آئین نامه ها و دستورالعمل ها

دوشنبه 16 خرداد 1401 آئین نامه کتابخانه مرکزی دانشگاه ملایر مقدمه:
این آئین نامه به منظور ایجاد نظم و هماهنگی در ارائه خدمات به کلیه مراجعان به کتابخانه شامل اساتید ، دانشجویان ، کارکنان و سایر افراد برای استفاده از بهتر از منابع کتابخانه مرکزی با اهداف آموزشی و پژوهشی تدوین شده است.
 ماده 1- جامعه استفاده کننده از کتابخانه های دانشگاه ملایر
گروه 1: اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه (رسمی، پیمانی ، قراردادی و شرکتی)
گروه 2:دانشجویان دانشگاه ملایر (در کلیه مقاطع تحصیلی و دوره های مختلف از جمله روزانه ، شبانه ، مجازی و بین الملل) و استفاده کنندگان از طرح غدیر
گروه 3:اساتید مدعو ( با تکمیل فرم عضویت اساتید حق التدریس)
گروه 4: اساتید و کارکنان بازنشسته دانشگاه ملایر (با تکمیل فرم عضویت مربوطه)
گروه 5: افراد حقیقی(اشخاص) با صلاحدید ریاست کتابخانه
ماده 2- مدارک مورد نیاز جهت عضویت در کتابخانه:
  1. تمامی دانشجویان دانشگاه ملایر در قبل از بدو ورود به دانشگاه عضو کتابخانه مرکزی میگردند و کارت عضویت آن ها همان کارت دانشجویی و شماره عضویت آن ها همان شماره دانشجویی می باشد.
  2. اعضای محترم هیات علمی  و کارکنان دانشگاه شماره عضویت آنها همان شماره ملی آن ها می باشد و اگر شخصی عضو کتابخانه نبود میتواند فرم درخواست عضویت خود را  تکمیل و به ایمیل یا شماره واتساپ  مسئول کتابخانه ارسال و یا جهت عضویت به صورت حضوری مراجعه فرمایند.
  3. اساتید حق التدریس با تکمیل فرم عضویت اساتید حق التدریس و مراجعه حضوری به کتابخانه مرکزی
  4. ارائه کارت شناسایی معتبر و فایل عکس دیجیتالی جهت موارد 2 و 3 ضروری می باشد.
ماده 3- شرایط استفاده کنندگان از منابع کتابخانه
  1. استفاده از منابع  کتابخانه با ارائه کارت شناسایی معتبر و احراز هویت امکان پذیر است.
  2. اولویت استفاده با گروه های 1 تا 3 ماده 1 می باشد.
  3. امانت کتاب برای افراد شرکتی تنها با ضمانت مدیر مربوطه امکان پذیر می باشد.
  4. گروه 4 از ماده 1 موظفند جهت امانت کتاب به منظور تضمین بازگشت ، ارائه کارت شناسایی معتبر به همراه فرم ضمانت نامه که توسط عضو یکی از اعضای هیات علمی و یا کارکنان شاغل رسمی یا پیمانی دانشگاه ملایر را تکمیل نمایند.
  5. مراجعان هر یک از گروه های مذکور می بایست کارت عضویت خود را جهت استفاده از منابع کتابخانه همراه داشته باشند در غیر این صورت ارائه خدمات مقدور نیست.
ماده 4- هزینه حق عضویت در کتابخانه دانشگاه ملایر
  1. حق عضویت در کتابخانه دانشگاه ملایر جهت تمام گروه های معرفی شده رایگان می باشد.

ماده 5- تعداد و مدت امانت برای گروه های مختلف
استفاده کننده حداکثر تعداد منابع مدت امانت
اعضای هیات علمی 10 کتاب 90 روز
دانشجویان دکتری 8 کتاب 45 روز
دانشجویان کارشناسی ارشد 7 کتاب 30 روز
دانشجویان کارشناسی 5 کتاب 30 روز
اساتید حق التدریس 3 کتاب 30 روز
کارکنان دانشگاه 5 کتاب 30 روز

