمدهای اختصاصی دانشگاه از محل فعالیت های پژوهشی از جمله شاخص های ارتقای دانشگاه است. تمامی این موارد در سه سال گذشته رو به رشد بوده است.به عنوان مثال در 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم جذب عضو هیات علمی در دانشگاه ملایر تقریباً صفر بوده است و تعداد محدودی که عمدتاً مربوط به دوره های قبل بودند، استخدام شدند. در سه سال گذشته برای جذب بیش از 40 عضو هیات علمی در رشته های مختلف فراخوان داده شد که بیش از 20 عضو هیات علمی در رشته های مختلف مشغول بکار شدند. الان تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه 180 نفر است که باید به بیش از 200 عضو افزایش یابد. سطح علمی اعضای هیات علمی هم شاخص دیگری است که با ایجاد هیات ممیزه مستقل این روند نیز بهبود یافته است و  در دو سال گذشته بیش از 10 عضو هیات علمی ارتقای مرتبه یافتند و در حال حاضر از میان اعضای هیات علمی دانشگاه 7 نفر از آنها در مرتبه استادی و 49 نفر از ایشان نیز در مرتبه دانشیاری می باشند.
■ آقای دکتر اطلاعات ریز آموزشی و پژوهشی را از معاونین مربوطه خواهیم پرسید. لطفا شما در مورد سیاست های کلان دانشگاه و مشکلات پیش رو در دوران مدیریت خود توضیحاتی ارائه دهید.
سیاست های کلان دانشگاه باید توسعه کمی و کیفی آن در عرصه های مختلف با تمرکز بر افزایش فعالیت های پژوهشی فناورانه و کیفی سازی آموزش باشد. سیاست ما تربیت نیروی انسانی ماهر و مهارت محور، اصلاح ساختارهای آموزشی و بهبود کیفیت آن، راه اندازی رشته های جدید و به روزرسانی شده، ایجاد زیربناهای لازم آزمایشگاهی، فضاهای فیزیکی آموزشی، تجهیزات تخصصی و ارتقای سطح فعالیت های پژوهشی با تمرکز بر رفع نیاز استان و کشور و قابلیت های شهرستان و استان بود که باید این روند مطابق سند راهبردی تدوین شده ادامه یابد. نباید دانشگاه لحظه ای از این مسیر جدا شود که قطعا تبعات سنگینی برای آن با توجه به قرار گیری در شهرستان بوجود می آید. اینکه در مورد مشکلات سوال پرسیده اید باید به چند مشکل جدی اشاره کنم. اولین مشکل قرار گیری دانشگاه در شهرستان و محدودیت های ناشی از آن است. متاسفانه نگاه ملی و بین المللی به دانشگاه کمرنگ است و باید این نگاه تقویت شود. مثلاً برخی بر دانشگاه فشار می آورند که باید مسئولان همه بومی باشند در حالی که دانشگاهی که بیش از 85 درصد اعضای هیات علمی آن از استان های مختلف می باشند تمرکز بر استفاده از ظرفیت بومی یعنی حذف ظرفیت و توانایی سایر اعضای هیات علمی در مسیر رشد و توسعه. مشکل دیگر که ما در دانشگاه با آن مواجه هستیم نبود امکانات رفاهی در شهرستان برای اعضای هیات علمی است. از دیگر مسائل کم بودن ظرفیت پیمانکاران و امکانات برای سرویس دهی به دانشگاه می باشد. اما نقطه قوت شهرستانی ما داشتن دو برند ویژه مبل و منبت و کشمش و انگور است که با تمرکز بر این دو ویژگی و معادن شهرستان می توان رشد و توسعه دانشگاه را در این مسیرها به طور ویژه دنبال کرد که این ظرفیت ها در سند راهبردی به خوبی دیده شده است.
