شنبه 1 اردیبهشت 1403   20:35:46
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید

اخبار و اطلاعیه ها






















مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه و افتتاح پروژه های عمرانی با حضور مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مقامات عالی رتبه کشوری، استانی و شهرستان ملایر برگزار شد
مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه ملایر و افتتاح پروژه های عمرانی این دانشگاه با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر زمانیان رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، استاندار همدان، امام جمعه شهرستان، نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه شهرستان، روسا و مسئولین ادرات شهرستان و جمعی از اساتید و کارکنان دانشگاه برگزار شد.
دکتر زلفی‌گل ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ملایر اظهار داشت: نظام ایده‌ها و نیازها در محضر رهبر معظم انقلاب و هیات دولت ارائه و در مجلس شورای اسلامی با حمایت نمایندگان در قانون بودجه آورده شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد. وی افزود: در این راستا تمامی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را نمایه‌سازی می‌کنیم و در اختیار دانشجویان‌ و اساتید دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از این پس عملکرد وزارت علوم متفاوت خواهد شد، بیمه کردن پژوهش را ضروری دانست و ادامه داد: نوع نگاه جامعه به دانشگاه‌ها متفاوت شده و علمدار این موضوع رهبر فرزانه انقلاب است که تولید را به دانش‌بنیان مرتبط کردند.
وی با اشاره به وظیفه و نقش خطیر و سنگین دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال، از ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این معاونت برنامه‌های مدونی برای پارک علم و فناوری و مراکز رشد داریم و از رئیس دانشگاه ملایر خواست که نسبت به پیگیری و راه‌اندازی و اخذ مجوز پردیس فناوری این دانشگاه اقدام کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ملایر را مولود انقلاب دانست و گفت: دانشگاه باید نگین هر شهری باشد، آن زمان نوع نگاه جامعه به دانشگاه‌ها متفاوت خواهد بود.
دکتر زلفی‌گل با تاکید بر اینکه باید قدردان گذشتگان و کسانی که برای ایجاد و توسعه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه ملایر زحمات زیادی کشیدند، باشیم، بیان کرد: انتظار ما از دانشگاه‌ها این است که الگوی سایر اقشار جامعه باشند و نشان دهیم که دانشگاه نگین هر شهری است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی با مشکلاتی مواجه هستیم، تاکید کرد: جامعه دانشگاهی باید در پویش و پالایش حوزه فرهنگی به خوبی تلاش کنند.
دکتر زلفی گل با اشاره رشد و توسعه روزافزون کشور پس از پیروزی انقلاب در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: ایجاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به برکت پیروزی انقلاب و خون مطهر شهدا و از خودگذشتگی ایثارگران و جانبازان است که این توفیقات قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.
وی با تاکید بر اینکه باید نقاط قوت نظام مقدس جمهورس اسلامی را تقویت کنیم، ادامه داد: دشمن همواره نقاط قوت کشور و نظام همچون ولایت فقیه‌، نهادهای انقلابی و ولایی، ارتش و سپاه و مسائل علمی و دانشگاهی را هدف قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه کشور از طریق دانشگاه‌ها جایگاه پیدا می‌کند، گفت: تمامی ملت ایران که از رشد و توسعه کشور خوشحال می‌شوند، بسیجی هستند و نتیجه رفتار کردار و گفتار آنها موجب دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود چشم انداز دانشگاه ملایر را روشن دانست و تاکید کرد: این دانشگاه می‌تواند در برخی از موضوعات برای کشور پروژه‌های کلان ملی تعریف کند و ما نیز حمایت می‌کنیم. دانشگاه ملایر می تواند در حوزه‌هایی همچون انگور و کشمش و مبل منبت سرآمد باشد و تحول ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه هدف و آرمان‌ برای دانشگاه‌ها باید مشخص باشد، از استاندار همدان و فرماندار ملایر خواست که دانشگاه ملایر را در ابعاد مختلف کمک کنند، چراکه هزینه کردن برای علم سرمایه‌گذاری است.
وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری همچنین به حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مسئولان در هر شهری مدیران دانشگاه‌ها را در تامین خوابگاه و تردد دانشجویان تنها نگذارند و برای تقویت آموزش به صورت حضوری اهتمام ورزند.
دکتر زلفی‌گل یادآور شد: جامعه دانشگاهی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از این جهت که دانایی را در جامعه سوق می‌دهند دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و بدون شک این دانایی به صورت تدریجی و پلکانی ایجاد می‌شود و نیازمند حمایت است.
