پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   10:41:57
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر
1400/5/26 سه‌شنبه سخنی در ارتباط میان امام حسین علیه السلام ، قیام امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)
در شب تاسوعا، حجت الاسلام والمسلمین سعید شیری معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر در مصاحبه ای با کارشناس معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خصوص ارتباط میان امام حسین علیه السلام ، قیام امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) نقطه نظرات ارزشمند خود را بیان نمودند.
ایشان فرمودند:آن چیزی که مشخص و بدیهی است تمام موجودات عالم با همدیگر در ارتباط هستند در بین اینها ارتباط خالق و مخلوقات ویژه است . ارتباط انسان با خداوند بسیار ارتباط ویژه ای است . در علم فلسفه با عنوان عین ربط یاد می شود . خداوند در خصوص انسانها می گوید (نفخت فیه من روحی ) یعنی از روح خداوند در انسانها دمیده شده است این نشاند دهنده این است که چقدر این ارتباط مستحکم و ویژه است . در میان بعضی از افراد شبه این ارتباط ها دیده میشود در بین همه مخلوقات که نگاه می کنیم ارتباط دو نفر بسیار ویژه است و آن امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی علیه السلام است این ارتباط ویژه از آن حدیث لوح معروف که جابر میگوید من خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدم و حضرت زهرا سلام الله علیها لوحی را به من نشان دادند که اسامی چهارده معصوم در آن لوح بود و من در آن لوح مشاهده کردم کلمه ای را که حسین علیه السلام باشد که در کنار حجت بالغه خداوند که حضرت مهدی علیه السلام باشد بود . بسیار جالب است آن چهارده معصوم که به جابر نشان داده میشود در لوح ، حسین و مهدی در کنار هم قرار دارد این نشاندهنده این است که این ارتباط بسیار ارتباط ویژه ای است . شاید اولین ارتباط میان امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی علیه السلام قابل گفتن است این باشد که حضرت مهدی علیه السلام تکمیل کننده سفر امام حسین علیه السلام هستند .امام حسین علیه السلام از مکه حرکت کردند به سمت کوفه که در کوفه آن حکومت الهی را برپا کنند که به کوفه نمیرسند و راه را بر امام حسین علیه السلام مسیر مسدود می کنند و قضیه کربلا پیش می آید و سفر نیمه تمام میشود . حضرت مهدی علیه السلام وقتی که ظهور می کنند از مکه و حرکت می کنند به سمت کوفه و مسجد کوفه را محل حکومت خود قرار می دهند که در روایات موجوده و گفته شده مسجد سهله مکان زندگی ایشان است و این سفر توسط ایشان تکمیل میشود و حکومت اسلامی برپا خواهد شد این ارتباط اول میان این دو بزرگوار .
ارتباط دیگر اینکه قیام حضرت مهدی علیه السلام در روز عاشورا است بین 360 روز سال قمری خیلی جالب است که روز عاشورا برای قیام حضرت معرفی شده است و به دستور خداوند در روز عاشورا حضرت قیام خواهد کرد حضرت مهدی علیه السلام یک ظهور دارند و یک قیام ظهور ایشان طبق روایات محتملترین روزش 23 رمضان است اما قیام ایشان که پس ار اتمام حجت با مردم و معرفی خودشان است در روز عاشورا صورت می پذیرد این هم یک ارتباط دیگر و البته خیلی جالب است که در روایات داریم ایشان منتقم خون امام حسین هستند . کسانی که در روز عاشورا عراق و کربلا بودند می دانند اهل عراق در این روز پرچمها را عوض می کنند به پرچمهای سرخ که یک پارچه بین الحرمین و حرمهای شریف سرخپوش می شود این در فرهنگ اعراب یعنی کسی مظلومانه به شهادت رسیده در حالی که انتقامش گرفته نشده است پرچم سرخ برافراشته می کنند یعنی ما منتظر منتقم ایشان هستیم .
مورد سوم دلدادگی حضرت مهدی علیه السلام به وجود مقدس امام حسین علیه السلام است . حضرت مهدی برای هیچیک از ائمه نفرمودند که من خون گریه می کنم برای ایشان ولی در زیارت ناحیه مقدسه این گفته شده که من هر صبح شام بر تو (امام حسین) گریه می و ندبه می کنم و به جای اشک خون گریه می کنم خیلی عجیب است این دلدادگی .
مورد چهارم هم جالب است که اولین کلام حضرت مهدی پس از ظهور در مورد امام حسین علیه السلام است که در این زمان پس از آنکه به خانه کعبه تکیه میزنند و آیه (بقیه الله ...) را می خوانند سپس می فرمایند: الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا در رابطه امام حسین علیه السلام صحبت می کنندو در واقع خودشان را با امام حسین علیه السلام به دنیا می شناسانند و نهضت عاشوراست که سبب معرفی قیام حضرت مهدی به جهانیان خواهد شد .این ارتباط ویژه ای است که قیام امام حسین و عاشورا زمینه را برای معرفی قیام حضرت مهدی علیه السلام فراهم خواهد کرد .
مورد پنجم شعار شعار قیام و یاران حضرت مهدی در زمان ظهور ایشان یا لثارات الحسین است . مورد ششم این که شب قدری که متعلق به امام زمان علیه السلام است بر پایه روایات ما ، در شب قدر قرآن نازل گردیده و در روز قدر قرآن ناطق ظهور خواهد کرد در شب قدر طبق روایات یکی از اعمال مستحب خواندن زیارت عاشورا است اگر می خواهید شب قدر را درک کنید شبی که متعلق به امام زمان است، زیارت عاشورا را بخوان زیارتی که متعلق به امام حسین است .
مورد هفتم ادعیه ای که در رابطه با امام زمان علیه السلام است را اگر نگاه کنید مانند دعای ندبه دیده میشود که فرازهایی داردکه مربوط به امام حسین است .
مورد هشتم این است که زیارات و ادعیه ای که برای امام حسین علیه السلام است مانند زیارت عاشورا فرازهایی که به حضرت مهدی علیه السلام اشاره می کند در آن دیده می شود : ... مع امام منصور من اهل بیت محمد و آل محمد... لذا بحث مهدویت در اینجا اشاره میشود .این نشاندهنده ارتباط ویژه میان این دو گوهر هستی است .
نهمین نشانه این است در زمان تشرف به حرم امام حسین علیه السلام در زیر قبه حرم مطهر طبق روایات دعا مستجاب است و در آنجا پرفضیلت ترین کار خواندن دعای فرج است . این هم نشان می دهد در مکانی که دعا مستجاب است توصیه موکد است که برای فرج امام زمان علیه السلام دعا شود .
مورد دهم و نشانه آخر در ارتباط میان این دو بزرگوار رجعت امام حسین علیه السلام به عنوان اولین امام از ائمه طاهرین بعد از حضرت حجت علیه السلام است . امام حسین علیه السلام بر پیکر مطهر حضرت حجت نماز برپا میدارد و ایشان را غسل و کفن می کند . این مورد هم در پایان این بحث به عنوان علامت ارتباطی عمیق میان حضرت مهدی علیه السلام و امام حسین علیه السلام بیان گردید .
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته