جمعه 10 فروردین 1403   14:11:02
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر





1401/8/26 پنجشنبه وزیر علوم در اختتامیه اولین همایش بین المللی نهضت ترجمه با عنوان پرواز اندیشه ها روایت ماندگار عنوان کرد: امروز به وجود دانشگاه ملایر افتخار می کنیم که به یک شهرک دانشگاهی تبدیل شده است.
اختتامیه اولین همایش بین المللی نهضت ترجمه با عنوان پرواز اندیشه ها روایت ماندگار که با حضور مسئولین بلندپایه کشوری و فرهیختگانی از 20 کشور جهان در دانشگاه ملایر برگزار شد.
دکتر محمد علی زلفی گل امروز پنجشنبه 26 آبان ماه در اختتامیه اولین همایش بین المللی پرواز اندیشه ها روایت ماندگار که با حضور فرهیختگانی از 20 کشور جهان در دانشگاه ملایر برگزار شد با اشاره به سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: آن زمان دنیای سلطه تازه متوجه شد نظامی شکل گرفته که قرار است شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را محقق کند، نظامی که قرار است با شعار نه شرقی نه غربی، خودش باشد و درون مرزهای جغرافیایی خودش برای مدیریت کشورش تصمیم بگیرد.
دکتر زلفی گل با تاکید بر اینکه دنیای سلطه و استکبار معمولا کشورها را بصورت مستقل نمی پذیرد، گفت: دنیای سلطه تلاش می کند کشورها به ویژه کشورهایی که دارای منابعی باشد را تحت سلطه خود داشته باشد تا از آن منابع برای اهداف خود استفاده کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دنیای استکبار بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، جنگ را به ایران تحمیل کرد، افزود: پشت صدام و صدامیان تمام دنیای استکبار بود و آنها تمام تلاش خود را بکار گرفتند که این کشور را سرنگون کنند اما جوانان ایران و مادران و خواهران آن روز هر کس به فراخور توان خود در دفاع مقدس شرکت کرد و اجازه ندادند وجبی از خاک این سرزمین به دشمن واگذار شود.
وی با تاکید بر اینکه نخبگان شهید دوران دفاع مقدس، اگر امروز در جامعه حضور داشتند حتما افراد بسیار تأثیرگذاری بودند، افزود: همه شهدای ما انسان های اثربخشی در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی بودند که خالصانه جان خود را در طبق اخلاص قرار داده و از کیان اسلام دفاع کردند.
دکتر زلفی گل با تاکید بر اینکه یادمان باشد جمهوری اسلامی راحت بدست نیامده است، مطرح کرد: یادمان نرفته است که شهرهای ما زیر بمباران هوایی دشمن تخریب شدند؛ یادمان باشد ساختن هزینه بر و زمان بر و تخریب آسان است.
وزیر علوم ساخت دانشگاه ملایر را مولود انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: امروز به وجود دانشگاه ملایر افتخار می کنیم که به یک شهرک دانشگاهی تبدیل شده است و با پیشنهاد دکتر هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، هیأت امنا و هیأت ممیزه دانشگاه ملایر مستقل شد و استقلال این دو رکن دانشگاه یعنی این دانشگاه به بلوغ رسیده و خودش میتواند برای خودش تصمیم بگیرد.
زلفی گل با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم جهاد تبیین گفت: ما به چه میزان این پیشرفت های جمهوری اسلامی را قدر می دانیم و تا چه اندازه در راستای جهاد تبیین گام برداشتیم.
وزیر علوم با اشاره به پیشرفت های چشمگیر کشور طی چهار دهه اخیر در عرصه های مختلف علمی، نانو، بایو و علوم نو پدید، بیان کرد: چرا این پیشرفت ها را به نسل جوان منعکس نمی کنیم؟ چرا همیشه یاس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنیم؟ مشکلات و محدودیت های زیادی داریم که باید بپذیریم و رفع کنیم اما داشته های خیلی زیادی هم داریم.
زلفی گل با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیشرفته ترین وسایل و تجهیزات در کشور ساخته می شود، گفت: قبل از انقلاب اسلامی، در دانشگاه ها دوره های دکتری نداشتیم اما در حال حاضر دوره های پسا دکتری و شرکت های دانش بنیان بسیاری داریم.
وی وجود ۸۴۰ دانشمند یک درصد بین المللی در کشور را مایه افتخار و مباهات دانست و بیان کرد: دانشمندان دو درصد بین المللی در کشور تقریبا دو برابر این تعداد است.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه این دانشمندان با شاخص ها و استانداردهای سخت گیرانه بین المللی انتخاب شدند، گفت: وجود این دانشمندان به این معنا است که جمهوری اسلامی با مرجعیت علمی در دنیا شناخته شده است.
زلفی گل همچنین به کسب رتبه های برتر توسط دانش آموزان کشور در المپیادهای بین المللی اشاره و خاطرنشان کرد: دنیا مرجعیت علمی ایران و دانشمندان ایران را به رسمیت می شناسد پس انتظار داریم صدا و سیما و رسانه های مختلف این توفیقات را مقایسه و معرفی کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید به جوانان کشور امید دهیم، مطرح کرد: با استفاده از جوان گرایی در سیستم اداری و مدیریتی کشور، روحیه و نشاط جوانی را به سیستم تزریق می کنیم.
زلفی گل با بیان اینکه امروز کشور ما در منطقه رتبه اول علمی دارد، ادامه داد: دانشگاه های ما در رتبه بندی دنیا جایگاه های بسیار ارزشمندی دارند.
وزیر علوم تصریح کرد: باید شخصیت یک جامعه شخصیت جامع الاطراف باشد یعنی باید از هر قشری یک الگو معرفی شود وگرنه اگر معرفی موفقی نداشته باشیم الگوها کاریکاتوری می شود
وی گفت: امسال برای توزیع متوازن استعدادها با بنیاد علمی نخبگان برنامه ریزی کردیم افرادی که در المپیادهای بین المللی مدال کسب کردند، در دانشگاه نیز در همان رشته تحصیل کنند.
زلفی گل برگزاری همایش بین المللی مفاهیم ارزشی دفاع مقدس را برنامه فرهنگی دانست که باید به نسل جوان منتقل شود و افزود: این تجربه نگاری که از دوران دفاع مقدس انجام می دهند بسیار ارزشمند بوده و فرهنگ کشور را به دنیا معرفی می کند.
وی با تاکید بر اینکه این پرچم افتاده ای است که مترجمان به اهتزاز درآوردند، تصریح کرد: باید در همه زمینه ها تجربه نگاری کنیم.
وزیر علوم مطرح کرد: علم تاریخ به ما کمک می کند برای یک بحران و مشکل چند بار هزینه نکنیم و با بررسی نقاط قوت و ضعف، تصمیم اشتباه را دوباره تکرار نکنیم.
زلفی گل تجربه نگاری در دنیای پیشرفته را جز اصول مسلم دانست و تاکید کرد: جوانان به امید، نشاط، تقویت و هویت مداری دارند که با معرفی داشته ها و هم فکری با جوانان و استفاده از ظرفیت آنها برای آینده کشور ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت پیشرفت در عرصه های مختلف را دارد، خاطرنشان کرد: مسئولیت امروز ما به واسطه ایثار و گذشت شهدا و آزادگان ما است.