ماده 6- منابعی که به امانت داده نمی شوند و استفاده از آن ها تنها در محل کتابخانه امکان پذیر است.
  1. کتاب های مرجع
  2. پایان نامه های تحصیلات تکمیلی
  3. نشریات ادواری
  4. مواد سمعی و بصری و نرم افزارها
ماده 7- روش امانت و بازگشت کتاب ها
  1. برای امانت گرفتن کتاب عضو می بایست با رائه کارت شناسایی معتبر به کتابخانه مراجعه کرده و شخصا کتاب را به امانت بگیرد.
  2. امانت گیرنده در زمان برگرداندن کتاب موظف است تا زمان حذف اطلاعات مربوطه از نرم افزار کتابخانه در محل میز امانت حضور داشته باشد در غیر این صورت مسئولیت هر گونه مشکل احتمالی بر عهده امانت گیرنده است.
ماده 8- استفاده از پایگاه های اطلاعاتی
استفاده از پایگاه های اطلاعاتی اشتراکی دانشگاه ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشد و دانشجو می بایست بعد از مطالعه شرایط و شیوه جستجو و در صورت نیاز عضویت در سامانه مذبور ثبت نام نماید. در صورت نیاز دانشجویان کارشناسی با معرفی و تایید مدیر محترم گروه مربوطه به کتابخانه ، میتواند از خدمات فوق استفاده نماید.
ماده 9- جریمه دیرکرد کتاب
مبلغ جریمه دیرکرد کتاب برای سال تحصیلی 1401-1400 به شرح ذیل می‌باشد:
کتاب های در گردش روزی 1000 ریال
کتاب های در گردش در ایام امتحانات روزی 2000 ریال

ماده 10-جبران خسارت
  1. استفاده کننده موظف است به هنگام امانت یا استفاده از کتاب ها علاوه بر نگهداری صحیح از منبع ، هرگونه نقص احتمالی را که در آن مشاهده میکند بلافاصله به مسئول مربوطه اعلام نماید در غیر اینصورت مسئول جبران خسارت خواهد بود.
  2. عضو کتابخانه موظف است در صورت فقدان کتاب نسبت به تهیه کتاب مربوطه با مشخصات مربوطه مانند نویسنده ، مترجم ، ناشر و سال انتشار اقدام نماید و علاوه بر آن نسبت به پرداخت 5000 تومان هزینه آماده سازی کتاب به حساب کتابخانه مرکزی واریز نماید.
  3. در صورت عدم دسترسی به منبع یا عدم امکان تعیین قیمت آن به ازای هر صفحه کتاب فارسی 2000 ریال برای کتاب های فارسی و 10000 ریال برای کتاب های لاتین اخذ خواهد شد.
  4. در مورد کتاب های نفیس و نایاب" فارسی و لاتین " تعیین ارزش کتاب و میزان خسارت وارده و سایر هزینه ها مطابق نظر کارشناسی و تایید رئیس کتابخانه خواهد بود.

ماده 10- تسویه حساب
کلیه ی جامعه استفاده کننده از کتابخانه در پایان خدمت ، فارغ التحصیلی ، انتقال ، مرخصی ، ماموریت ، فرصت مطالعاتی ، بازنشستگی و ... ملزم به تسویه حساب می باشند.
ماده 11- اهداء و مبادله منابع
  1. متقاضیان اهداء مجموعه ها و کتابخانه های شخصی و سازمانی می توانند درخواست خود را به صورت مکتوب پس از تکمیل فرم "اهداء منابع" تهیه و ارائه فهرست کتاب ها به رئیس کتابخانه ارسال نمایند.
  2. منابع توسط کارشناسان مربوطه با سیاست های مجموعه سازی کتابخانه مطابقت داده شده و در صورت نیاز بازدید حضوری انجام می شود.
  3. پس از دریافت نظرات کارشناسی ، کتابخانه نسبت به پذیرش و یا رد آن ها تصمیم گیری می نماید.
  4. کتابخانه میتواند منابعی را که مازاد تشخیص می دهد ، اهدا ،مبادله و یا به فروش برساند.
ماده 12- رعایت نظم و سایر مقررات
  1. رعایت نظم و سکوت و کلیه شئونات اسلامی و مطالعه به صورت انفرادی در تمام نقاط کتابخانه الزامی است.
  2. استفاده کنندگان موظفند در حفظ و نگهداری از تمام امکانات کتابخانه ( کتب، نشریات،میزها ، صندلی ها و ...) نهایت دقت را به عمل آورند.
  3. استعمال دخانیات و به همراه داشتن اطفال در کتابخانه ممنوع می باشد.
  4. در صورت بروز مواردی که در آئین نامه پیش بینی نشده اند و منجر به وارد شدن خسارت به کتابخانه شوند ، تصمیم مقتضی (تذکر شفاهی ،درج در پرونده، گزارش به کمیته انظباطی ، تعیین مبلغ خسارت و ...) با رئیس کتابخانه می باشد.
  5. رعایت مفاد این آئین نامه ، پس از تصویب برای کلیه استفاده کنندگان از کتابخانه اعم از اعضاء هیات علمی،کارکننان ، دانشجویان و سایر مراجعان لازم الاجرا می باشد.
این آئین نامه به پیشنهاد شورای کتابخانه در 12 ماده و  38 بند در تاریخ 16/03/1401 در شورای کتابخانه مرکزی به تصویب رسید .

 
فايلها
آئين نامه کتابخانه مرکزي دانشگاه ملاير.pdf 507.154 KB