■ آقای دکتر درباره وضعیت اعتبارات و بودجه دانشگاه و مسائل عمرانی هم توضیحاتی ارائه کنید؟
اعتبارات دانشگاه تا سال 1402 وضعیت مطلوبی داشته است. ما در سه سال گذشته بیش از 100 درصد اعتبار دریافت کرده ایم. بدهی های اصلی دانشگاه تسویه شده و حتی در این دوران بخش عمده ای از بدهی های عمرانی گذشته را نیز پرداخت کرده ایم. بودجه دانشگاه در سال 1403 نزدیک به 40 درصد افزایش یافته است اما باید دید که وضعیت تخصیص ها در سال جاری چگونه انجام می شود. در سه سال گذشته بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه رشد بالایی پیدا کرده است. اعتبارات پژوهشی دانشگاه از 4 میلیارد تومان در سال 1400 به 17 میلیارد تومان در سال 1402 افزایش یافته است. برای سال 1403 اعتبارات ابلاغی بیش از 40 میلیارد تومان است که معادل 15 درصد اعتبارات پژوهشی است. در بخش فرهنگی اعتبارات دانشگاه از 2/0 درصد در سال 1400 که بدلیل کرونا تقریبا هزینه نشده بود به حدود 5 میلیارد تومان در سال 1402 معادل 5/3 درصد اعتبارات سایر دانشگاه رسید و امسال این مبلغ به 5 درصد اعتبارات کل خواهد رسید که بیش از 10 میلیارد تومان خواهد بود. از نظر عمرانی اعتبارات خوبی به دانشگاه اختصاص یافت و قرارداد پروژه دانشکده فنی و مهندسی در فاز دوم با بیش از 138 میلیارد تومان منعقد شده است و امیدواریم شاهد بهره برداری به موقع آن باشیم. پروژه راکد و اسکلت مهمانسرای شماره دو به خوابگاه تغییر پیدا کرد و با دریافت اعتبار در هفته دولت به بهره برداری رسید. پروژه پیچیده و فنی و حقوقی کتابخانه دانشگاه نیز در روند خوبی در دو سال گذشته قرار گرفته است که امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم خاتمه پیمان را به پیمانکار بدهیم و زمینه خاتمه پروژه را فراهم کنیم. همچنین ما در زمینه عمرانی در سه سال گذشته با اعتبارات دانشگاه، دانشکده علوم پایه در حال بازسازی است و توسعه سلف سرویس دانشجویان را اغاز کرده ایم. پایانه و پارکینگ دانشجویی در حال ساخت است و پارکینگ های کارکنان نیز تکمیل و به بهره برداری رسید. در مجموع وضعیت عمرانی و مالی دانشگاه خوب است اما امسال تاکنون تخصیص خوبی نداشته ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا دانشگاه تا پایان سال با مشکل مواجه خواهد شد.
■ به عنوان آخرین سوال، دوران مدیریت خود را در 30 ماه گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟
دوران مدیریت من و تیم دانشگاه، دوران مدیریت بحران ها است. بحران اول بازگشایی دانشگاه بعد از حدود سه سال تعطیلی دانشگاه بدلیل همه گیری ویروس کرونا بود. این ابر چالش دانشگاه بود که در همه زمینه ها بحران وجود داشت. بحران خوابگاه، بحران امکانات، عدم شرایط مناسب دانشگاه و شهرستان، کمبود شدید امکانات، تعطیلی خوابگاه های خودگردان و ... تنها بخشی از این مشکلات است. نگرانی همکاران، دانشجویان، خانواده های دانشجویان و اعضای هیات علمی از بازگشت مجدد ویروس کرونا نیز یکی دیگر از مشکلات روحی و روانی حاکم بر شرایط کشور بود. عبور از این چالش ها امسال 1403 در حال انجام است و می توانیم امسال اعلام کنیم که اثرات ویروس کرونا و تعطیلی آن تقریبا به حداقل رسیده است. سال دوم مدیریت ما علاوه بر مشکلات بازگشایی دانشگاه مواجه شدن با شرایط سخت ناشی از اغتشاشات 1401 و درگیری های امنیتی ناشی از آن بود. الحمدالله وضعیت دانشگاه با این دو بحران زیربنایی، رو به رشد بود و همکاران ما در مدیریت دانشگاه متوقف نشدند و همانگونه که توضیح داده شد اهداف کلان دانشگاه و ایجاد جایگاه پیش رفته است و امروز باید گفت دوره جدید شکوفایی دانشگاه شکل گرفته و دو سال آینده برای تثبیت آن حیاتی است. امسال فقط بیش از 15 رشته و گرایش دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی مجوز گرفته شده است که در راستای راه اندازی سه دانشکده بین رشته ای، فناوری های نوین و دانشکده تغذیه و امنیت غذایی اخذ شده اند. گرنت اساتید به حد قابل قبولی رسیده است. ما در سه سال گذشته گرنت را از چند میلیون تومان به بیش از 60 میلیون تومان افزایش دادیم. دانشگاه سال 1395 و 1396 گرنت پرداخت کرد و بعد بدلیل نداشتن اعتبار گرنت تا سال 1400 پرداخت نشد و ما از سال 1400 دوباره پرداخت گرنت را آغاز کردیم.
