جمعه 10 فروردین 1403   18:54:41
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
آزمایشگاه ها و امکانات
اتوکلاو (Autoclave)
اتوکلاو (Autoclave)

هموژنایزر (Homogenizer)
هموژنایزر (Homogenizer)

آون (Oven)
آون (Oven)

ورتکس (Vortex)
ورتکس (Vortex)

کوره الکتریکی (Electric furnaces)
کوره الکتریکی (Electric furnaces)

آب مقطرگیری ( Separated water)
آب مقطرگیری ( Separated water)

هود (Hood)
هود (Hood)

هود لامینار (Laminar Hood)
هود لامینار (Laminar Hood)

لوپ
لوپ

میکروسکوپ ( Microscope)
میکروسکوپ ( Microscope)

هیتر استیرر (Heater stirrer)
هیتر استیرر (Heater stirrer)

ترازوی دیجیتالی (Digital scale)
ترازوی دیجیتالی (Digital scale)

PH متر.MV متر و دماسنج
PH متر.MV متر و دماسنج

میکرو سانترفیوژ (Microfuge)
میکرو سانترفیوژ (Microfuge)

اولتراسونیک کلینر (Ultrasonic cleaner)
اولتراسونیک کلینر (Ultrasonic cleaner)

کلد پلیت (Cold plate)
کلد پلیت (Cold plate)

میکروتوم (Microtome)
میکروتوم (Microtome)

تیشو فلوت (Tissue float)
تیشو فلوت (Tissue float)

تیشو پروسسور ( Tissue processor)
تیشو پروسسور ( Tissue processor)

حمام آبی یا بنماری (Bain marie)
حمام آبی یا بنماری (Bain marie)

پارافین دیسپنسر (Dispenser plus)
پارافین دیسپنسر (Dispenser plus)

سمپلر (Sampler)
سمپلر (Sampler)

دسیکاتور (Desiccator)
دسیکاتور (Desiccator)
شنبه 20 اردیبهشت 1399 آزمایشگاه گروه شیلات
 
 
امکانات و وسایل موجود در آزمایشگاه شیلات به شرح زیر می باشد:

اتوکلاو (Autoclave)
برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب می‌باشد. همچنین از این وسیله در مواردی که برای انجام واکنش شیمیایی نیاز به دما و فشار بالا باشد استفاده می‌شود.

هموژنایزر (Homogenizer)
برای یکنواختی نمونه، مورد نیاز است این نمونه در بعضی از موارد شامل ذرات ریز است (مثل باکتری‌ها) و یا شامل قطعات بزرگ مانند بافت بدن است

آون (Oven)
عمدتاً برای گرفتن رطوبت بافت، خشک کردن لوازم آزمایشگاهی یا استریل کردن آنها ( به روش حرارت خشک ) استفاده می شود

ورتکس Vortex))
دستگاه شیکر لوله یا همان ورتکس وسیله ای ست که برای مخلوط کردن نمونه های داخل لوله با حجم های کم کاربرد دارد. انواع مختلف لوله از قبیل لوله‌های نمونه برداری، لوله‌های سانتریفیوژ، لوله‌های اپندروف و به طور کلي تمامي لوله‌هايي که حداکثر قطر آنها تا 30‌میلی‌متر است را می‌توان درون اين دستگاه قرار داد.

کوره الکتریکی Electric furnaces))
اغلب اوقات برای تعیین و اندازه گیری تغییر در وزن یک نمونه به دنبال سوختن یک یا بیشتر از یکی از اجزای آن، از کوره آزمایشگاهی خاکستر ساز استفاده می شود. این کوره با ساختمانی که دارد برای تبدیل مواد به خاکستر درون یک محیط بسته مورد استفاده قرار میگیرد.

آب مقطرگیری Separated water))
دستگاه آب مقطر گیری می تواند اکثر مواد معدنی ، فلزات ، مواد شیمیایی آلی و میکرو ارگانیسم ها را از آب حذف کند و تولید آب خالص نماید که برای بالا بردن کیفیت آزمایشات ضروری است

هود Hood))
برای کنترل کردن ذرات موجود در هوا از هود آزمایشگاهی استفاده می شود. فعالیت های مثل میکروب شناسی (یا کشت میکروب)، تهیه اسید و سانتریفیوژ باعث ایجاد و شکل گیری ذرات معلق در هوا شده که موجب مبتلا شدن پرسنل ها به بیماری می شود. کار هود پاکسازی هوا از این ذرات است.

هود لامینار Laminar Hood))
نوعی دستگاه تهویه است که بنام هودهای جریان لایه ای نیز شناخته می شوند. هود لامینار در آزمایشگاه های کشت سلولی و مواد بیماریزای انسانی (از قبیل باکتریها ، ویروسها ، میکروبها و انگل ها) و برای کشت بافت و تومور و همچنین در مواقع استفاده از مواد بسیار سمی مورد استفاده قرار می گیرد.هود میکروبی کنترل تهویه و مکش ذرات معلق در هوای محفظه یا کابین را که در طول روند میکروبیولوژی تولید می شوند را به عهده داشته و از این طریق کارکنان آزمایشگاه را در هنگام کار از این ذرات دور نگه می دارد.

