پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   01:30:29
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
آزمایشگاه ها و امکانات
دستگاه فلیم فتومتر (Flame Photometer)
دستگاه فلیم فتومتر (Flame Photometer)

دستگاه تبخیر کننده دوار (Rotary evaporator)
دستگاه تبخیر کننده دوار (Rotary evaporator)

دستگاه سوکسله (Soxhlet)
دستگاه سوکسله (Soxhlet)
شنبه 20 اردیبهشت 1399 آزمایشگاه گروه مهندسی محیط زیست
 
 
گروه محیط زیست واقع در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دارای 3 آزمایشگاه آلودگی، میکروبیولوژی وآماده سازی نمونه)مشترک با گروه شیلات) می‌باشد. در این آزمایشگاه ها کلاسهای عملی واحدهای درسی ارائه شده در گروه، انجام آزمایشات رساله، پایان‌نامه‌‌ و پروژه ی دانشجویان دکتری، ارشد وکارشناسی برگزار می‌گردد.این آزمایشگاه دارای تجهیزات زیر می باشد.
دستگاه فلیم فتومتر  Flame Photometer))
دستگاه فلیم فتومتر موجود با استفاده از قطعات الکترونیک با کیفیت بالا و با استفاده از جدیدترین ریزپردازنده کامپوتری با برنامه ریزی کامل و هوشمند جهت استفاده در آزمایشگاه های صنعتی و تشخیص طبی برای اندازه گیری سدیم و پتاسیم طراحی گردیده و دقت عملکرد سیستم و نتیجه آزمایشات در حد استاندارد می باشد
 
دستگاه تبخیر کننده دوار Rotary evaporator))
روتاری تبخیر دستگاهی است که برای برداشتن و تبخیر موثر حلال از نمونه در آزمایش های شیمی، داروسازی و محیط زیست کاربرد دارد.روتاری موجود در آزمایشگاه محیط زیست روتاری ترکیبی است که از حرکت دورانی و یک سیستم تقطیر تشکیل شده است.
 
دستگاه سوکسله (Soxhlet)
این وسیله آزمایشگاهی معمولا برای جداسازی چربی ها از مواد جامد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای شش کانال با برنامه های مجزا که قابلیت کنترل دما در مدت زمان کم را دارد.همچنین دارای مخزن بازیافت و جمع آوری اتر و ان هگزان مصرفی بوده که پس از انجام هر آزمایش مقدار زیادی ازآن را بازیافت می نماید.
 
کوره آزمایشگاهی الکتریکی
 این کوره دمایی بالاتاحدود۱۱۰۰ درجه سانتی گراد و یا 1500 درجه سانتی گراد ایجاد کرده که جهت ذوب برخی مواد و نیز گرفتن خاکستر برخی دیگر از مواد کاربرد دارد. کاربرد کوره های الکتریکی، خاکسترگیری مواددرآزمایشگاهها است.

میکروسکوپ نوری:
با ریزنمای نوری برای بزرگنمائی‌های متفاوت برای بررسی موجودات و ساختار موادی که با چشم غیر مسلح قابل بررسی نیستند، کاربرد دارد. ساختمان میکروسکوپ نوری شامل عدسی چشمی و عدسی شیئ، دسته یا بدنه صفحه چرخان، صفحه میکروسکوپ، دیافراگم، منبع نور، گیره‌های صفحه، پیچ ماکرومتری، پیچ میکرومتری و پایه می‌باشد.
میکروسکوپ های نوری در ابتدا به عنوان وسیله ای برای مشاهده اجسام کوچک ساخته شده بودند. ولی در حال حاضر از آن ها برای بررسی و اندازه گیری ویژگی های ریز ساختاری مواد استفاده می‌شود. امروزه میکروسکوپ نوری برای مشاهده نمونه های زیستی، برش های بافت سلولی، مقطع نازک سنگ‌ها، ذرات خاک و ماسه، سطح صیقلی فلزات و سرامیک ها و نیز رنگدانه ها به کار می روند.
انکوباتور Incubator))
 یک ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها و در آزمایشگاه های زیست برای کشت و رشد دادن بذر گیاهان به کار می رود.این وسیله با کنترل رطوبت، دما، میزان اکسیژن و دی‌اکسید کربن شرایطی مناسب برای رشد ارگانیسم های زنده و بذر گیاهان فراهم می‌کند.انکوباتور یکی از از ابزار های مهم در آزمایش های میکروبیولوژی، زیست‌شناسی سلولی و... به حساب می آید..
شیکرShaker))
جهت اختلاط نمونه