دکتر حمیدرضا افتخاری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی
■ آقای دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید؟
حمیدرضا افتخاری هستم عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر و از سال 1387 عضو هیات علمی دانشگاه ملایر می باشم. متولد تهران هستم و هم اکنون در ملایر ساکن می باشم. مسئولیت هایی که تا حالا داشته ام مدیر آی تی، مدیر گروه مهندسی کامپیوتر، معاون دانشکده فنی و مهندسی و هم اکنون هم از اوایل سال 1401 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی را برعهده گرفته ام.
■ شرایط وضعیت آموزشی دانشگاه الان چگونه است؟
دانشگاه ملایر با داشتن 181 عضو هیأت علمی جوان و با انگیزه، 100 رشته تحصیلی شامل 8 رشته در مقطع دکترای پژوهش محور و 6 رشته دکتری آموزش محور، 54 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 32 رشته در مقطع کارشناسی دارد که 17 رشته آن در دو سال گذشته اخذ شده است، نزدیک 5000 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری در حال تحصیل می باشند.
دانشگاه در حال حاضر در حال فعالیت برای توسعه کمی و کیفی رشته های تحصیلات تکمیلی با رویکرد حل مسائل منطقه و کشور می باشد. برخی از اقدامات اساسی سه سال گذشته اخذ مجوز 14 رشته تحصیلات تکمیلی و 3 رشته کارشناسی، راه اندازی دانشکده بین رشته ای با سه گروه تخصصی برنامه محور هوش مصنوعی، زیست فناوری و نانوفناوری، تجهیز آزمایشگاه های آموزشی دانشگاه با اعتباری بیش از 5 میلیارد تومان می باشد که این علاوه بر خرید تجهیزات آزمایشگاه های پژوهشی دانشگاه است.
در بخش آموزش در زمینه حمایت جذب دانشجویان و حمایت از دانشجویان مستعد چه اقداماتی انجام داده اید؟
تعامل بسیار خوبی با آموزش پرورش داشته ایم. تفاهم نامه ای در این زمینه سال 1401 منعقد و بخش قابل قبولی از آن اجرایی شد. در این زمینه بازدیدهای دانش آموزان از دانشگاه رونق ویژه ای گرفت، معلمان دعوت شدند و سرگروه های آموزشی و مشاورین انتخاب رشته دعوت شدند و شرایط و قابلیت های دانشگاه برای آنها تشریح شد. آیین نامه حمایت از دانشجویان برتر تدوین و در هیات امنا مصوب و از سال 1402 اجرایی شد که در آن حمایت از دانش آموزان با استعداد و بومی آغاز گردید. بیش از 300 میلیون تومان از دانشجویان مستعد در سال گذشته حمایت انجام شد که این برای اولین بار در دانشگاه ملایر عملیاتی شده است. آموزش های آزاد دوره های مهارت افزایی را آغاز کرد و بیش از 200 نفر از دانشجویان در این زمینه آموزش دیده اند. البته تفاهم نامه هایی هم با جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفه ای برای استفاده از ظرفیت های آموزشی انجام شده است که این کیفیت فعالیت ها را افزایش و منجر به رضایتمندی دانشجویان می شود که این خود به جذب دانشجو کمک خواهد کرد.
