شنبه 1 اردیبهشت 1403   02:25:42
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشکده انگور و کشمشبيشتر
ثبت انگور ملایر به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان خواربار جهانی (FAO)

در راستای اقدامات مشترک انجام شده بین پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، استانداری همدان و فرمانداری ویژه شهرستان ملایر مبنی بر تهیه پروپوزال ثبت جهانی انگور و ارائه مستندات و دفاعیه های ارائه شده و نیز بازدید نماینده فائو از سایت دره جوزان ملایر در ماه اخیر و نیز ظرفیت های صنعتی انگور و کشمش و دیگر فعالیت های فرهنگی – تاریخی مرتبط با حوزه انگور و فرآورده های آن، در نهایت نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان به ثبت جهانی رسید.

پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، این دستاورد بزرگ در صنعت انگور و کشمش را به تمامی باغداران و صاحبان صنایع تبدیلی بویژه باغداران عزیز شهرستان ملایر تبریک عرض نموده، امید است حضور هر چه پر رنگ تر پژوهشکده انگور و کشمش در تدوین برنامه جامع عمل و تعامل بیش از پیش دستگاه های اجرایی، جوامع روستایی و سازمان های مردم نهاد باعث ارتقاء تولید، کیفیت و بهره وری در بخش انگور و کشمش شود.

پژوهشکده انگور و کشمش و دانشگاه ملایر از تمامی ظرفیت های علمی و اجرایی خود در جهت تحقق دستاوردهای مرتبط با ثبت جهانی بمنظور رونق اقتصادی جوامع ذینفع استفاده خواهد کرد تا در نهایت زمینه ساز توسعه بسته های تولید و رونق اقتصادی در سطح کشور و بویژه در شهرستان ملایر شود.
دانشگاه ملایر این ثبت جهانی را به همه کشاورزان، مردم شهرستان ملایر و جامعه کشاورزی کشور تبریک گفته و بر خود لازم می داند از تلاش های فراوان نمایندگان محترم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی آقایان کاظمی و آزادیخواه، استانداران محترم آقایان مهندس نیکبخت و مهندس شاهرخی، معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر آقای دکتر فتحی، مدیر محترم جهاد کشاورزی شهرستان ملایر آقای مهندس امیری، روسای ادارات شهرستان ملایر، اعضای هیات علمی دانشگاه ملایر و سایر عزیزانی که در این موفقیت سهیم بوده اند، صمیمانه تشکر و قدردانی نماید.

ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال ۲۰۰۲ آغاز گردیده است. هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است. هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد باید واجد شرایط ۵ معیار نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی‌، و چشم اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی باشد و همچنین کشور درخواست کننده باید یک برنامه عمل جامع برای حفاظت و صیانت و توسعه آن به فائو را ارائه دهد.

از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط پنجاه و دو درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو گردیده بودند، که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان در سال ۱۳۹۳ به عنوان اولین میراث جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از تاریخ و تمدن ریشه‌ای در بخش کشاورزی و تنوع زیستی منحصر به فرد، ظرفیت‌های مهمی از بعد میراث جهانی کشاورزی دارد، که در تفاهمات وزیر جهاد‌کشاورزی با مدیر کل فائو به این ابعاد توجه شده است و پس از ثبت کشاورزی مبتنی بر قنات در سال ۱۳۹۳ و نیز انگور ملایر در روز گذشته، چند پرونده دیگر نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی تکمیل و به‌دبیرخانه میراث جهانی کشاورزی تسلیم شده است.