جمعه 31 فروردین 1403   04:32:42
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید

اخبار و نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

بودجه ۹۸ و مشکلات پیش روی دانشگاه‌ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اعلام کرد: بودجه امسال دانشگاه های دولتی تا سه ماهه سوم کمتر از ۵۰ درصد اختصاص می یابد که بستر جدیدی از مشکلات برای دانشگاه ها در تعمیر و تجهیز خوابگاه ها، تغذیه و حتی درآمدهای اختصاصی ایجاد می کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری ایرنا، یکی از دغدغه‌های مراکز آموزش عالی دولتی کشور اختصاص یافتن کامل بودجه و اعتبارات مصوب است. مسئله‌ای که می‌تواند توسعه علمی کشور را با مشکلاتی روبرو کند.

اعتبارات سال گذشته دانشگاه‌ها با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بود و در نهایت اردیبهشت امسال ۹۰ درصد اعتبار ابلاغی پرداخت شد.

باوجود این که معاون اداری و مالی وزارت علوم پیش از این اعلام کرده بود اعتبارات سال ۹۸ دانشگاه‌ها رشد حدود ۱۴ درصدی دارد اما به نظر می‌رسد در تخصیص بودجه امسال این افزایش عملیاتی نشده است.

«محمدتقی نظرپور» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با تشریح وضعیت اعتبارات مصوب امسال دانشگاه‌ها از اختصاص نیافتن کامل بودجه مصوب ۹۸ به دانشگاه‌ها خبر داد.

 

اعتبارات ابلاغی سال ۹۸ دانشگاه‌ها

 معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این گفت و گو با تشریح میزان اعتبارات ابلاغی امسال دانشگاه‌ها گفت: براساس قانون بودجه ۹۸ اعتبار جاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معادل ۹ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان بود اما اعتبار ابلاغی آنها به هشت هزار و ۷۴۹ میلیارد تومان رسید.

دکتر نظرپور، اعتبار ابلاغی مؤسسات پژوهشی مستقل و وابسته به دانشگاه‌ها را نیز در سال ۱۳۹۸ معادل ۶۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی درباره رقم دقیق اعتبارت تخصیص یافته به دانشگاه‌ها در سال جاری، خاطرنشان کرد: بودجه سه ماهه اول دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی امسال معادل ۱۹ درصد و اعتبار سه ماهه اول مؤسسات پژوهشی مستقل و وابسته به دانشگاه‌ها معادل ۱۴ درصد تخصیص یافته است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: به طور کلی، میزان اعتبار ۶ ماهه اول امسال دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حدود ۳۵ درصد اعلام شده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: تخصیص بودجه سه ماهه سوم دانشگاه‌ها حدود ۳۵ درصد است و به عبارت دیگر، ۱۵ درصد کمتر از اعتباری که باید در ۶ ماهه دوم سال پرداخت شود در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که این مسئله به طور حتم آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

 

مشکلات غذا هم افزوده شد

 وی به مشکلات دانشگاه‌ها در آستانه آغاز سال تحصیلی در پی عدم دریافت اعتبارت مصوب اشاره کرد و ادامه داد: شروع سال تحصیلی در پایان شهریور و ابتدای مهر ماه، حضور دانشجویان و فقدان نقدینگی در دانشگاه‌ها، مشکلات را دو چندان می‌کند و هزینه‌های جاری از جمله تغذیه دانشجویان به منزله ایجاد بستر مشکلات جدیدی برای آموزش عالی کشور است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم همچنین درباره اختصاص اعتبارات برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها و برخی ساختمان‌های دانشگاه‌ها در فصل تابستان، اعلام کرد که دریافت این بودجه هم وضعیت مناسبی ندارد.

نظرپور گفت: هشت درصد این اعتبارات به صورت نقدی و ۱۲ درصد به صورت غیرنقدی برای تعمیرات دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها اختصاص یافت؛ این در حالی است که سال‌های گذشته اعتبارات ۱۰۰ درصدی به تعمیرات دانشگاه‌ها پرداخت شد.

 

لزوم پرداخت غیرنقدی به دانشگاه‌ها

 این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه اعتبارات تعمیر و تجهیز باید به صورت نقدی از سوی دانشگاه‌ها دریافت می‌شد، یادآور شد: عمده تعمیرات در تابستان جزئی است و دانشگاه‌ها پیمانکار بزرگی برای تعمیرات ندارند؛ از این رو، اعتبارات باید قبل از تابستان به صورت نقدی برای تعمیرات اساسی در فضای رفاهی مثل سلف سرویس‌ها و خوابگاه‌ها به دانشگاه‌ها و قبل از حضور دانشجو در خوابگاه‌ها پرداخت می‌شد.

نظرپور یادآور شد: نبود نقدینگی در این بخش هم یکی از مشکلات جدیدی است که دانشگاه‌ها با آن دست به گریبان می‌شوند.

 

درآمدهای اختصاصی هم کافی نیست

 معاون اداری و مالی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه‌ها می‌توانند از محل درآمدهای اختصاصی هزینه‌های تعمیر و تجهیز را بپردازند؟، اظهار داشت: درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها هم کم است و در بسیاری مواقع این درآمدها برای اقدامات ضروری آنها از جمله طرح‌های پژوهشی صرف می‌شود.

نظرپور درمورد مشکلات دانشگاه‌ها در درآمدهای اختصاصی خاطرنشان کرد: بیشتر طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی است که در صورت پرداخت نشدن بودجه دستگاه‌ها از سوی خزانه و دولت، آنها نمی‌توانند بابت طرح‌های پژوهشی، پرداختی به دانشگاه‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها هم در این شرایط محقق نمی‌شود که بخواهند از محل درآمد اختصاصی برنامه‌های خود را اجرایی کنند، افزود: با وجود این شرایط، دانشگاه‌ها از محل درآمدهای اختصاصی و عمومی تلاش می‌کنند مشکلات مجموعه مدیریت را کاهش دهند اما در صورت نبود نقدینگی اتفاقی در دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم همچنین گفت: با توجه به اینکه بودجه دولت برای سال ۹۸ متمم می‌خورد و کاهش می‌یابد دانشگاه‌ها هم در همین وادی عمل می‌کنند؛ اما اعتقاد ما بر این است که دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خاص آنها باید طوری برنامه ریزی کنند که هزینه بیشتری به بخش آموزش عالی کشور وارد نشود. این مشکلات را می‌توان با مدیریت کردن تخصیص منابع دانشگاه‌ها به حداقل رساند.

 

طرح شرایط دانشگاه‌ها در هیأت وزیران

 نظرپور در مورد رایزنی‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور اختصاص اعتبارات کامل سال ۹۸ دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: جلسات منظمی با سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌کنیم و وزیر علوم هم شرایط دانشگاه‌ها را در جلسه هیأت وزیران منتقل می‌کند.

منبع: پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری