پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403   17:24:51
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر



1402/6/7 سه‌شنبه نشست تخصصی اساتید و نخبگان دانشگاه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.
دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در این نشست پس از شنیدن نقطه نظرات اساتید، نخبگان و مدعوین  با تاکید بر اینکه به دعوت دکتر بیگی نژاد در این نشست شرکت کرده است، گفت: این نشست شیرین ترین بخش سفر استانی من بود و با حضور در دانشگاه حس بسیار جذاب و خوشحال کننده ای در من ایجاد شد.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه ملایر گفت: رشد و فعالیت های دانشگاه ملایر بسیار جذاب است و شناساندن این قابلیت ها و دانشگاه به نخبگان و جامعه لازم و ضروری است. برای معرفی دقیق دانشگاه رویدادهای مهم را برای حضور اساتید از دانشگاه های بزرگ برنامه ریزی کنید که بر اساس آن بتوانید دانشگاه جوان با این قابلیت ها را به جامعه دانشگاهی به درستی معرفی کنید و ما هم از چنین برنامه هایی حمایت می کنیم.
دکتر دهقانی بر عقد قرارداد جهت حمایت از رویدادهای دانشگاه ملایر تاکید کرد و گفت: برای تشویق پژوهشگران جوان این دانشگاه ما حاضریم به هر میزان که دانشگاهیان دانشگاه ملایر موفق به جذب گرنت و طرح نیاز محور از جامعه و صنعت شوند و فعالیت های پژوهشی نیاز محور دانشگاه رشد یابد معادل سه برابر آن را حمایت به دانشگاه اختصاص دهیم. وی از مسئول دفتر خود خواست تا با تشکیل جلسه مشترک با رئیس دانشگاه ملایر، یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت های علمی، آمایشی و دانشگاهی در قالب موافقت‌نامه‌هایی در محورهای مختلف تدوین و از توسعه علمی و پژوهشی دانشگاه ملایر حمایت گردد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین افزود: اینکه دانشگاه ملایر به شکل مسئله محور در حال فعالیت است برای من جالب بود. مسئله معدن، مسئله مبل و منبت و مسئله انگور و کشمش منجر به ثمرات ارزشمندی برای دانشگاه و کشور خواهد شد. در این گونه پژوهشکده ها افراد از گروه های متفاوت دور هم جمع می‌شوند و کار را پیش میبرند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه عدم فهم درست مساله یکی از مشکلات کشور است افزود: باید برای مسئله شناسی کار کرد. وی همچنین بر تعاملات بین المللی تاکید کرد و گفت: در این دولت و در اکثر سفرهای خارجی دولتمردان گفتمان فناوری وجود دارد و در تمام نشست های رئیس جمهور علم و فناوری مطرح است که این نشان دهنده توجه به این موضوع می‌باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: نمی توان همیشه با روش دولتی با مسائل برخورد کرد باید مدل اقتصادی خوب در بیاوریم و حتما کشاورز از این حمایت خواهند کرد و ادامه داد: معاونت علمی از برنامه ها و پروژه های کشاورزی در مباحثی که مرتبط با زیست مردم است، حمایت می کند.
دکتر دهقانی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه راهگشا نیست و باید حلقه های میانی ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد و تقویت شوند که این نقش را در عمل شرکت دانش بنیان ایفا می کنند و افزود: خانه های خلاق نیز مورد حمایت هستند و منجر به نوآوری می شوند. نوآوری از دو بخش فناوری و خلاقیت تشکیل شده است که وقتی وجهه فناوری غالب باشد دانش بنیان خواهد شد و وقتی که وجهه خلاقیت تقویت شود خانه های خلاق را ایجاد می کند، بنابراین ما هم از دانش بنیان ها و هم از خلاق ها حمایت می کنیم.
دکتر دهقانی، با اشاره به طراحی سامانه جامع و تعاملی ارائه خدمات معاونت علمی بیان کرد: یکی از نیازهای جدی معاونت علمی، بستری تعاملی و جامع، برای اطلاع رسانی خدمات و حمایت‌ها است. وی گفت: بر اساس یک بررسی ۹۰ درصد منابع اعطایی معاونت علمی توسط ۱۰ درصد از شرکت ها استفاده شده است که عمدی در آن نبوده و عمدتا به دلیل آشنا نبودن شرکت‌ها و نخبگان با تنوع حمایت‌های معاونت و بنیاد ملی نخبگان می باشد.
دکتر دهقانی گفت: برای رفع این مشکل سامانه جامع خدمت معاونت علمی،  در حال توسعه است تا خدمات حمایت‌ها و زیرساخت‌های معاونت علمی به شکلی هوشمند، تعاملی و متناسب با جامعه، معرفی شود. معاونت علمی بیش از ۴۰۰ خدمت عرضه می کند اما عمده شناخت جامعه مخاطب از خدمات معاونت علمی، محدود به ارزیابی شرکت‌ها و معرفی به صندوق‌ها برای اخذ تسهیلات است. وی از اساتید و دانشجویان خواست تا قبل از عملیاتی شدن کلیه فعالیت های اطلاع رسانی معاونت، با مراجعه به سایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی قابلیت های مورد استفاده خود را شناسایی و از آن بهره مند شوند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به جایگاه بنیاد نخبگان اشاره کرد و افزود: فعالیت های بنیاد نخبگان باید اصلاح شود زیرا بسیار کهنه و ناکارآمد است. بنیاد نخبگان باید تغییر هویتی بدهد که نظرات نخبگان را به حاکمیت منتقل کند. دکتر دهقانی گفت: هم اکنون بنیاد نخبگان شده مشابه یک نهاد صنفی. وی جایگاه بنیاد نخبگان را ایجاد مسیر تهسیل گری در فرآیند حمایت از نخبگان اعلام کرد و گفت: بنیاد نخبگان باید تبدیل شود به یک نهاد تسهیل گر که کار ها را برنامه ریزی و پیگیری کند. وی همچنین بر ضرورت بازنگری در آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد و گفت: بازنگری در فرایندها و آئین نامه های بنیاد ملی نخبگان با هدف تسهیل در ارایه خدمت به نخبگان کشور در دستور کار این معاونت قرار دارد.
دکتر هادی بیگی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه ملایر و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پیش از صحبت معاون علمی رئیس جمهور ضمن معرفی دانشگاه ملایر و تشکر از حضور ایشان در دانشگاه بر ضرورت برقراری ارتباط بین المللی بین اساتید و دانشمندان کشور و معرفی صحیح انقلاب اسلامی تاکید کرد. دکتر بیگی نژاد با اشاره به اینکه امروز برای موفقیت در حوزه های مختلف  باید برای  تصویر سازی شایسته از  ایران  اسلامی در خارج از کشور اقدام شود اقزود: امروز لازم است روابط علمی خود را با کشورهای دیگر توسعه داده و با اساتید و افراد نخبه و موفق این کشورها جلسات و تعاملات بیشتری داشته باشیم و این کار را می توان از کشورهای منطقه شروع کرد.  وی با تاکید بر اصلاح و ایجاد ذهنیت صحیح نسبت به انقلاب اسلامی در دنیا گفت:  اگر برای این امر وقت بگذاریم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
دکتر ابراهیم محمدی منش رئیس دانشگاه ملایر نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت معرفی صحیح دانشگاه ملایر به مسئولان گفت: در این نشست به دنبال معرفی صحیح قابلیت و توانمندی دانشگاه جوان ملایر به معاون علمی رئیس جمهور هستیم.
دکتر محمدی منش عدم شناخت صحیح و دقیق مسئولان از قابلیت های موجود در دانشگاه های شهرستانی خصوصاً دانشگاه ملایر را یکی از مانع های جدی در جذب حمایت از مسئولان اعلام کرد و گفت: دانشگاه ملایر با کمتر از 20 سال سن یکی از دستاوردهای دو دهه اخیر انقلاب اسلامی است که اگر با دانشگاه های بزرگ مقایسه شود روند رشد چشمگیر آن به مسئولان نشان داده خواهد شد. وی توسعه متوازن کشور را در گروه توجه به دانشگاه های جوان دانست و گزارشی از وضعیت علمی دانشگاه ازائه کرد.
وی گفت دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فعال شده است، مرکز رشد مشترک با پارک شکل گرفته است، فعالیت های پژوهشی مرتبط با صنعت با عقد 15 قرارداد در 5 ماه گذشته که در مقایسه با یکسال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است، پژوهشکده های دانشگاه شکل گرفته و در حال تقویت هستند، 7 عضو هیات علمی دانشگاه جزء دو درصد برترهای استنادی می باشند، در بین دانشگاه های زیر 20 سال از نظر مقالات رتبه اول را دانشگاه ملایر دارد.
رئیس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه وجود دانشگاه برای توسعه متوازن کشور و هر شهری نعمت است و در آن شهر باعث رشد و توسعه زیر ساخت، رفع نیازها و تامین نیروی انسانی می‌شود تصریح کرد: دانشگاه ملایر با 6 هزار دانشجو 12 رشته و گرایش در مقطع دکتری،43  رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 32 رشته و گرایش کارشناسی دارد.
وی گفت: آیین نامه پسا دکترای دانشگاه روز گذشته در هیئت امنا مصوب شد و نیاز به حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان دارد. رئیس دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه این دانشگاه با این دستارودها و ظرفیتها نیازمند حمایت است گفت: دانشگاهی اگر دنبال رشد و استفاده از نخبگان و نگه داشت نخبگان در همان شهر است باید نگاه ویژه ای به آن بشود و امروز دانشگاه باید به سمت توسعه بیشتر حرکت کند تا  بتوان افرادی موفق تربیت نماید.
در ادامه دکتر رضایی به نمایندگی از اساتید گروه معدن، قابلیت های دانشگاه و مسائل مرتبط پژوهشی و حمایتی در حوزه معادن، دکتر دکامین رئیس پژوهشکده کشمش و انگور مسائل مرتبط با انگور و کشمش را بیان و پژوهشکده کشمش و انگور را معرفی کردند. دکتر پژوهان نیز به مساله مبل و منبت و ضرورت های آن و دکتر شجاعی رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه از فعالیت های مختلف در حوزه ارتباط با صنعت و مشکلات پیش رو گفتند. خانم رسولی به نمایندگی از خانه خلاق ملایر، مهندس قنبری  به نمایندگی از واحد فناور مرکز رشد دانشگاه و پارک علم و فناوری و آقای مهندس معتقد دانشجوی نخبه دکتری رشته شهرسازی، مشکلات نخبگان را در ارتباط با بنیاد ملی نخبگان بیان کردند.