جمعه 31 فروردین 1403   10:10:17
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشکده انگور و کشمشبيشتر






کارگاه تخصصی «مدیریت باغات و حمایت از میراث جهانی انگور» در دانشگاه ملایر برگزار شد

کارگاه تخصصی پژوهشکده انگور و کشمش با عنوان " مدیریت باغات و حمایت از میراث جهانی انگور " روز پنجشنبه 16 اسفند 97 در سه بخش برگزار گردید.

در بخش اول کارگاه که از ساعت 8 صبح با حضور ریاست پژوهشکده، اعضای هیات علمی، مدیران گروه های پژوهشی و مشاور عالی پژوهشکده دکتر علی عبادی برگزار گردید، راهکارهای حمایت از میراث جهانی انگور بررسی و برنامه ریزی طرح ها و رساله های پژوهشی و استراتژی های مورد نیاز در مدیریت علمی و عملی این موضوع مهم ملی بحث گردید.

در بخش دوم که از ساعت 10 صبح با حضور دکتر سایوند رئیس دانشگاه، آقایان حاج محمد کاظمی و حجت الاسلام احد آزادیخواه نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، دکتر حمید نوری رئیس پژوهشکده، بخشدار مرکزی و جمعی از مسئولین شهرستان، مدیران گروه های پژوهشی و اعضای هیات علمی پژوهشکده آغاز شد.

در ابتدای جلسه دکتر سایوند از زحمات و تلاش های نمایندگان محترم بویژه در تخصیص های مالی و حمایت های ویژه آنها تشکر و قدردانی و گزارشی از وضعیت دانشگاه ملایر را در حوزه های مختلف ارائه نمود. در ادامه دکتر نوری به ارائه گزارشی از وضعیت پژوهشکده و راهکارهای تقویت برنامه های آموزشی و پژوهشی آن در حمایت از میراث جهانی انگور پرداخت و بر لزوم حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تقویت نیروی انسانی و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها برای پاسخگویی هر چه بیشتر به باغداران و کارشناسان و نیز انتقال یافته های علمی و کاربردی طرح های تحقیقاتی و رساله های دکتری به مردم، باغات و صنایع منطقه تاکید کرد.

در ادامه اهمیت برنامه های پژوهشکده در ارتقاء سطح کیفی تولیدات انگور بویژه در موضوع صادرات برای بازارهای مهم هدف به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و اعضای پژوهشکده به شرح موضوعات مورد توجه در حمایت از طرح های تحقیقاتی پژوهشکده پرداخته و لزوم نگاهی جدی و بلند مدت به دوره های تحقیقاتی در باغات را مورد تاکید قرار دادند. موضوع راه اندازی کلینیک انگور و مرکز پرتودهی الکترون از جمله موارد مهمی بود که در جلسه، توسط مدیران این مراکز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

 در پایان آقای کاظمی با توجه به اهمیت اجرای طرح فراز در مدیریت باغات انگور بر لزوم توجه جدی به انتقال سریع یافته های پژوهشکده در صنایع و باغات منطقه تاکید نمود. ایشان همچنین با اشاره به ثبت انگور ملایر در فهرست میراث کشاورزی جهان بر لزوم همکاری با پژوهشکده در جهت اتخاذ تصمیم های علمی و عملی که امکان استفاده بیشتر کشاورزان و باغداران از مزایای این رخداد مهم شود، را مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام آزادیخواه هم ضمن تاکید بر تلاش های فراوان هر دو نماینده شهرستان در کنار پژوهشکده و وزارت جهاد کشاورزی در جهانی شدن شهر انگور برای شهرستان ملایر به لزوم برنامه ریزی بهتر و هماهنگی مناسب تر بخش های مختلف در مدیریت منابع آب، اراضی و باغات در حفظ این میراث جهانی اشاره نمود و استفاده از ظرفیت پژوهشکده در ارائه طرح های جدید و شیوه های نوین آبیاری و مهندسی باغات را امری مهم در ادامه حیات و اصلاح این نظام سنتی بر شمرد.

در بخش سوم اعضای پژوهشکده در حسینیه روستای جوزان حضور به هم رساندند و به پرسش های باغداران در حوزه انگور و چالش های پیش رو پاسخ دادند.