■ در زمینه افزایش رضایتمندی و کاهش زمان ارائه مدارک چه اقداماتی انجام شده است؟
فرآیند صدور گواهی موقت یا صدور دانشنامه از 40 روز به کمتر از ده روز رسیده است که این بدلیل اتوماسیونی کردن فعالیت ها و اصلاح فرآیندها صورت گرفته است. بایگانی الکترونیکی و اتوماسیون کردن بایگاهی و دسترسی به پرونده ها در این دوره انجام شده است. بیش از 3500 پرونده ساماندهی و الکترونیکی شده اند. ثبت نام الکترونیکی دانشجویان جدیدالورود در این دوره عملیاتی شد و الان به سرعت دانشجویان ثبت نام خود را آنلاین انجام می دهند.
■ در زمینه کیفیت آموزش چه اقداماتی انجام شده است؟
در دو سال گذشته اساتید برتر آموزشی و سرآمدان آموزشی معرفی شدند که این مشوقی برای افزایش کیفیت آموزشی است. برای نظارت بهتر تمامی سرفصل های منسوخ حذف و به روز رسانی شد، کاتالوگ رشته تعریف شد که در حقیقت تمامی سرفصل ها در سامانه عملیاتی می شود و منجر به نظارت بهتر بر دروس ارائه شده خواهد بود. نظارت بر برگزاری مناسب کلاس ها و ارائه سرفصل ها تقویت شده است. برخط کردن نظارت برگزاری کلاس ها هم از مهر امسال اجرایی می شود. در همین راستای افزایش کیفیت ساعات آموزشی به منظور افزایش بهره وری و مدیریت کاراتر فضاهای آموزشی نیز اجرایی شد. همچنین دوره های آموزشی آشنایی با قوانین، آیین نامه های جدید و پایه های تشویقی، سامانه های مشابهت یابی و همانند جویی برای اساتید جدیدالاستخدام  و سایر همکاران انجام و بمنظور کیفی سازی نیروهای حق التدریس مورد بررسی مجدد قرار گرفتند.
■ اقدامات اساسی آموزشی دانشگاه را چه می دانید؟
همه اقدامات در دانشگاه اساسی و زیر بنایی بوده است ولی اگر یک اقدام را بخواهیم بگوییم که تا کنون به دانشگاه های شهرستانی چنین اجازه ای داده نشده است را باید به راه اندازی کد رشته کارشناسی ارشد مرتبط با معدن برای اولین بار در کشور اشاره کنیم. دانشگاه ملایر امسال موفق شد دوره کارشناسی ارشد سامانه اطلاعات اکتشافی در زمینه معدن را برای اولین بار ارائه بدهد و این رشته به تصویب رسیده است و سرفصل های آن در حال نهایی شدن است. تاکنون به دانشگاه های شهرستانی چنین اجازه ای داده نشده بود و این برای اولین بار است که دانشگاهی در سطح دانشگاه ملایر نسبت به ارائه، تصویب و اجرایی کردن رشته ای اقدام می کند. ضمن اینکه این رشته در ایران و جهان هنوز وجود خارجی ندارد و این اولین بار است که رشته ای در این سطح توسط دانشگاه ملایر به تصویب می رسد.

دکتر علی ختن لو معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه
 ■ لطفاً خودتان را معرفی کنید  و از سوابقتان بگویید؟
علی ختن لو هستم عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه ملایر که از سال 1383 در دانشگاه فعالیت می کنم.