وی پژوهش را یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها برشمرد و بر لزوم تلاش برای تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: در کشور ما پژوهش باید هدفمندتر پیگیری شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با قدردانی از زحمات و خدمات ارزنده دکتر خسرو سایوند، برای دکتر ابراهیم محمدی منش رئیس جدید دانشگاه ملایر آرزوی موفقیت کرد و خواستار برقراری تورهای بازدید از سازمان پژوهش‌ علمی و صنعتی ایران و استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در این سازمان شد.
در ابتدای مراسم دکتر ابراهیم محمدی‌منش سرپرست دانشگاه ضمن خیر مقدم به مقام عالی وزارت علوم و دیگر میهمانان و مدعوین حاضر در جلسه اظهار داشت: دانشگاه ملایر یکی از دانشگاه‌هایی بود که به جد پیگیر حضوری شدن کلاس‌ها و حضور دانشجویان در کلاس درس بود و هم اکنون آموزش در این دانشگاه به صورت صد درصد حضوری است و علیرغم وجود برخی مشکلات با پتانسیل های موجود در دانشگاه و حمایت فرمانداری و سایر ادارات شهرستان موفق شدیم خوابگاه‌ها را برای اسکان دانشجویان نیز تامین کنیم.
وی وضعیت کنونی دانشگاه ملایر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حوزه گسترش خوابگاه‌های دانشجویی، اتمام پروژه کتابخانه مرکزی دانشگاه و هم چنین اختصاص فضایی مناسب به آزمایشگاه مرکزی نیازمند مساعدت‌های لازم از سوی وزارت علوم هستیم تا بتوانیم این طرح ها را هم به اتمام برسانیم‌.
در این مراسم حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد بی‌نظیر جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف به ویژه علمی و فناوری تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید محور وحدت باشند و در راستای تحقق شعار سال مبنی بر "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی" وارد میدان شوند.
وی ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر خسرو سایوند و برای دکتر ابراهیم محمدی‌منش رییس جدید دانشگاه ملایر آرزوی موفقیت نمود و افزود: علم نباید در چارچوب دانشگاه بماند، بلکه در حوزه‌های مختلفی همچون باغداری، کشت گلخانه‌ای، آبخیزداری و انگور و کشمش علم باید پمپاژ شود و به سمت دانش‌بنیان‌ها برود.
در ادامه دکتر بیگی نژاد دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای بهره‌وری هر کدام از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان، وظایف و کارکردها باید مشخص باشد، گفت: دانشگاه ملایر باید محوریت رشد علمی شهرستان و حرکت‌های علمی صنایع را در دست گیرد، ما نیز از هیچ تلاشی برای کمک به دانشگاه دریغ نمی‌کنیم. وی گفت: دانشگاه ملایر باید یک کار دانش‌بنیان اقتصادی را آغاز کند و در این حوزه از لحاظ فکری، اراده‌ای و مالی سرمایه‌گذاری کند.
در پایان مراسم دکتر قاسمی فرزاد استاندار همدان دانشگاه‌ها را محل پرورش و تربیت نیروی انسانی متخصص دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم از مواد معدنی به خوبی استفاده کنیم، باید با تربیت نیروی متخصص و متعهد، بتوانیم از این راه ارزش افزوده خوبی را کسب کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دانش‌محور بودن دانشگاه‌ها باید دغدغه اصلی ما باشد، گفت: طبق شعار سال رهبر فرزانه انقلاب تکلیف مضاعفی را در حوزه دانش‌بنیان کردن برعهده دانشگاه‌ها گذاشته و امیدواریم با ظرفیت‌هایی که در سطح استان وجود دارد، بتوانیم تولید را دانش‌بنیان کرده و اشتغال‌آفرینی داشته باشیم.
استاندار همدان در ادامه بر لزوم بهره‌گیری از دو برند انگور و کشمش و مبلمان منبت در شهرستان ملایر تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد با افتتاح  پژوهکشده انگور و کشمش  شاهد افزایش تولید و کیفیت محصول انگور شهرستان ملایر در سطح کشور باشیم و تاکید کرد: در حوزه تولید مبلمان منبت نیز باید از ظرفیت‌های موجود و دانش‌بنیان استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه معادن و منابع معدنی باید برای نسل‌های بعدی به سرمایه تبدیل شود، افزود: هر اندازه بیشتر بتوانیم مراکز علمی را توسعه دهیم، می‌توانیم نیروی متخصص و متعهد بیشتری تربیت کنیم.
شایان ذکر است در این مراسم ضمن تقدیر از خانواده سردار شهید حاج رسول حیدری، پروژه های عمرانی مرکز همایش های دانشگاه که مزین به نام این شهید گرانقدر است و پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر افتتاح گردید.