پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   10:14:19
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر










1397/1/22 چهارشنبه با حضور مشاور محترم و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه ملایر برگزار شد

مراسم معارفه دکتر ملکی سرپرست جدید و تکریم دکتر بابایی پور سرپرست پیشین دانشگاه با حضور دکتر شمس بخش مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام آزادیخواه نماینده شهرستان، دکتر محمدی فر رییس دانشگاه بوعلی سینا، اعضای هیات رئیسه دانشگاه بوعلی سینا، معاون فرماندار، روسای سازمانها و مدیران شهرستان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه ملایر روز چهارشنبه 22 فروردین ماه 1397 در محل آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه برگزار گردید.

در ابتدای مراسم دکتر بابایی پور سرپرست پیشین دانشگاه ملایر ضمن تشکر از اعضای هیات علمی و کارکنان به ارائه مطالبی پیرامون دوره مدیریت خود در دانشگاه ملایر پرداخت. ایشان تاکید نمود دانشگاه از یک آرامش منطقی برخوردار بوده که این آرامش مرهون همت همکاران است. دکتر بابایی پور ضمن خیر مقدم به دکتر ملکی سرپرست جدید دانشگاه، انتصاب ایشان را تبریک گفت. سرپرست پیشین دانشگاه ملایر در پایان از زحمات اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ملایر و همچنین مساعدت و همکاری فرماندار ویژه شهرستان، امام جمعه، نمایندگان شهرستان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر تشکر و قدردانی نمود.

در ادامه دکتر ملکی سرپرست جدید دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ملایر از دکتر شمس بخش، دکتر محمدی فر و اعضای هیات رئیسه دانشگاه بوعلی سینا، حجت الاسلام عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی و سایر شرکت کنندگان در این مراسم تشکر کرد. ایشان همچنین از زحمات و تلاش های دکتر بابایی پور و روسای پیشین دانشگاه ملایر قدردانی نمود. دکتر ملکی با اشاره به پتانسیل های شهرستان ملایر، این شهرستان را شایسته داشتن دانشگاهی توسعه یافته و پیشرو دانست. ایشان به زحمات زیادی که برای گسترش و توسعه دانشگاه ملایر انجام شده است اشاره و گفت: دانشگاه ملایر به عنوان دانشگاهی جوان دارای جایگاه مناسبی است اما با توجه شرایط ویژه آموزش عالی و وجود چالش ها در این حوزه، باید تلاش های زیادی کرد تا دانشگاه بتواند ضمن ارتقاء جایگاه خود، در چارچوب برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حرکت کند.

سرپرست جدید دانشگاه سپس در سخنان کوتاهی برنامه های خود را در چهار محور آموزشی، اداری و مالی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی ارائه کرد. جذب هیات علمی، کاهش دروس حق التدریس، ایجاد رشته های بین رشته ای، برند سازی، توسعه آزمایشگاه مرکزی و فراهم نمودن ملزومات تحقیق و پژوهش، افزایش روحیه نشاط، معنویت و اخلاق مداری در دانشجویان و توجه به کرسی های آزاد اندیشی از برنامه های اشاره شده دکتر ملکی بود.

در ادامه حجت الاسلام عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا و حجت الاسلام آزادیخواه نماینده شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام آزادیخواه نماینده شهرستان ملایر ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک سال نو گفت: بهترین تعریف از علم آن است که میگوید علم در مقابل جهل است و بر قداست علم در منظر دینی ما شبهه ای وارد نیست. حجت الاسلام آزادیخواه در ادامه گفت: قداست علم را نباید با زمختی سیاست خراب کرد؛ البته سیاست در جای خودش نیاز است و یک عالم حتما یک مشی سیاسی دارد. اما لزومی ندارد تا مشی سیاسی را در میدان علمی که به دنبال معلوم سازی مجهولات و کشف حقایق هست، بکار بگیریم. فضای دانشگاه باید فضای پیراسته ای باشد؛ در این صورت جوان دانشجو عاقبت به خیر می شود.

نماینده شهرستان ملایر در ادامه افزود: رتبه علمی و رشد علمی ما باید به حدی برسد که در افق چشم انداز دیده شده است. هر فردی که در این مسیر قدم بردارد برای ما مقدس است و حتما از او حمایت می کنیم. ما باید از توان علمی دانشجو برای ارتقا سطح علمی دانشگاه استفاده کنیم. ایشان در پایان ضمن تشکر از زحمات دکتر بابایی پور، برای دکتر ملکی در سمت جدید آرزوی موفقیت نمود.

دکتر شمس بخش مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم به عنوان سخنران پایانی ضمن تقدیر و تشکر از روساء و مسئولین سابق دانشگاه ملایر و دکتر بابایی پور، برای ایشان در عرصه خدمت به انقلاب و نظام اسلامی آرزوی توفیق و سلامتی نمود. ایشان با اشاره به سوابق پربار علمی و اجرایی دکتر ملکی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بوعلی افزود: برنامه ها و جهت گیری های ایشان به رشد و تعالی آموزش عالی و دانشگاه ملایر کمک خواهد نمود. دکتر شمس بخش همچنین با اشاره به رشد قابل توجه تعداد دانشجویان در نظام جمهوری اسلامی، بیان داشت: رشد دانشگاه ها و آموزش عالی در کشور یکی از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران است و این رشد و گسترش نشانه اهتمام جمهوری اسلامی ایران به علم، دانش و فرهیختگی و رشد جامعه و جوانان است و البته باید علاوه بر این رشد کمی که یک افتخار است به دنبال ارتقا کیفی آن نیز باشیم.

دکتر شمس با بیان قدمت آموزش عالی در ایران از زمان جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه دنیا در ایران و دارالفنون بیان داشت: آموزش عالی نوین در ایران با تاسیس دانشگاه تهران در سال 1312 آغاز شد و این آموزش عالی در ایران جوان است و برای رسیدن به دانشگاه های نسل چهار و کارآفرین می بایست یک تکامل اتفاق بیفتد.

مشاور وزیر در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از تاسیس پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملایر افزود: دانشگاه باید در جامعه موثر باشد و مسائل جامعه را ببیند و با توجه به این که ملایر یکی از قطب های تولید انگور در کشور است، این پژوهشکده می تواند در حل مشکلات انگور در منطقه موثر باشد.

ایشان همچنین گفت دانشگاه می بایست در جامعه و حل مسائل آن موثر باشد و برای موثر بودن باید نقشه راه و برنامه استراتژیک و راهبردی داشت. بدین منظور باید مزیت های نسبی منطقه مشخص شده و بر اساس آنها فعالیت های دانشگاه جهت دار باشد و فعالیت ها و تحقیقات اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز در همین راستا باشد.

در پایان مراسم لوح تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر بابایی پور اهدا و متن حکم دکتر ملکی از طرف وزیر علوم قرائت گردید.