■ وضعیت کنونی پژوهشی دانشگاه در کشور و جهان چگونه است، توضیحاتی ارائه می کنید و در سه سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده است؟
در بخش کشوری و در نظام رتبه بندی موسسه ISC از رتبه 63 به رتبه 48 در میان دانشگاههای جامع کشور رسیده ایم.  روند رو به رشد در این رتبه بندی مشهود بوده و امیدواریم که در سالهای آینده در زمر 40 دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم. اما در بخش جهانی با شاخص هرش 62 (هفت عدد صعود نسبت ب سال قبل) در WOS و 116 در اسکاپوس به شرایط ورود به نظامهای رتبه بندی جهانی نزدیک شده ایم.
در حوزه پژوهشی در دانشگاه ملایر در سه سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده است؟ وضعیت مالی در این عرصه چگونه است؟
با توجه به حمایت هیات رئیسه از دانشگاه از حوزه پژوهش و فناوری، شاهد رشد خوبی در بخش اعتبارات بودیم و اعتبار این حوزه از 4 میلیارد تومان در 1400 به 40 میلیارد تومان در 1403 رسیده است.
■ اقدامات زیربنایی در حوزه پژوهشی شما چه بوده است؟
دستاوردها در این حوزه مرهون زحمات اعضای هیات علمی و کارکنان پرتلاش دانشگاه از گذشته تا به حال بوده و برخی از اقدامات حوزه معاونت پژوهشی و فناوری در سه سال گذشته، اصلاح و تدوین آیین نامه ها مانند سرآمدان پژوهشی، گرنت، پسا دکترا، طرحها و کارشناسان امریه و ارتقا سیصد درصدی مبالغ گرنت اساتید برای هزینه های پژوهشی، عقد توافق نامه های متعدد با صنایع و ارگانهای شهرستان و کشور، ارتقا تعداد قراردادهای برون دانشگاهی (رشد چهارصد درصدی)، اقدام به رصد فارغ التحصیلان به منظور راه اندازی مرکز مهارت افزایی و کاریابی، خرید دستگاههای پژوهشی و آموزشی، راه اندازی مرکز رشد مشترک با پارک علم و فناوری استان در دانشگاه، راه اندازی دوره پسا دکترا، ارتقا سیستمها و سامانه های مورد استفاده واحدها، اقدام برای جلوگیری از حملات سایبری و ... می باشد.
■ در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه چه برنامه هایی را اجرایی کرده اید؟ نتایج و دستاوردها چه بوده است؟
با نگارش آیین نامه جامع طرحها، مشوقهایی برای اعضای هیات علمی برای مساله محور کردن تحقیقات و حرکت به سمت تولید فناوری داشتیم و در طرحهای منعقد شده با صنایع شهرستان و کشور رشدی حدود چهارصد درصد داشتیم. جذب کارشناس امریه برای انجام امور آزمایشگاهی و رصد فارغ التحصیلان نیز از اقدامات خوب این واحد می باشد.
■ اقداماتی در زمینه پسادکتری انجام شده است گزارشی ارائه کنید؟
بعد از نهایی شدن آیین نامه جذب پژوهشگر پسادکترا در هیات امنا، در فراخوان اول که انجام شد اقدام به مصاحب با متقاضیان نمودیم و اولویت را بر طرحهای کاربردی و فناورانه گذاشتیم که اولین قراردادها نیز بسته شد.
■ مرکز رشد دانشگاه اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ شرایط را تشریح کنید؟
بعد از استقرار مرکز رشد شهرستان در ساختمان مرحوم آیت الله احمدی، سه مرتبه شورای مرکز رشد برگزار شده و 14 واحد فناور به واحدهای قدیمی افزوده شده و در حال حاضر بالغ بر 40 واحد فناور و شرکت دانش بنیان در این مرکز فعالیت دارند.
مراسم گرامیداشت روز کارمند و قدردانی از زحمات کارمندان در دانشگاه ملایر برگزار شد 1403/6/27 سه‌شنبه
مراسم گرامیداشت روز کارمند و قدردانی از زحمات کارمندان در دانشگاه ملایر برگزار شد
🔹به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملایر روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه همزمان با آغاز هفته وحدت، مراسم گرامیداشت روز کارمند و قدردانی از زحمات کارمندان دانشگاه ملایر برگزار شد.
