جمعه 10 فروردین 1403   15:44:47
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید

اخبار

1396/4/20 سه‌شنبه حضور سرپرست و مدیر امور بین الملل دانشگاه ملایر در نشست مشترک آموزش عالی و پژوهش جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا

به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، نشست مشترک آموزش عالی و پژوهش جمهوری اسلامی ایران و هیات بلند پایه اروپایی، با هدف بررسی زمینه‌های گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و با حضور مسئولان وزارت عتف، مدیران کل و مسئولان و نمایندگان علمی اتحادیه اروپا، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی روزهای 12 و 13 تیر ماه 96 در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل گفت: «امیدواریم نتیجه این رویداد بزرگ مفید واقع گردد چرا که در نشست اولیه مباحث مهمی که بسیار مفید بودند مطرح شد و راه تعامل و همکاری بین دو طرف برای پیشرفت‌های بیشتر باز است».

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خاطر نشان کرد: «همکاری‌های بین ایران و اتحادیه اروپا با موفقیت‌های خوبی همراه بوده است و درباره ظرفیت‌سازی و آموزش عالی فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است، من بر این باور هستم که ظرفیت طرف ایرانی و برنامه‌های اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون حاصل شده است».

وی افزود: «حدود ۳۵ سال گذشته تحولاتی برای آموزش عالی ایران اتفاق افتاد که استراتژی و تربیت نیروی انسانی از مهم‌ترین آن‌ها بود».

دکتر سالار آملی با اشاره به آغاز کارگاه‌های مشترک میان ایران و هیئت اعزامی از اتحادیه اروپاابراز امیدواری نمود که این کارگاه‌ها به پیشرفت همکاری دو طرف منجر گردد و افزود: «سعی ما بر آن است که تا سال ۲۰۱۸ همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اروپا را در حوزه آموزش عالی و فناوری افزایش دهیم.»

همچنین روز سه شنبه 13 تیرماه، کارگاه تخصصی همکاری‌های آموزش عالی و تحقیقاتی ایران و اتحادیه اروپا برگزار گردید.

در ادامه در بخش دیگری از نشست کارگروه مشترک، زمینه های همکاری ایران و اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه چشم انداز ۲۰۲۰ و برنامه های اراسموس پلاس بررسی شد. بررسی امکان پروژه های مشترک، تبادل استاد و دانشجو و مطالعات اروپا شناسی در ایران از جمله برنامه هایی بود که در این نشست ها مورد توجه ویژه قرار گرفت.

دکتر سالار آملی همچنین از شروع روند برنامه ریزی برای برنامه جدید اتحادیه اروپا بعد از چشم انداز ۲۰۲۰ خبر داد. همچنین مقام کمیسیون آموزش اتحادیه اروپایی از ایده ایجاد نقشه راه همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه علوم فناوری و آموزش عالی استقبال کرد.

در ادامه این نشست، کارگاه‌های آموزشی همکاری‌های آموزش عالی و تحقیقاتی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شده و شرکت کنندگان به طرح دیدگاه‌های خود و بحث و تبادل نظر پرداختند.

شایان ذکر است دانشگاه ملایر به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو در حوزه روابط بین الملل و با دارا بودن 3 پروژه همزمان از اراسموس پلاس اتحادیه اروپا در دو نشست متفاوت در کارگروه مشترک ایران - اتحادیه اروپا و نیز در کارگاه آموزشی دو روزه حضور فعال داشته و در قالب یک پنل تخصصی، تجارب خود در حوزه همکاریهای بین الملل و اراسموس پلاس را در اختیار سایر دانشگاه های وزارت عتف قرار داد.

نسخه قابل چاپ