پنجشنبه 9 فروردین 1403   22:15:50
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر
1401/9/16 چهارشنبه پیام رئیس دانشگاه ملایر به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو
رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): « از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‌گرایی‌ها و آرمان‌خواهی‌ها و هدفگذاری‌های سیاسی و اجتماعی«.
69 سال پیش، دانشجویان ایران اسلامی در 16 آذر به برقراری روابط سیاسی مجدد با دولت های انگلستان و آمریکا اعتراض کردند. نظامیان رژیم پهلوی در این روز به دانشکده فنی دانشگاه تهران هجوم بردند و 600 دانشجو و استاد دانشگاه را مجروح و سه دانشجوی دانشکده فنی به نام های سید مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا را به شهادت رساندند. این جنایت در شرایطی روی داد که «فرهنگ شیفتگی به غرب» بر جامعه ایرانی حاکم بود و دانشجویان عزیز از سرگیری روابط مجدد با کشورهای استعماری پس از کودتای 28 مرداد را «پذیرش مجدد استبداد و استکبار» دانسته و مبارزه با آن را آغاز کرده بودند.
روز دانشجو، روز تکریم مقام دانشجویان پرنشاط و سرزنده این سرزمین است که علاوه بر جدیت در آموختن علم و دانش و اخلاق، گام موثری برای تبدیل «فرهنگ شیفتگی به غرب» به «فرهنگ اعتراض به غرب و استکبار» برداشتند. این اقدام دانشجویان، با شکل گیری انقلاب اسلامی به ثمر نشست و «فرهنگ ما می توانیم» جایگزین «فرهنگ ما نمی توانیم» گردید چرا که استکبار وقتی می تواند بر مردمان کشوری حاکم شود که روحیه ما نمی توانیم بر آنها استیلا یابد.
دانشجویان پیشران های کشور در تقویت روحیه استکبار ستیزی و ضد استبدادی می باشند و در شرایط حساس کنونی کشور عزیز ایران نیازمند وحدت و همدلی و تقویت روحیه و فرهنگ خودباوری می باشد و این دانشجویان هستند که می توانند با فکرهای خلاق و اندیشه های نو پایه ارتقا و بالندگی ایران اسلامی را فراهم نمایند.
اینجانب فرا رسیدن 16 آذر روز دانشجو را به دانشجویان عزیز، پویندگان مسیر دانایی و روشنایی و جامعه دانشگاهیان تبریک عرض نموده و امید دارم که نسل جوان دانشجوی امروز ایران اسلامی؛ کشور را به «بلندای قله‌های علم و فناوری» و «خودباوری و ایثار» رهنمون شوند.
دکتر ابراهیم محمدی منش
رئیس دانشگاه ملایر