شنبه 8 اردیبهشت 1403   03:23:17
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشکده انگور و کشمشبيشتر

برگزاری کارگاه تخصصی انگور توسط پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر

 کارگاه تخصصی انگور با موضوع مدیریت هرس، سرمازدگی و آفات و بیماری ها با حضور  اساتید، دانشجویان، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی  و باغداران استان همدان روز سه شنبه 29 فروردین ماه در دانشگاه ملایر برگزار شد.

دکتر کریمی معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ضمن خوشامد گویی به میهمانان حاضر در جلسه به نقش مهم مدیریت صحیح در تولید انگور اشاره کرد. معاون پژوهشکده انگور و کشمش افزود: با توجه به اهمیت انگور و کشمش در اقتصاد شهرستان ملایر هر اقدام مدیریتی که باعث تقویت تولید و عملکرد انگور شود ضمن  بهبود اقتصاد تاکداران منجر به تولید و اشتغال خواهد شد که این حرکت گامی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی – تولید و اشتغال می باشد.

در ادامه دکتر نجاتیان دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین ضمن تشریح روش های مختلف هرس در فصل بهار و تابستان کلید موفقیت در تاکداری را هرس به موقع و اصولی ذکر کرد و افزود با هرس صحیح می توان ضمن افزایش سلامت تاک از محصول مرغوب و با کیفیت برخوردار شد.

دکتر ساریخانی دانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدان دیگر سخنران این کارگاه بود که به بحث در مورد روش های مختلف سرمازدگی بهاره و یخ زدگی زمستانه در باغات پرداخت. دکتر ساریخانی با تشریح روش های کنترل سرمازدگی بر نقش مهم تنظیم بار تاک و تغذیه بهینه در فصل برداشت تاکید کرد.

سپس دکتر کریمی در مورد نقش تغذیه در افزایش کیفیت و تولید انگور ایراد سخنرانی کرد و افزود کوددهی به موقع و با استفاده از منابع کودی صحیح و نیز کاربرد روش های کوددهی درست  یکی از برنامه های مدیریتی تاکستان است که نقش مهمی در افزایش باردهی و کیفیت انگور و کشمش دارد. معاون پژوهشی پژوهشکده انگور و کشمش به آمادگی پژوهشکده جهت عقد قرار داد با تاکداران اشاره کرد و به تعامل بیشتر باغداران با پژوهشکده تاکید داشت.

در بخش پایانی دکتر الماسی عضو هیات علمی پژوهشکده انگور و کشمش به ذکر آفات و بیماری های مهم انگور در منطقه پرداخت و بر روش های کنترل آنها در مراحل بحرانی و با استفاده از سموم مناسب اشاره کرد. نشت پایانی ای کارگاه با پرسش و پاسخ کشاورزان و اساتید سخنران به پایان رسید.