جمعه 31 فروردین 1403   10:48:50
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشکده انگور و کشمشبيشتر









چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران در دانشگاه ملایر برگزار شد

چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 4 و 5 مهرماه در تالار حافظ پردیس فنی و مهندسی (دانشکده عمران معماری) با حضور گسترده باغداران، صاحبان واحدهای تولیدی، صادرکنندگان کشمش، دانشجویان، کارشناسان، محققان و اساتید حوزه انگور و کشمش از استان های تاک خیز کشور و مدیران اجرایی دستگاه های دولتی استان از جمله سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی، دبیر علمی کنفرانس وسرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ضمن خوش آمد گویی به حضار با بیان اینکه این پژوهشکده در راستای سیاست‌های کلی خود هر ۲ سال اقدام به برگزاری کنفرانس انگور و کشمش کرده است، گفت: با توجه به برگزاری رخداد مهم «همدان ۲۰۱۸» به این نتیجه رسیدیم که برخی از فعالیت‌های علمی را دانشگاه ملایر برعهده گیرد و با برگزاری کنفرانس ملی انگور بتوانیم ضمن معرفی هرچه بیشتر انگور ملایر در جذب توریست انگور نقش داشته باشیم.  دکتر کریمی با اشاره به تبدیل وضعیت اصولی به قطعی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر، اظهارامیدواری کرد: برگزاری این کنفرانس باعث ارتقاء کیفیت انگور و کشمش کشور و بازگشت وضعیت جهانی انگور ایران به رتبه هفتم در دنیا شود. وی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های کلی این پژوهشکده، جدا از سایر پژوهشکده‌های کشور است و نتایج تحقیقات این پژوهشکده همراه با سایر محققان در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد، اظهار کرد: همواره تلاش کردیم با برگزاری کارگاه‌های تخصصی هرس، آفات و بیماری‌ها و ... در رابطه با مباحث کلیدی انگور ضمن رابطه نزدیک با کشاورزان و باغداران اقدامات موثری در پیشبرد مدیریت تاکستان ها داشته باشیم. دکتر کریمی به بحث در جریان بودن ثبت جهانی انگور اشاره کرد و افزود: در همین رابطه جلسات متعددی برگزار شد و دو سوم پروپوزال توسط پژوهشکده انگور و کشمش ملایر تهیه و در اختیار نمایندگان فائو قرار گرفت و مورد تایید دکتر بهزادنسب، عضو کمیته راهبردی توسعه ظرفیت جیاس قرار گرفت. کریمی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای جیاس حذف واسطه‌ها و قرارگیری سود و درآمد به صورت مستقیم در اختیار کشاورزان است، خاطرنشان کرد: از زمان اعلام فراخوان کنفرانس، ۱۱۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه واصل شد که از این تعداد ۸۵  مقاله کامل انتخاب و پس از داوری در کتابچه مربوطه به چاپ رسید.

 چهارمین کنفراس ملی صنعت انگور و کشمش ایران با سخنرانی دکتر سایوند سرپرست دانشگاه ملایر ادامه یافت. سرپرست دانشگاه ملایر در این کنفرانس، ایجاد پژوهشکده انگور و کشمش در این دانشگاه را گامی مهم در راستای نگاه علمی به صنعت انگور عنوان کرد و گفت: این پژوهشکده از سال 92 وارد مقوله جذب رشته های دانشگاهی شد. دکتر سایوند به روز رسانی و کاربردی کردن پژوهشکده انگور و کشمش را یکی از مهمترین اهداف دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: در عرصه کنونی باید با استفاده از علوم کاربردی و تحقیقات دانشگاهی، چرخ های صنعت را روان تر به حرکت درآوریم. وی با تاکید بر اینکه پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر باید در خدمت علم و صنعت باشد، افزود: علاوه بر این، عملیاتی و اجرایی کردن دانش و تجربه های مراکز تحقیقاتی سایر کشورها باید در این رابطه مدنظر قرار گیرد. سرپرست دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه زندگی و اقتصاد قالب مردم این شهرستان بر پایه تولید کشمش، انگور و کشاورزی دیم استوار است، ادامه داد: در همین رابطه نگاه دانشگاهی به مقوله انگور و کشمش ملایر می تواند افق متحول کننده اقتصاد ملایر را طرح ریزی کند. سرپرست دانشگاه ملایر خواستار توجه کشاورزان و باغداران به روش های علمی و مدرن شد و تاکید کرد: ایجاد اعتماد در فضای برون دانشگاهی در حوزه کشاورزی و باغداری باید در اولویت مراکز علمی کشور باشد. دکتر سایوند بیان کرد: در همین راستا پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، یکی از گلوگاه های منحصر به فرد علمی و تأثیرگذار در سطح شهرستان است و پس از حدود هفت سال فعالیت، هم اکنون می تواند به عنوان یک برند علمی در اقتصاد منطقه و استان همدان منشاء اثر باشد.