🔸این مراسم با حضور رئیس و معاونین دانشگاه، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و همراهی جمعی از کارمندان برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت الاسلام والمسلمین ترکاشوند ضمن گرامیداشت روز کارمند، خود را جزئی از بدنه کارمندی برشمرد و گفت: مجموعه کارمندی در واقع کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و فعالیت آنان باید به گونه ای باشد که موجب اعتلای نظام باشد.
وی با بیان اینکه بنده در ابتدا این موارد را به خودم گوشزد می کنم، روایات و قرائت بخشی از نامه حضرت علی علیه السلام به مالک و نکات مهم در خصوص کارگزاران نظام اسلامی را عنوان کرد و گفت: مولا علی (ع) به مالک مواردی همچون رعایت انصاف در برخورد با مردم، خوشرویی و خوش اخلاقی و همچنین نشاط کاری و تلاش را بیان فرمودند.
🔹در ادامه مراسم دکتر محمدی منش ضمن تبریک آغاز هفته وحدت و قدردانی از زحمات کارکنان دانشگاه، گفت: در چند سال اخیر اقدامات مهم و بزرگی همچون بازگشایی دانشگاه پس از همه گیری کرونا انجام شد و نقش مثبت کارمندان در این اقدامات محسوس و قابل تقدیر است.
وی گزارش کوتاهی از دوره مسئولیت خود در دانشگاه ارائه نمود و ادامه داد: در این مدت سعی ما بر این بود که در حوزه کارمندی عدالت را برقرار کنیم و بر پایه مقررات کشوری و آئین نامه های وزارت علوم در راستای بهبود وضعیت مالی و معیشت کارمندان قدم برداریم.
🔹بخش دیگر مراسم با مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص) و اهل بیت با نوای حاج حسین عبدلی مزین گردید.
🔹در انتها نیز از زحمات و تلاش های خالصانه همکار گرامی آقای صدرالله احمدی  که بعد از 30 سال خدمت صادقانه به افتخار بازنشستگی نائل شد، با اهدای لوح و سبد گل تقدیر به عمل آمد.
چاپ مقاله دو تن از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پایه در مجله معتبر Inorganic Chemistry Communications 1403/6/27 سه‌شنبه
چاپ مقاله دو تن از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پایه در مجله معتبر Inorganic Chemistry Communications
مقاله دکتر داریوش سوری استاد گروه فیزیک و دکتر علیرضا سلیمانی دانشیار گروه شیمی و دانشجویان ایشان عرفانه مقدسی نژاد و علیرضا خضری پور با عنوان
New insights into non-linear optical properties, photocatalytic activity, and applications of ZnSe:Cu nanoparticles prepared by microwave-assisted hydrothermal method
در مجله Inorganic Chemistry Communications با شاخص هرش 81 به چاپ رسیده است.
این موفقیت را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و توفیقات روزافزون را از خداوند منان برایشان خواستاریم.
معاونت پژوهشی و فناوری
 
حمایت دانشگاه ملایر از جذب رتبه های برتر آزمون سراسری در دوره کارشناسی 1403/6/14 چهارشنبه
حمایت دانشگاه ملایر از جذب رتبه های برتر آزمون سراسری در دوره کارشناسی
به اطلاع داوطلبین  محترم ورود به دانشگاه ها می رساند که دانشگاه ملایر مطابق با آیین نامه حمایت از جذب دانشجویان برتر و مستعد (مصوب در دومین نشست هیئت امنای دانشگاه مورخه 5/6/1402) تصمیم دارد اقدام به حمایت از دانشجویان ورودی با رتبه های برتر به دوره کارشناسی  رشته های مختلف خود نماید. این حمایت ها در دو سطح 1 و 2 مطابق با شرایط مندرج در جدول 1  و جدول 2 صورت خواهد پذیرفت.