لوپ
شکلی از میکروسکوپ چشمی می باشد که به منظور مشاهده ی نمونه تحت بزرگنمایی اندک ، معمولا با استفاده از نور منعکس شده از منبع یک شیء تا انتقال نور از بین آن ، به کار گرفته می شود که اغلب به منظور بررسی سطوح نمونه های جامد یا برای انجام کار از مسافت نزدیک همانند تشریح و شمارش کلنی باکتری استفاده می شود .

میکروسکوپ Microscope))
میکروسکوپ وسیله ای دقیق با سیستم های نوری نظیر ( لنزها، فیلترهاف منشورها، کندانسورها )؛ سیستم های مکانیکی کنترل کننده وضعیت نمونه در فضای سه بعدی X، Y، Z ؛ سیستم های الکتریکی ( مبدل ها و منبع نور ) و الکترونیکی ( دوربین ها، ویدئو و غیره ) است که تهیه تصویر از نمونه هایی را که با چشم غیر مسلح قابل شناسایی و رویت نیستند، تقویت و کنترل می کند..

هیتر استیرر Heater stirrer))
از این دستگاه بیشتر برای گرم کردن یکنواخت بـه همـراه هـم زدن خودکار محلـول هـای داخـل ظـروف آزمایـشگاهی استفاده می شود

ترازوی دیجیتالی Digital scale))
از مهم ترین ابزار آزمایشگاهی است که در بسیاری از موارد مانند ترکیبات شیمیایی و ساخت محلول ها و آزمایشگاههایی که وزن اندازه گیری شده یکی از پارامترهای بسیار ضروری می باشد و وجود خطا در آن جبران ناپذیر است، توزین با دقت بسیار بالا به وسیله ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی مورد نیاز می باشد.

PH متر.MV متر و دماسنج
برای اندازه گیری PH و مواد معلق و دما بکار گرفته می¬شود و در انجام آزمایشات حساس به میزان اسیدی و بازی و تغییرات دما کاربرد دارد

میکرو سانترفیوژ (Microfuge)
به منظور چرخاندن نمونه های اندک مایع در سرعت های بالا استفاده می شود. در بسیاری از کاربرد های زیست شناسی عمل سانتریفیوژ نمونه های اندک بسیار مهم است به عنوان مثال به شکل گلوله در آوردن اسید های نوکلئیک یا پروتئین ها از یک محلول ، ریز فیلتراسیون نمونه های آبی اندک یا به سادگی برای گرد هم آوری آخرین قطرات با ارزش مایع به داخل کف لوله ی آزمایشگاه

اولتراسونیک کلینر Ultrasonic cleaner))
دستگاه حمام تمیزکننده مافوق صوت که با نام های حمام شستشوی اولتراسونیک یا کلینر ازمایشگاهی هم شناخته می شود به منظور جرم گیری و شستشوی انواع قطعات بکار می¬رود که موجب تمیز کردن مطمئن و کامل، حفاظت در مقابل خوردگی و تمیز کردن نقاط غیر قابل دسترس می شود

کلد پلیت Cold plate))
 یکی از تجهیزات آزمایشگاههای پاتولوژی بشمار می آید. این دستگاه وظیفه سرد نمودن بلوک های قالب گیری شده بافت را بعهده دارد بطوریکه صفحه سرد آن در دمای محیط آزمایشگاه به دمای زیر صفر میرسد.

میکروتوم Microtome))
وسیله‌ای است که در آزمایشگاه‌های بافت‌شناسی، پاتولوژی یا تحقیقات مواد برای ایجاد مقطع نازک و تهیه نمونه مناسب برای میکروسکوپ نوری یا میکروسکوپ الکترونی عبوری بکار می‌رود. با این دستگاه می‌توان از نمونه‌های قالب‌گیری شده در پارافین یا اپوکسی برش هایی به ضخامت 50 نانومتر تا ۱۰ میکرون، تهیه کرد.

تیشو فلوت Tissue float) )
 این دستگاه حمام بافت نیز نامیده میشود در هیستولوژی یا پاتولوژی به منظور آزاد سازی بافت های سخت یا تو رفته به کار گرفته می شوند . این الزامات به شیوه ای انجام می شوند که منجر به چین خوردگی و چروکیده شدن بافت نمی شود و با ترکیب کشش سطحی آب و گرما نقش خود را نشان می دهد.

تیشو پروسسور Tissue processor))
این دستگاه برای آماده سازی نمونه بافت های مورد نظر به صورت لایه نازک برای مطالعه توسط میکروسکوپ میباشد.

حمام آبی یا بنماری Bain marie))
این دستگاه برای گرم کردن تدریجی و یکنواخت، به محلول ها در یک بازه زمانی خاص استفاده می شود.

پارافین دیسپنسر Dispenser plus))
دستگاه توزیع کننده پارافین یکی از تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی به شمار می آید. این دستگاه وظیفه قالب گیری بافت را بر عهده دارد.

سمپلر Sampler))
 از ابزار آزمایشگاهی ضروری هستند که به منظور توزیع کردن حجم های اندازه گیری شده از مایعات استفاده می شوند . سمپلر ها امکان جا به جایی دقیق و استریل مایع را فراهم می کنند و به صورت متداول در تست های آزمایشگاهی استفاده می شوند .

دسیکاتور Desiccator))
این وسیله به منظور نگه داشتن مواد شیمیایی که به رطوبت حساسند مانند کلرید کبالت و از بین بردن رطوبت مواد مرطوب یا به عبارتی خشک کردن مواد نم دار استفاده می شود.
نسخه قابل چاپ