در ادامه معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان ملایر با بیان اینکه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در بخش تولید انگور و کشمش ملایر رقم خورده است، گفت: وجود 10 هزار و 600 هکتار باغات انگور و تولید میانگین 22 تن در هر هکتار، گواه توانمندی این منطقه در تولید انگور است. خانم غفاری با اشاره به اینکه انگور ملایر در شرف ثبت جهانی است، افزود: با توجه به کم‌آبی و مشکلات خشکسالی، استفاده از سیستم آبیاری سنتی یکی از مشکلات موجود در این حوزه است. وی با تأکید بر اینکه کشاورزان و باغداران ما باید به سمت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری پیش بروند، ادامه داد: توجه به بحث آفات انگور و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در ملایر نیز از جمله مواردی است که تولید انگور و کشمش را در این منطقه تهدید می‌کند و از اساتید و پژوهشگران انتظار داریم با ارائه راهکارهای لازم این مشکلات را مرتفع سازند.

مهندس عباسی قائم مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن خیر مقدم به مهمانان و حاضرین در جلسه کنفرانس ضمن اشاره به اقدامات علمی انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان، اظهار داشتند که باید صنعت انگور و کشمش در شهرستان ملایر که بیش از ۵۰ درصد تولید استان را برعهده دارد تقویت و علمی شود.

در ادامه کنفرانس سخنرانی های علمی ارائه گردید و سپس مهندس رضایی رییس انجمن صادر کنندگان کشمش ملایر و مهندس متین ریاست محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به ایراد سخنرانی پرداختند. پس از پایان سخنرانی ها، میز تخصصی کشمش با حضور اساتید برجسته کشور برگزار شد و پاسخ سوالات باغداران عمده، صاحبات واحد های تولید کشمش، صادر کننده های کشمش و دانشجویان شرکت کننده در این کنفرانس به نحو شایسته ای ارائه شد. پس از بحث تخصصی ادامه سخنرانی های علمی در بعداظهر همایش پیگیری شد. در پایان این بخش خانم دکتر بیات دبیر اجرایی کنفرانس ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست اندرکاران کنفرانس بیانیه پایانی بخش علمی کنفرانس را قرائت نمود. بازدید پوسترها، بخش عملی و بازدید از باغ تحقیقاتی شماره 3 پژوهشکده از برنامه های پایانی روز اول همایش بودند.

در روز دوم کنفرانس، دبیر ششمین آئین ملی خوشه برتر انگور ملایر اظهار امیدواری کرد که پس از ثبت انگور دره‌جوزان ملایر در سال‌های آینده شاهد برگزاری آئین بین‌المللی در ملایر باشیم. رحیمی افزود: به دنبال این بودیم که خدمات مفید با جامعه هدف ارائه دهیم بنابراین در این راستا، نیازهای عمده باغداران را بررسی و شناسایی کردیم و بعد از آن به دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی و بدون نیاز به بودجه زیاد بودیم که باعث افزایش راندمان تولید و طرح بهره‌وری باغات شد و این طرح را به عنوان "طرح ملی باغدار نمونه " ثبت کردیم.