جدول 1: معیارهای تعیین شده جهت تخصیص حمایت های سطوح 1 و 2
سطح حمایت معیارهای مشمولین حمایت
سطح 1 دارندگان نشان های طلا، نقره و برنز کشوری یا رتبه های اول تا سوم در المپیادهای ملی یا منطقه ای دانش آموزی
دارندگان رتبه‌های زیر 2000 آزمون‌های سراسری ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه
سطح 2 دارندگان رتبه آزمون سراسری کمتر از یک سوم رتبه معیار (ذکر شده در جدول 3)
دارندگان رتبه آزمون سراسری کمتر از یک دوم رتبه معیار (ذکر شده در جدول 3) برای ورودی های بومی
دانشجویان ورودی به مقاطع ارشد و دکتری از طریق آیین نامه استعداد درخشان (بدون آزمون).
دارندگان معدل دیپلم بالای 18 برای ورودی های رشته های بدون آزمون دوره کارشناسی
دارندگان معدل دیپلم بالای 17 برای ورودی های بومی دوره کارشناسی
 
جدول 2:  انواع حمایت های قابل تخصیص به مشمولین سطوح 1 و 2 با نظر شورای هدایت استعداد درخشان دانشگاه
  1. پرداخت کمک هزینه تحصیلی حمایتی به مدت دو نیمسال حداکثر معادل شهریه ثابت و متغیر دانشجوی شبانه هم ورودی
  1. تامین و پرداخت هزینه های مرتبط با برنامه های اجرایی توانمندسازی و پشتیبانی از فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، نوآورانه دانشجو در مدت تحصیل مجاز، به پیشنهاد استاد راهنما
  1.  پرداخت هزینه خوابگاه (برای دانشجویان غیر بومی با رتبه های برتر) و تغذیه دانشجو در طول مدت تحصیل توسط دانشگاه.
  1. استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی دانشگاه بصورت رایگان در مدت تحصیل
  1.  اولویت بورس شغلی در صورت انعقاد قرارداد یا تفاهم نامه در خصوص تامین نیروی متخصص با صنعت
  1. پرداخت تشویق مالی به دانشجو در بدو شروع به تحصیل در دانشگاه تا حداکثر معادل پنج برابر مجموع شهریه ثابت و متغیر واحدهای اخذ شده دانشجوی شبانه
  1. بهره مندی رایگان از دوره های آموزش آزاد و مهارت آموزی دانشگاه
  1. پرداخت کمک هزینه شرکت در همایش های علمی داخلی مرتبط با رشته برای دانشجویان کارشناسی و پرداخت کمک هزینه شرکت در کنفرانس های علمی داخلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا دو برابر تعداد تعیین شده در آیین نامه تحصیلات تکمیلی
  1. پرداخت کمک هزینه شرکت در همایش های علمی داخلی مرتبط با رشته برای دانشجویان کارشناسی و پرداخت کمک هزینه شرکت در کنفرانس های علمی داخلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا دو برابر تعداد تعیین شده در آیین نامه تحصیلات تکمیلی

جدول 3: رتبه های  معیار برای تعیین مشمولین حمایت سطح 2 برای ورودی های 1403 در مقطع کارشناسی رشته های مختلف
نام رشته رتبه کشوری معیار برای ورودی غیر بومی رتبه کشوری معیار برای ورودی بومی
مهندسي اپتيك وليزر 23928 35893
مهندسي برق 20456 30684
مهندسي عمران 18861 28291
مهندسي كامپيوتر 8805 13208
مهندسي معدن 31011 46517
مهندسي معماري 14428 21643
مهندسي مكانيك 20077 30115
مهندسي موادومتالورژي 24145 36218
زيست فناوري 27818 41727
ميكروبيولوژي 17471 26206
شيمي كاربردي 26647 39971
حقوق 5152 7729
علوم تربيتي 7297 10945
مشاوره 7489 11234
روانشناسي 10483 15725
علوم ورزشي 31154 46731
مديريت كسب وكار 17489 26234
زبان و ادبيات انگليسي 2533 3800
دفتر هدایت استعدادهای درخشان
بررسی راهکارهای تعامل و همکاری در ساخت مسکن دانشگاهیان با مدیر کل اوقاف استان همدان 1403/6/12 دوشنبه
بررسی راهکارهای تعامل و همکاری در ساخت مسکن دانشگاهیان با مدیر کل اوقاف استان همدان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملایر روز شنبه دهم شهریور ماه جلسه ای با حضور مدیر کل اوقاف استان همدان حجت الاسلام والمسلمین زین العابدینی و معاونین ایشان و همچنین مدیر اوقاف شهرستان ملایر با رئیس و دیگر مسئولین دانشگاه ملایر برگزار شد و راهکارهای تعامل دو طرفه به منظور در اختیار قراردادن زمین برای ساخت مسکن دانشگاهیان مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست مقرر شد کارگروهی متشکل از مسئولین دانشگاه ملایر و اداره اوقاف و امور خیریه،شرایط همکاری و تعامل را مورد بررسی قرارداده و شیوه نامه اجرایی این امر را تدوین نمایند.
