پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   20:05:16
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر






1401/9/22 سه‌شنبه معاون وزیر نیرو و رئیس شرکت ساتکاب در دانشگاه ملایر عنوان کرد: آینده کشور در دستان دانشجویان و دانش‌آموختگان است و متخصصین و دانش‌آموختگان حوزه صنعت آب و برق، جا برای شغل، رشد و پیشرفت دارند.
نشست تخصصی فرصت‌های اشتغال و پیشرفت حوزه آب و برق با حضور دکتر اکبری معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب، دکتر محمدزاده رئیس هیأت مدیره شرکت ایران ترانسفو و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ملایر و دیگر مجموعه های آموزشی شهرستان برگزار شد.
در این نشست که به همت و پیگیری دکتر بیگی نژاد نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در خصوص ظرفیت ها و چالش های حوزه آب و برق و همچنین فرصت‌های اشتغال و پیشرفت در این صنایع بحث و تبادل نظر گردید.
دکتر اکبری گفت: با راه‌اندازی خط تولید روغن ترانسفورماتور فوق توزیع و قدرت، برای نخستین بار تولید روغن‌های ترانس در کشور توسط متخصصان و مهندسان ایرانی شرکت ایران ترانسفو و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شد.
وی افزود: در حال حاضر تولیدات روغن‌های ترانس به مرحله صادرات رسیده و با توجه به ارزبری بالا، بومی سازی این محصول موجب صرفه جویی بیش از ۵۰ میلیون دلاری شد.
دکتر اکبری همچنین از تولید ۱۰ هزار مگاواتی برق در نیروگاه‌های خورشیدی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت کشور امکان افزایش این واحدها وجود دارد و دولت برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برنامه‌های جدی دارد.
معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دولت از سرمایه‌گذاران بخش صنعت و نیروگاه‌های تجدیدپذیر حمایت جدی می‌کند، بیان کرد: با حمایت جدی دولت طی یکسال گذشته، شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت برق با رشد ۱۴ درصدی به هزار و ۶۵۰ شرکت رسید.
اکبری ادامه داد: از زمان آغاز بکار دولت سیزدهم تاکنون، در حوزه پژوهش بیش از ۲۵ درصد رشد داشتیم و با شرکت‌هایی که نیازهای این صنعت را برآورده کردند، قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی امضا کرده‌ایم.
وی یادآور شد: با توجه به نیازی که این صنعت در حوزه آب و برق دارد، توانستیم به بخشی از محصولات دانش‌بنیان به ویژه در هوشمندسازی دسترسی پیدا کنیم.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و تهیه کالای آب و برق(ساتکاب) با اشاره به فعالیت شرکت‌هایی همچون ایران ترانسفو، مپنا، مهاب و مشانیر در حوزه صنعت آب و برق، اظهار داشت: بیش از ۲۰ تا ۳۰ نوع محصول زیر نظر شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران(مپنا) تولید می‌شود که در زمینه ساخت تجهیزات اصلی نیروگاهی و سرمایه‌گذاری، ساخت تجهیزات، احداث نیروگاه، خدمات بهره‌برداری و تعمیرات، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های ریلی، نفت‌ و گاز گسترش داد.
اکبری گفت: شرکت ایران ترانسفو نیز بزرگترین شرکت تولید ترانس در خاورمیانه است و نیاز به نیروی کار متخصص در این شرکت‌ها داریم.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه‌ای برای نیروی کار و دانش‌آموختگان وجود ندارد، اظهار داشت: حدود ۱۳ شرکت زیرمجموعه شرکت ایران ترانسفو است و شرکت‌های دیگری در حوزه دانش‌بنیان با آنها کار می‌کنند.
معاون وزیر نیرو همچنین به فعالیت شرکت مشاوره مهندسی آب (مهاب) اشاره و بیان کرد: تمامی سدهای ایجاد شده در کشور توسط این شرکت انجام می‌شود و بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص و مهندسان ایرانی در این شرکت کار می‌کنند.
اکبری با اشاره به اینکه آینده کشور در دستان دانشجویان و دانش‌آموختگان است، افزود: کسانیکه در این حوزه صنعت آب و برق متخصص و دانش‌آموخته می‌شوند، جا برای شغل، رشد و پیشرفت برای آنها وجود دارد.
به گفته وی، شرکت مشانیر نیز که جانمایی تمام نیروگاه‌های کشور توسط این شرکت انجام می‌شود و سه هزار نفر نیروی متخصص در حال فعالیت دارد به نیروهای متخصص و توانمند نیازمند است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه با دستان همین دانشجویان به سمت فضای بومی‌سازی قطعات و خدمات در کشور پیش می‌رویم، گفت: آمادگی داریم تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه ملی ملایر در سه حوزه محیط زیست، برق و مکانیک منعقد کنیم.
اکبری ادامه داد: هم اکنون در یک پیچ تاریخی برای ساخت کشور قرار داریم، در حالی‌که عده‌ای دوست ندارند کشور ما به ویژه در حوزه صنعتی رشد کند.
وی با بیان اینکه بخش‌ عمده‌ای از زیرساخت‌ها در کشور مهیا شده و نیاز به نیروی کار متخصص داریم، افزود: برای نخستین بار کنفرانس تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان را در کشور برگزار خواهیم کرد.
شایان ذکر است در پایان این نشست و در جلسه ای با حضور دکتر اکبری معاون وزیر نیرو و رئیس شرکت ساتکاپ، دکتر محمدی منش رئیس دانشگاه، دکتر محمدزاده رئیس هیأت مدیره شرکت ایران ترانسفو و جمعی از مدیران دانشگاه تفاهم نامه همکاری علمی-تخصصی به امضا رسید.