در ادامه مهندس شهبازی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به شرح اقدامات صورت گرفته و برنامه های در دست اقدام در حوزه انگور و کشمش ملایر پرداخت و افزود حدود۴۰ هزار تن کشمش در ملایر تولید می شود که شامل ۲۰ درصد کشمش کشور می شود. او با اشاره به اینکه ملایر بزرگترین تولید کننده انگور استان است گفت: ۵۰ درصد تاکستانهای استان در ملایر است که ۶۰ درصد انگور استان در این تاکستانها تولید می شود. ین مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد کشمش تولیدی استان به خارج کشور صادر می شود افزود : پارسال از استان همدان۳۰ هزار تن کشمش صادر شد.

 در ادامه عضو کمیته راهبردی توسعه ظرفیت جیاس ایران در این مراسم گفت: به هر آنچه در حوزه میراث‌های کشاورزی در دنیا مطرح است به عنوان نظام‌های میراث فرهنگی کشاورزی با اهمیت جهان با نام اختصاری"جیاس" گفته می‌شود. دکتر  بهزادنسب با بیان این‌که داشتن ارتباط تاریخی و ارتباط معاصر، دو معیار اصلی جیاس هستند، افزود: انگور ملایر معیارهای اصلی جیاس را برای ثبت جهانی داراست. ایشان با بیان این‌که هدف ما در سازمان جیاس رفتن به سمت شناحته شدن میراث کشاورزی ایران در سازمان جهانی فائو است، اظهار کرد: در مورد ثبت جهانی انگور ملایر تنها پیگیر برندسازی نیستیم بلکه افق‌های بزرگتری را نشانه رفته‌ایم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر نیز به وجود حدود 11 هزار هکتار باغ انگور در سطح شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: سالانه بین 220 تا 250 هزار تن برداشت محصول انگور داریم. آقای کتابی با بیان این‌که ملایر یکی از قطب‌های اصلی تولید انگور کشور محسوب می‌شود، به اهمیت نقش اقتصادی انگور اشاره و اظهار کرد: 60 تا 70 درصد صاردات گمرگ استان همدان مربوط به محصولات فرآوری انگور ملایر است. وی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر اقدامات خوب و راهبردی برای توسعه و ارتقای سطح زیرکشت انگور در ملایر رقم خورده، ادامه داد: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر باید تلاش کند تا تعامل خوب و سازنده‌ای با سازمان جهادکشاورزی و باغداران ایجاد شود. معاون فرماندار ملایر گفت: برگزاری جشنواره خوشه برتر انگور ملایر سبب ایجاد یک رقابت سالم بین باغداران، معرفی دستاورد باغداران و تاکداران و تشویق و ترغیب فعالان این عرصه برای تولید محصول بهتر می‌شود. ایشان با بیان این‌که در برگزاری این دست جشنواره‌ها باید به تبادل تجربیات پرداخته شود، اظهارکرد: باید در برگزاری آئین خوشه برتر سایر مؤلفه‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی نیز لحاظ شود و در سال‌های بعد به سمت معرفی روستای برتر و باغ برتر برویم. معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که نمایندگان مردم ملایر در مجلس مجدانه پیگیر احقاق حقوق باغدارن و کشاورزان هستند، افزود: کارخانه‌داران و اتاق بارزرگانی باید تدابیر و تصمیماتی را اتخاذ کنند که طی آن باغداران در بحث فروش محصولات، متضرر نشوند.

در این مراسم پس از بررسی ۲۵۰ خوشه با در نظر گرفتن شاخص های میزان قند، وزن خوشه، تراکم خوشه و سلامت خوشه در پایان از صاحبان ۳ خوشه برتر، یک تولید کننده انگور سالم و یک باغدار نمونه تجلیل شد و چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران به میزبانی پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به کار خود پایان داد.