 
چاپ مقاله عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه در مجله معتبر  Environmental Chemical Engineering 1403/6/11 یکشنبه
چاپ مقاله عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه در مجله معتبر Environmental Chemical Engineering
مقاله دکتر داریوش سوری استاد گروه فیزیک و دانشجوی ایشان آقای دکتر سعید ابراهیمی با همکاری آقای دکتر یاسر عبدی از اساتید دانشگاه تهران با عنوان
ZnSe:Cu@ZnS core/shell quantum dots synthesis by photochemical method for ethanol gas sensing
در مجله Environmental Chemical Engineering با شاخص هرش 127 به چاپ رسیده است.
این موفقیت را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و توفیقات روزافزون را از خداوند منان برایشان خواستاریم.
معاونت پژوهشی و فناوری
به مناسبت هفته دولت انجام شد: افتتاح سرای دانشجویی حضرت معصومه «سلام الله علیها»  1403/6/8 پنجشنبه
به مناسبت هفته دولت انجام شد: افتتاح سرای دانشجویی حضرت معصومه «سلام الله علیها» 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملایر ظهر امروز پنجشنبه ۸ شهریور ماه و به مناسبت هفته دولت، سرای دانشجویی حضرت معصومه «سلام الله علیها» دانشگاه به دست استاندار استان همدان جناب آقای دکتر قاسمی فرزاد افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در این مراسم که با حضور استاندار استان همدان دکتر قاسمی فرزاد، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر مهندس سلمان اسماعیلی، نمایندگان مردم شریف شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام والمسلمین آزادیخواه و دکتر آریایی نژاد، مدیران و روسای ادارات شهرستان برگزار شد.
در ابتدا میهمانان به زیارت قبور شهدای گمنام دانشگاه ملایر رفته و پس از قرائت زیارت نامه و غبار روبی مزار شهدای گمنام دانشگاه،آئین افتتاح سرای دانشجویی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.
ساختمان این سرای دانشجویی در زمینی به مساحت ۷۳۰ متر در سه طبقه و ۱۲ واحد ۵۰ متری با اعتباری بیش از بیست میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان همدان به بهره برداری رسید.
همایش ها و رویدادهابيشتر
دستاوردهای دانشگاهبيشتر
در سال ۱۴۰۳ صورت پذیرفت: اخذ مجوز پذیرش دانشجو در ۶ رشته جدید در مقاطع دکتری و  کارشناسی ارشد در دانشگاه ملایر
عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر در لیست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان در سال 2023 قرار گرفت.
هفت نفر از پژوهشگران دانشگاه ملایر در لیست پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان در سال 2023 قرار گرفتند.
دسترسی سریع
1399/8/10 شنبه
نماد اعتماد الکترونیکی دانشگاه ملایر
تماس با ما

1398/8/4 شنبه

تماس با ما

نشانی:ملایر، کیلومتر 4 جاده ملایر-اراک کدپستی: 84621-65741

تلفن: 32457300-81-98

pr[at]malayeru.ac.ir

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کانال ایتا دانشگاه ملایر