جمعه 10 فروردین 1403   05:15:52
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید

اخبار





دومین همایش ملی علوم و فناوری های نوین در آبزیان در دانشگاه ملایر برگزار گردید

دومین همایش ملی علوم و فناوری های نوین در آبزیان با حضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویان حوزه های مرتبط با شیلات روز پنجشنبه 4 خرداد ماه در دانشگاه ملایر برگزار شد.

در ابتدای مراسم، خانم دکتر عطاییان معاون دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه ملایر ضمن بیان خیر مقدم به حضار و شرکت کنندگان در همایش، به ارائه تاریخچه ای از تاسیس دانشکده منابع طبیعی در دانشگاه ملایر پرداختند و افزودند: از سال1390 تاکنون رشته شیلات توسعه کمی و کیفی زیادی داشته که برگزاری این همایش را میتوان گواه بر این امر دانست.

دکتر عطاییان اظهار داشتند: کشور ایران با وجود ذخائر زیاد موجود جز ثروتمند ترین کشور ها است اما با بحران کم آبی نیز مواجه است؛ با اینحال می توان با مدیریت و برنامه ریزی درست و کامل و همچنین هم اندیشی و همکاری، تولید و صادرات محصولات شیلات را چند برابر کرد.

در ادامه خانم دکتر طیبی، دبیر علمی همایش ضمن خیر مقدم به پژوهشگران شرکت کننده و سخنرانان کلیدی ابراز امیدواری نمودند که این همایش بتواند با شناسایی محققین این عرصه، بیان دیدگاه های جدید و آشنایی با دستاورد های نوین موجب پیشرفت در عرصه شیلات و آبزیان گردد.

ایشان افزود: تاثیر استفاده از فرآورده های دریایی بر ارتقای سلامت افراد جامعه، پایین بودن سرانه مصرف آبزیان، عدم آگاهی مردم در این زمینه و همچنین صید بی رویه و وجود کارگاه های غیر اصولی در کشور از جمله مواردی است که بر اهمیت پژوهش در زمینه پرورش آبزیان افزوده است.

دبیر علمی همایش در ادامه گزارشی درمورد روند داوری و پذیرش مقالات ارائه دادند وگفتند: 180 مقاله به دبیر خانه ارسال شده که از این میان 156 مقاله برای داوری مورد بررسی قرار گرفته است که 79 مقاله به صورت پوستری و 27 مقاله به صورت شفاهی پذیرفته شد.

مهندس علی دولو مدیر کل شیلات استان همدان سخنران بعدی همایش بود. ایشان نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش در مقدمه اظهاراتشان به بیان تاریخچه ای از آبزی پروری در جهان، ایران و استان همدان پرداختند و گفتند: با وجود اینکه شیلات و آبزی پروری در ایران یک صنعت جدید است اما نسبت به دیگر محصولات رشد بیشتری داشته است.

مدیر کل شیلات استان همدان افزود: به دلیل محدودیت های موجود و تقاضای جامعه نیاز به شناسایی منابع غذایی جدید ضروری است که این امر بر عهده موسسات و محققین علمی است. ایشان در ادامه صحبت هایشان به بررسی ظرفیت ها، پتانسیل ها و موانع موجود استان همدان برای رشد آبزی پروری پرداختند و پیشنهاداتی را برای رشد این صنعت در استان ارائه نمودند.

دکتر باقر مجازی امیری، استاد دانشگاه تهران، عضو هیئت موسس و رئیس سابق آبزی پروری کشور به عنوان سخنران بعدی ضمن ابراز افتخار از حضور بین پژوهشگران ابتدا از فعالیت های خود در زمبنه شیلات کشور گفتند و بیان کردند: آبزی پروری از سال 85 تاکنون در ایران پیشرفت زیادی کرده است و سهم ایران در جهان سالانه تولید یک میلیون تن است که می توان با افزایش سرانه مصرف در کشور به شکل تدوین یک برنامه چند ساله برای تغییر ذائقه مردم، میزان تولید را افزایش داد.

دکتر امیری در خلال صحبت هایشان پتانسیل ها و چالش های فعالیت در این حوزه را به امید ثمر بخشی و پیشرفت در حوزه آبزی پروری کشور برای پژوهشگران حاضر در همایش بیان کردند.

در ادامه مراسم با اهداء لوح سپاس از مهندس دولو و دکتر امیری تقدیر به عمل آمد. پس از بازدید از مقالات پوستری، پژوهشگرانی که مقالاتشان به صورت شفاهی پذیرفته شده بود به ارائه مقاله خود پرداختند. در مراسم اختتامیه نیز  مقالات برتر همایش در بخش پوستری و هر یک از بخش های ارائه شفاهی معرفی و از نویسندگان آنها تقدیر و تشکر به عمل آمد.