شیکر لوله Vortex))
 یکی از دستگاه های پر کاربرد در تمامی آزمایشگاه های تشخیص ، اندازه‌گیری ، کنترل کمی و کیفی و تحقیقاتی می باشد و این به دلیل اهمیت بسیار زیاد هم زدن و ترکیب و مخلوط کردن در انواع آزمایشات است.
از شیکر های آزمایشگاهی برای مخلوط کردن ، هم زدن و ترکیب محلول های و مایعات و نیز انجام آزمایشات استفاده می شود و در واقع شیکر آزمایشگاهی یک سرعت دهنده و کاتالیزور در تحریک واکنش ها در سطوح مولکولی مواد می باشد. اخیرا به جای آن از همزن مغناطیسی نیز در آزمایشات برای هم زدن و ترکیب مایعات استفاده می گرد

 بن ماری یا حمام آب Water bath))
بن‌ماري يا حمام آب وسيله‌اي است كه كاربرد گسترده‌اي درآزمايشگاه‌هاي مختلف شامل آزمايشگاه‌هاي موجود در مراكز تحقيقاتي، كلينيكي، آموزشي، صنايع غذايي و فاضلاب دارد. از بن‌ماري‌ها به منظور گرم كردن معرف‌ها،هضم گیاهان-خاک وذوب كردن نمونه‌ها نيز استفاده مي‌شود. به عنوان يك قاعده كلي، در بن‌ماري‌ها از آب استفاده مي‌شود؛ اگر چه در تعداد معدودي از آن‌ها از روغن نيز استفاده مي‌شود.
هیتر گرمکن الکتریکی Heater stirrer))
از این دستگاه بیشتر برای گرم کردن یکنواخت بـه همـراه هـم زدن خودکار محلـول هـای داخـل ظـروف آزمایـشگاهی استفاده می شود.

آون Oven))
آون يا فور وسيله اي است داراي يک محفظه با حجم هاي مختلف که جهت گرم کردن مواد و يا خشک کردن مواد مرطوب تا حرارت 250 يا 320 درجه سانتي گراد بکار مي رود .

 pHمتر رو میزی:
pH متر دستگاه الکترونیکی برای محاسبه pH مواد است. این دستگاه متشکل از دو بخش اصلی یعنی میله کاوشگر)probe) و اندازه گیر)meter) است. میله کاوشگرpH محلول را تبدیل به سیگنال الکتریکی کرده و اندازه گیر آن را تحلیل و میزانpH را نمایش می دهد.
اولتراسونیک کلینر Ultrasonic cleaner))
دستگاه حمام تمیزکننده مافوق صوت که با نام های حمام شستشوی اولتراسونیک یا کلینر ازمایشگاهی هم شناخته می شود به منظور جرم گیری و شستشوی انواع قطعات بکار می رود که موجب تمیز کردن مطمئن و کامل، حفاظت در مقابل خوردگی و تمیز کردن نقاط غیر قابل دسترس می شود

دما سنج:
وسیله‌ای است که بر مبنای واحدهای مختلف دما را اندازه می‌گیرد. با استفاده از دماسنج‌ها می‌توان دما را اندازه گرفت.

هود Hood))
هود آزمایشگاهی یکی از اساسی ترین و شاید مهم ترین وسایل مورد نیاز در تمامی مراکز صنعتی و آزمایشگاه ها می باشد و نقش بسیار مهمی در تامین و حفظ سلامتی افراد حاضر و کارکنان در محیط آزمایشگاه را دارد.
هود آزمایشگاهی به نوعی یک مکنده و یا هواکش محسوب می شود و تمامی گازهای تولید شده و آلاینده ها را به خارج از محیط آزمایشگاه انتقال می دهد.
ترازو دیجیتال با دقت سه صفر: وسیله ای است که به منظور توزین اجسام با دقت بالا بکار می رود.ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی معمولا دارای صفحه محفظه توزین هستند که استفاده از صفحه محفظه برای جلوگیری از تاثیر هوا بر وزن مواد می باشد.

دسیکاتور Desiccator))
این وسیله به منظور نگه داشتن مواد شیمیایی که به رطوبت حساسند مانند کلرید کبالت و از بین بردن رطوبت مواد مرطوب یا به عبارتی خشک کردن مواد نم دار استفاده می شود.

هیدرومتر بافت خاک:
هیدرومتر یا چگالی سنج وسیله ای است که می توان غلظت ذرات موجود در مایعات را تعیین نمود.

EC متر:
EC متر دستگاهی است که برای اندازه گیری هدایت الکتریکی مایعات مورد استفاده قرار میگیرد. انواع قلمی و پرتابل طوری طراحی شده اند که برای استفاده در محیط خارج از آزمایشگاه مناسب باشند.

یخچال معمولی :
جهت نگهداری نمونه استفاده می شود
 
فايلها
آزمايشگاههاي گروه محيط زيست.pdf 716.429 KB
نسخه قابل چاپ