پنجشنبه 30 فروردین 1403   16:05:08
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر

1400/9/6 شنبه اولین همایش ملی گیاه خاک اکوسیستم پایدار در دانشگاه ملایر به صورت مجازی- حضوری برگزار گردید
اولین همایش ملی گیاه خاک اکوسیستم پایدار در دانشکده کشاورزی دانشگاه ملایر به صورت مجازی- حضوری برگزار گردید.
امروزه یکی از چالش های اساسی در اکوسیستم های کشاورزی (بویژه زراعی و باغی) ایجاد یک سیستم پایدار است. از ویژگیهای یک ساختار پایدار حفظ تنوع زیستی توأم با حفاظت از اجزاء اکوسیستم و تولید محصول مطلوب است. کشاورزی پایدار یا اکوسیستم پایدار همواره در جهت نگهداری و حفظ اکوسیتم های طبیعی با تکیه بر دانش سنتی و بومی با حفظ تنوع زیستی تکیه دارد. برای مثال امروزه آلودگی خاک و آب که امنیت غذایی انسان را تهدید میکند از نشانه های آشکار فعالیت های ناپایدار کننده در اکوسیتم های کشاورزی است.
دکتر شهریار مهدوی رییس و دبیر همایش ضمن بیان شرح مختصری از اهداف، رئوس مطالب، نحوه شکل گیری و انجام همایش گفت: مقدمات برگزاری همایش از خرداد ماه 1400 با پیشنهاد هیات تحریریه مجله گیاه خاک و اکوسیستم پایدار دانشکده کشاورزی، تصویب شورای پژوهشی دانشگاه، تایید موسسسه ISC آغاز و تشکیل دبیرخانه و تشکیلات ساختاری همایش آغاز گردید. طی دوره فراخوان پذیرش، 76 مقاله به دبیرخانه رسید که 45 مقاله بر اساس نظرات داوران به صورت پوستر و 9 مقاله به صورت ارایه سخنرانی شفاهی پذیرش شدند و 22 مقاله نیز مورد پذیرش قرار نگرفت.
در این همایش بخش عمده ای از عوامل ناپایدار کننده، پایدار کننده و کنترل کننده اکوسیستم های کشاورزی با تکیه بر محورهای 16 گانه همایش مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت و پژوهش های قابل قبول و مطلوبی در محورهای مذکور ارائه گردید و امید است در سالهای آتی با استمرار این همایش شاهد تنوع ، تعمیق و کاربردی تر شدن بیشتر محورهای آن باشیم.
در پایان نیز دکتر مهدوی ضمن تشکر از پژوهشگران گفت: شایسته است مراتب سپاس ویژه خود از همکاران و نهاد های زیر را اعلام نماییم:
1- از ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر سایوند که بدون حمایت و تشویق ایشان اینکار انجام شدنی نبود
2 - از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه جناب آقای دکتر میرزایی، مدیریت پژوهشی دانشگاه سرکار خانم دکتر حسن زاده و مرکز فناوری اطلاعات آقای مهندس سیامک جعفری
3- از همکاران محترمم در دانشکده کشاورزی دانشگاه ملایر بویژه جناب آقای دکتر دکامین (دبیر اجرایی همایش) هم به جهت ارسال مقالات و هم داوری آنها.
4- از همکاران در مراکز پژوهشی ودانشگاهی بویژه در دانشگاههای: تبریز، بوعلی سینا، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مراغه و انجمن علوم خاک ایران و انجمن علمی کشاورزی و بوم شناختی ایران و شهرکرد که در حمایت معنوی و داوری مقالات ما را یاری نمودند
5- از همکاران گرامیم نیز در دبیرخانه همایش :آقای مهندس محمد مهری، مهندس نادیا شیرزادی، مهندس مولود بهرامی و مهندس رضا جعفری به جهت مدیریت سایت همایش، مدیریت ارسال مقالات، تنظیم اطلاعیه ها، تنظیم گواهی مقالات ، پاسخ گویی به پژوهشگران محترم و تنظیم مجموعه مقالات همایش.
خداوند بزرگ به همه این گرامیان جزای خیر دهاد.