پنجشنبه 9 فروردین 1403   23:39:52
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخباربيشتر









1399/12/17 یکشنبه پویش ملی هم کاشت و برگزاری روز درختکاری در دانشگاه ملایر
۱۵ اسفند ماه در تقویم ملی ایرانیان به روز درختکاری معروف است. روزی که مردم ایران با حفظ سنت ها و آداب و رسوم اقوام و با توجه به احادیث و روایات امامان و پیامبر رحمت، همراه و همگام مقام معظم رهبری هر سال در دامن سبز طبیعت حضور یافته و درخت می کارند. مردم عزیز ایران همزمان با آماده کردن سبزه بر سر سفره هفت سین، نهالی هم در دل خاک می کارند و با کاشتن آن کم کم به استقبال از بهار زیبا و دل‌انگیز می روند.
امسال و در شرایط حضور بیماری کرونا هم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پر شور و با حضور گسترده مردمی با کاشت نهال در اراضی و رونمایی از نقشه پوشش گیاهی کشور و برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی و ترویجی و نیز مشارکت دانشگاهیان در پویش ملی هم کاشت برگزار می گردد‌.
دانشگاه ملایر هم هفته منابع طبیعی را با برگزاری نشست علمی پویش هم کاشت با حضور مدیران منابع طبیعی استان و شهرستان و اساتید دانشگاه آغاز و در ادامه با عقد تفاهم نامه همکاری دانشگاه و اداره کل منابع طبیعی استان، برای پنج روز از ایام هفته در ساعت ۱۹ ، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی در خصوص اهمیت و ارزش حفظ اکوسیستم های جنگلی و مرتعی و حفظ منابع آب و خاک با دانشجویان به گفتگو پرداختند.
امروز ۱۶ اسفند هم روز درختکاری در دانشگاه ملایر بود. حضور پر شور دانشجویان و فعالان فرهنگی در کنار دانشگاهیان و میهمانان حوزه منابع طبیعی از شهرستان و استان، معاونین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و رییس اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر و جمعی از علاقه مندان با رعایت پروتکل های بهداشتی، تاکیدی بود بر اهمیت و ارزش گزاری بر این سنت دیرین ایران اسلامی است. این مراسم زیبا در فضای جلوی پژوهشکده انگور و کشمش و با تلاوت قرآن کریم آغاز شد. سپس معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در خصوص ارزش و اهمیت روز درختکاری در فرهنگ کشور و لزوم توجه جدی به حفظ منابع آب و خاک و محیط زیست ایراد سخن کردند. در پایان دانشگاهیان، مسئولین و کارمندان و دانشجویان شرکت کننده در مراسم با کاشت درختان زبان گنجشک، کاج و سرو، بار دیگر بر گسترش این فرهنگ و توجه به توسعه پایدار تاکید کردند.
لازم به ذکر است مدیریت امور عمومی و فضای سبز دانشگاه تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰ اصله نهال را غرس نمودند و تا پایان سال حدود ۴ هکتار از اراضی دانشگاه را زیر پوشش کاشت نهال قرار خواهند داد.
به اطلاع می رساند امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری به شرح ذیل نام گذاری شدند.
روز جمعه (۱۵اسفندماه) به عنوان اولین روز هفته منابع طبیعی که روز درختکاری نامگذاری شده است یک روز سراسری در کشور است و در این روز کارکنان ادارات منابع طبیعی و مردم با شعار «درختکاری و توسعه پوشش گیاهی» درعرصه‌ها حضور می‌یابند و به رسم دیرینه نهال به زمین هدیه و برای هم سعادت و نیکبختی آرزو می‌کنند.
روز شنبه (۱۶ اسفند ماه) همزمان با دومین روز هفته منابع طبیعی که به «اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری» تعلق دارد، پارک آبخیز «دره گردو» استان مرکزی در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با مشارکت شهرداری افتتاح می‌شود.
روز یکشنبه (۱۷ اسفند) مصادف با سومین روز هفته منابع طبیعی که به نام «منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه» نامگذاری شده است، مدیران منابع طبیعی در سراسر کشور به پاس زحمات اصحاب رسانه در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با خبرنگاران و مدیران رسانه دیدار و گفت و گو خواهند کرد و سرانجام با کاشت نهال به طبیعت سلامی دوباره خواهند داد.
روز دوشنبه (۱۸اسفند ماه) که روز «منابع طبیعی، حفاظت و قانون» نام گرفته است، از سامانه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان جنگل ها رونمایی خواهد شد همچنین در این روز قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی از سوی مراجع قضایی و دست اندرکاران قانون مورد تاکید مجدد قرار می‌گیرد.
روز سه شنبه (۱۹ اسفندماه) در تقویم هفته منابع طبیعی «روز منابع طبیعی و آموزه‌های دینی» است. در این روز کارکنان منابع طبیعی و دوستداران طبیعت با کاشت نهال بر مزار شهدای گمنام به مقام والای شهدا ادای احترام می‌کنند.
روز چهارشنبه (۲۰ اسفندماه) روز «منابع طبیعی، آموزش و پژوهش» نامگذاری شده است. در پیش از ظهر این روز سازمان جنگل ها مراسمی مشترک با اساتید دانشگاه، محققان و مجامع علمی منابع طبیعی در دانشکده منابع طبیعی کرج برگزار می‌کند. در این روز از تعدادی از اساتید برتر که در زمینه تهیه مقاله، چاپ کتاب و کارهای پژوهشی نقش‌آفرینی کرده‌اند، تقدیر می‌شود همچنین در بعد ازظهر روز چهارشنبه در سازمان جنگل‌ها در مراسمی از نقشه به‌هنگام شده پوشش گیاهی کشور رونمایی می شود.
در ادامه برگزاری مراسم روز شمارهفته منابع طبیعی و پنجشنبه (۲۱ اسفندماه) در هفتمین روز هفته که به عنوان روز «منابع طبیعی، خانواده و مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده است، خانواده کارکنان در ستاد سازمان جنگل‌ها حضور می‌یابند و ضمن آشنایی با محیط سازمانی با ارائه نظرات و پیشنهادات در تصمیم گیری‌های اجرایی به منابع طبیعی کمک خواهند کرد.
نسخه قابل چاپ