پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403   15:51:42
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر


1402/5/30 دوشنبه نشست خبری رئیس دانشگاه و آئین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان برگزار گردید
رئیس دانشگاه در نشست خبری و آئین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که روز یکشنبه 29 مرداد برگزار گردید به برخی از موفقیت‌ها و اقدامات شاخص انجام شده توسط این دانشگاه اشاره کرد و گفت: کسب عنوان بهترین دانشگاه جوان کشور توسط دانشگاه ملایر در رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام Isc و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر بین‌المللی و داخلی، از جمله موفقیت‌های کسب شده به شمار می‌رود.
وی همچنین به کسب رتبه‌های برتر در آزمون‌های کارشناسی ارشد، دکتری و جشنواره‌های کشوری توسط دانشجویان دانشگاه ملایر و اندازی پژوهشکده مطالعات سیستم‌های قدرت با همکاری شرکت برق منطقه باختر به عنوان دیگر دستاوردهای دانشگاه ملایر اشاره نمود.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر سه پروژه مهم دانشکده فنی و مهندسی، خوابگاه متاهلین و کتابخانه مرکزی دانشگاه از پیشرفت فیزیکی قابل توجه برخوردار هستند، گفت: تلاش ما این است که خوابگاه متاهلین برای سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری برسد.
دکتر محمدی منش با اشاره به اینکه پروژه دانشکده فنی مهندسی با زیربنای ۷۵۰۰ متر مربع در حال ساخت است، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه پر از چالش کتابخانه مرکزی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما روند ادامه فعالیت ساخت آن دچار یک سری مشکلات قانونی شده است که برای رفع آنها در تلاش هستیم و با تاکید بر اینکه پروژه کتابخانه مرکزی باید در سال 1392 افتتاح می‌شد،‌خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تکمیل این پروژه بزرگ رقم بسیار بالایی مورد نیاز است.
رئیس دانشگاه ملایر بیان کرد: دو پروژه کلیدی گلخانه و مرکز دامپروری دانشگاه نیز جز مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان همدان بوده است که در مرحله کسب مجوز برای احداث این دو پروژه هستیم.
وی ادامه داد بودجه دانشگاه ملایر در سال جاری ۳۰ درصد رشد داشته است و اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه ملایر یک مرکز آموزش عالی پژوهش محور است، بنابراین ۱۵ درصد کل بودجه مصوب شده امسال را به امور پژوهشی اختصاص دادیم که این رقم نسبت به سال قبل دو و نیم برابر شده است.
دکتر محمدی منش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف در این مرکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند، افزود: دانشگاه ملایر ۱۲ رشته گرایش دکتری،  ۴۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۴ رشته در مقطع کارشناسی دارد.
​​​وی با بیان اینکه فضای دانشگاه ملایر یک فضای کاملاً علمی و آکادمیک است ، افزود: ما بیشتر به دنبال انجام فعالیت‌های علمی- پژوهشی هستیم که قطعاً نتایج آن طی دو – سه سال آینده نمود پیدا می‌کند.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی ما اولویت قراردادن جذب داوطلبان بومی در دانشگاه ملایر است، تصریح کرد: این اقدام نتایج مطلوبی به همراه دارد که شامل کاهش هزینه‌های تحمیلی به دولت، کاهش هزینه‌های تحصیل، خوابگاه و غذا و … برای دانشجو و خانواده های آنان، کاهش تبعات و آسیب‌های اجتماعی،  نزدیکی بیشتر دانشجویان به والدین خود و همچنین ماندگاری دانشجو در این شهرستان، اتمام تحصیلات و فارغ التحصیلی، اشتغالزایی و خدمات رسانی در این شهر از جمله نتایج مثبت پذیرش دانشجویان بومی است و در همین راستا با برنامه‌ریزی انجام شده” آیین نامه حمایت از جذب دانش آموزان برتر و دانشجویان مستعد در دانشگاه ملایر»، تدوین و تصویب شده است که بر اساس آن  در دو محور دانش‌آموزان می‌توانند دانشگاه ملایر را برای انتخاب رشته خود برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.
دکتر محمدی منش بیان کرد: در این آیین نامه ، تمرکز ما بر روی دو محور است؛  یک محور  پذیرش دانش آموزان غیر بومی و بومی نخبه است که امکان قبولی در دانشگاه‌های برجسته کشور را دارند اما با این وجود، دانشگاه ملایر را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، همچنین بر اساس این آیین نامه بومی گزینی در اولویت مرکز آموزش عالی ما قرار دارد و دانش آموزان بومی با رتبه پایین‌تر را نیز پذیرش می کنیم.
رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه طبق این آیین نامه در بخش‌های مختلف از جمله شهریه و آموزش های جانبی، غذا ،سرویس رفت و آمد  تخفیفات ویژه‌ای برای این دانشجویان در نظر گرفته می‌شود و حتی بعضی از این آیتم‌ها رایگان است، افزود: در تلاش هستیم امتیازات خاص، قابلیت‌ها و واقعیت‌های دانشگاه ملایر را برای دانش آموزان دانشجویان و والدین معرفی کنیم. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ملایر بهترین امکانات و اساتید را برای ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان داراست، تصریح کرد : قطعاً ادامه تحصیل دانش آموزان در این دانشگاه یک فرصت و امتیاز مطلوب برای شهرستان محسوب می‌شود که نتایج آن در ۱۰ سال آینده نمود پیدا می‌کند.
رئیس دانشگاه ملایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه ارتباط با صنعت از صنایع مختلف همچون بافتینه کیان کرد، فروسلیس و… بازدید داشتیم، افزود:  شس تفاهمنامه با حوزه صنایع منعقد شده است همچنین ۱۷ طرح پژوهشی امضا شده و به مرحله نهایی رسیده است. وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته و امسال تحول بزرگی در بحث فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه رخ داده است، افزود: « دفتر ارتباط با صنایع دانشگاه»  فعال شده و ۵۰۰ درصد رشد فعالیت‌های پژوهشی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.
دکتر محمدی منش از تدوین آیین نامه پسادکتری به منظور جذب و بکارگیری دانشجویان مقطع دکتری بومی شهرستان بعد از فارغ التحصیلی خبر داد و گفت: در این آیین نامه هیچ محدودیت رشته‌ای وجود ندارد و دانشگاه همه حمایت خود را از این افراد مبذول می‌دارد تا فعالیت‌های پژوهشی خود را به سرانجام برسانند.
وی ادامه داد: همچنین برای نخستین بار طرح «جذب سرباز نخبه» در دانشگاه ملایر اجرا می‌شود در این طرح افرادی که از نظر وزارت دفاع به عنوان یک نخبه شناسایی و معرفی می‌شوند، در فضای دانشگاه کار پژوهشی انجام داده و معادل یک کارمند از ما حقوق دریافت می‌کنند و اقدامات تحقیقاتی خود را انجام می‌دهند. با اجرای طرح جذب سرباز نخبه در دانشگاه، گامی به سوی انجام امور پژوهشی برای رفع مشکلات جامعه محسوب می‌شود و فضای پژوهشی دانشگاه ملایر به سمت رفع نیازهای شهرستان در حوزه‌های مختلف در حرکت است و قطعاً در این مسیر تعامل بخش صنعت بخش خصوصی و ادارات مختلف با دانشگاه ملایر، سبب رشد و توسعه بیشتر شهرستان ملایر می‌شود.
دکتر محمدی منش خاطرنشان کرد: مجوزات اولیه احداث کارخانه تولید سرم و ملحقات آن در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه ملایر دریافت شده است که قطعاً به نتیجه رسیدن و راه‌اندازی این پروژه نقش مهمی در اشتغال زایی رونق تولید و انجام کارهای پژوهشی دارد.
نقش پررنگ دانشگاه ملایر در حفظ برندهای جهانی شهرستان
رئیس دانشگاه ملایر در زمینه دو برند جهانی شهرستان، افزود: پژوهشکده انگور و کشمش ملایر نسبت به قبل فعال‌تر شده و دو طرح تحقیقاتی با شرکت عالیس قرارداد بسته‌ایم، که در یکی از این طرح‌ها ، تولید قند برای نوشیدنی‌های شرکت عالیس از قند طبیعی انگور در دست پیگیری است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح فراز برای تولید انگور مرغوب و تعامل با کشاورزان از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌رود، افزود: در بحث مبل و منبت امسال هیئت علمی جذب کردیم و امیدواریم با وجود این تیم تخصصی و علمی تحولی در حوزه تولیدات مبل منبت و افزایش کیفیت محصولات رخ دهد.
رئیس دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه ما در حوزه مبل منبت وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص و وظیفه انجام تحقیق و پژوهش بر روی طراحی مبل منبت، رنگ، طبی سازی و … را داریم، گفت از سوی دیگر شهرستان ملایر پتانسیل بالایی در بحث تولید گیاهان دارویی دارد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است.
دکتر محمدی منش تصریح کرد: در ملایر چند شرکت دانش بنیان در بحث پرورش و تولید گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، از سوی دیگر مرکز رشد مشترک دانشگاه ملایر با پارک علم و فناوری استان به محل دانشگاه ملایر منتقل شده است، قطعاً همکاری نزدیک شرکت‌های موجود در سطح شهرستان با ما ، زمینه رشد و توسعه مضاعف و دوجانبه را فراهم می‌کند.