پنجشنبه 9 فروردین 1403   17:05:15
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر




1398/9/19 سه‌شنبه مراسم روزجهانی خاک در دانشگاه ملایر برگزار گردید

در ابتدای این همایش که 11 آذر ماه 1398 برگزار گردید پس از تلاوت کلام ا.. مجید توسط دکتر ترنجیان عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر مهدوی رئیس دانشکده کشاورزی و عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک پس از حضور در جایگاه و عرض خیرمقدم و خوشامدگویی به حضار محترم به ویژه میهمان و سخنران اصلی جلسه، دکتر سید حمیدرضا صادقی استاد گروه آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن آبخیزداری ایران، از زحمات انجام شده توسط گروه علوم و مهندسی خاک بویژه مدیر اسبق گروه خانم دکتر ضرابی، مدیر فعلی گروه خانم دکتر وارسته خانلری، دانشجویان انجمن علمی گروه و معاونت فرهنگی دانشگاه دکتر نوری تقدیر و تشکر به عمل آورد. در ادامه ایشان با ذکر تاریخچه مختصری از روزجهانی خاک در ایران و جهان با تاکید بر شعار امسال روز جهانی خاک ˵جلوگیری از فرسایش برای حفظ آینده ما˶ به ذکر مختصری از مسایل و مشکلات خاک­های ایران پرداخت. ایشان وضعیت فرسایش خاک در ایران را نگران­کننده عنوان و اعلام کرد فرسایش سالیانه 2 میلیارد تن خاک در مقایسه با 24 میلیارد تن کل فرسایش جهان، حاکی از فرسایش 8 برابر استاندارد ایران در مقایسه با جهان است. ایشان ابراز امیدواری نمود توجه مسئولین و سیاست­گزاران برای حفظ خاک و لزوم توجه به تخصص، مدنظر جدی مسئولین قرار بگیرد.
سپس دکتر صادقی ضمن سخنانی در این همایش اظهار داشت که در بین بیش از چهل نوع تخریب اراضی شناخته شده در جهان، فرسایش خاک در رده اول قرار دارد و بیش از 90 درصد از معضلات محیط زیستی موجود در جامعه کنونی جهانی را، مسائل مبتلا به فرسایش خاک به­خود اختصاص می­دهد. بنابراین باید بدانیم که چه رویکردی بایستی در مقابل این مسئله داشته باشیم. ایشان در ادامه به بیان محورهای اصلی حفاظت خاک و آب در قرن 21 با تاکید بر کشورهای در حال توسعه پرداخت و مشکل اصلی را عدم آمایش سرزمین بیان نمود و متذکر شد که ما پایش صحیحی از خاک نداریم و در نهایت بیان داشت که خاک برای دستیابی به پایداری تامین نیازهای درازمدت بشر ضروری است و آن را می­توان به ­عنوان یک جز حیاتی در امنیت آب، انرژی و مواد غذایی تلقی کرد که با تخریب آن، کمیت و کیفیت تولید موادغذایی تحت تاثیر قرار می­گیرد.
 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عباسی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با حضور در جایگاه ضمن تبریکاین روز به حضار و عرض خیرمقدم به دکتر صادقی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی (ع) که هیچ حرکتی نیست مگر اینکه در آن حرکت احتیاج به شناخت باشد تاکید نمود که برای حفظ خاک این منبع محدود برای آیندگان نیاز به شناخت هر چه بهتر از خاک می­باشد. ایشان در ادامه اشاره نمود که در قرآن واژه الارض 425 بار ذکر شده است که این نشان­دهنده اهمیت خاک است. پس بنابراین بایستی در حفظ آن بسیار کوشا بود.
خانم دکتر هاشمی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک سخنران دیگر این همایش بود. ایشان بیان نمود که یکی از مهمترین چالش های قرن 21، تخریب خاک است که منجر به کاهش توان بهره وری و زیستی آن شده است. ایشان خاطر نشان کرد که ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک است و براساس نقشه تخریب خاک جهان، کشور ما حاوی خاک­های تخریب یافته بوده، منتها با توجه به تحقیقات انجام گرفته در دنیا در طی سالهای 2030 تا 2039، میزان خشکسالی آن به شدت افزایش یافته و جزء مناطق به شدت تخریب یافته قرار خواهد گرفت. ایشان در ادامه بیان نمود که یکی از مهمترین عوامل تخریب در خاک، بحث فرسایش خاک (حدود 90 درصد تخریب) می باشد. میزان فرسایش در ایران نزدیک به دو و نیم میلیارد تن در سال 2018 تخمین زده شده است. در صورتی که به­دلیل اقلیم خشک کشور زمان لازم برای تشکیل خاک در ایران دو برابر متوسط جهانی می باشد. بنابراین سهم مدیریت پایدار خاک از این دیدگاه بسیار حائز اهمیت است و در نهایت شناسایی خاکها، الگوسازی و پایش مداوم آن، از مهمترین فعالیتهای لازم برای یک مدیریت پایدار خاک در سطح کشور می باشد. لازم به ذکر است در پایان مراسم از سخنرانان این همایش تقدیر به عمل آمد.