پنجشنبه 9 فروردین 1403   22:11:28
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار آزمایشگاه ها





برگزاری پنجمین جلسه کارگروه استانی شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) و اولین جلسه ستاد استانی هفته ملی پژوهش و فناوری در استان همدان

پنجمین جلسه کارگروه استانی شاعا (شبکه آزمایشگاه های علمی ایران) و اولین جلسه ستاد استانی هفته ملی پژوهش و فناوری در استان همدان با حضور دکتر حیاتی رئیس دانشگاه ملایر، دکتر علیایی معاون مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام شبکه شاعا و دبیر استانی ستاد هفته ملی پژوهش و فناوری، مهندس مرتضی زالی معاون مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر اجرایی ستاد هفته ملی پژوهش و فناوری، دکتر سوری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملایر، دکتر ختن لو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا، مهندس قیاسی فرماندار ویژه شهرستان ملایر و رؤسا و معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه های استان در دانشگاه ملایر برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر حیاتی ضمن تشکر از میهمانان، خصوصا دکتر علیایی و فرماندار ویژه شهرستان به پاس حضور در دانشگاه ملایر و تسلیت شهادت سردار همدانی، با اشاره به مزایای تشکیل شبکه شاعا گفت: این ایده خلاقانه ضمن هماهنگ کردن دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آزمایشگاهی، اقدامی موثر در کاهش هزینه ها است و بین دانشگاه های استان تعادل و تعامل به وجود آورده و این تعاملات سبب توسعه و پیشرفت این دانشگاه ها خواهد گردید.

ایشان با اشاره به وجود برخی دستگاه های با اهمیت، کاربردی و با ارزش در دانشگاه ها گفت: این وسایل و تجهیزات در عین کارایی بالا، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و یا ممکن است در اختیار تعداد محدودی از اساتید و دانشجویان باشند؛ با ایده تشکیل شاعا، دانشجویان سایر دانشگاهها نیز می توانند در استفاده از این دستگاهها سهیم شده و راندمان و کارایی دستگاه ها و تجهیزات افزایش یابد. در همین راستا دانشگاه ملایر در نظر دارد تجهیزات و وسایل آزمایشگاه ها و کارگاه های خود را در قالب طرح شاعا با دیگر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به اشتراک بگذارد تا دانشجویان، پژوهشگران و اساتید دانشگاههای دیگر نیز بتوانند از آنها استفاده کرده و متعاقبا امکان استفاده دانشجویان دانشگاه ملایر از امکانات و تجهیزات سایر دانشگاه ها فراهم گردد.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به مطالعات و برنامه های انجام شده برای احداث مرکز پرتو دهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر گفت: پس از اخذ مجوز راه اندازی این مرکز در سال 92، دانشگاه ملایر طرح های آن را آماده، اعتبار مورد نیاز آن را پیش بینی کرده و برای احداث این مرکز زمینی در نظر گرفته است اما هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است و امید دارد با حمایت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداری همدان و سازمان انرژی اتمی ایران، این مرکز پس از استان های یزد و تهران، به عنوان سومین مرکز پرتودهی گاما و الکترون در کشور راه اندازی شده و به هم استانی ها و منطقه غرب کشور، در صنعت کشاورزی و مصارف پزشکی خدمت رسانی کند.

در ادامه، مهندس قیاسی فرماندار ویژه ملایر فرا رسیدن ایام سوگواری محرم را تسلیت گفته و از میزبانی دانشگاه ملایر سپاسگزاری نمود.

فرماندار ویژه ملایر از وضعیت توسعه شهرستان و دانشگاه ملایر ابراز خرسندی نمود و گفت: دانشگاه ملایر نسبت به سالهای قبل پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و این حاصل تلاش مدیران این مجموعه از ابتدای آغاز به کار آن تا امروز می باشد.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به شرایط امروز جامعه علمی کشور گفت: ایران بعد از انقلاب اسلامی در بخش آموزش عالی با حمایت های گسترده دولت و همکاری بخش خصوصی، موفقیت های خوبی کسب نموده است و با وجود دارا بودن 1 درصد جمعیت جهان، حداقل به طور متوسط حدود 2 درصد سهم تولید علم در جهان را دارا می باشد. ضمن اینکه در بعضی زمینه ها همچون نانو، دانش هسته ای و سلولهای بنیادی در ردیف چند کشور نخست جهان قرار دارد.

وی افزود: اما دغدغه اصلی ما استفاده از این علم در راه رفاه مردم است. هنوز ارتباط علم و صنعت آنگونه که باید برقرار نشده و بفرمایش مقام معظم رهبری ما باید علم را به فناوری و فناوری را به صنعت و صنعت را در خدمت و توسعه کشور به کار گیریم.

آقای قیاسی نیروی انسانی جوان را از بزرگترین سرمایه های یک کشور دانست و حمایت بی دریغ استانداری همدان را در خدمت به جوانان و دانشگاه های استان اعلام نمود.

در ادامه جلسه کلیپ مربوط به هفته پژوهش در سال 93 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایش در آمد.

دکتر علیایی معاون مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور فرماندار شهرستان و سایر میهمانان را در این جلسه گرامی داشت و با تاکید بر هفته پژوهش در استان ها گفت: ویژه برنامه های هفته پژوهش در سالهای قبل همواره در سطح ملی برگزار می شد و از آنجا که استان ها پیشگام ترین بخش هایی هستند که می توانند در هفته پژوهش فعال باشند و پتانسیل های فوق العاده ای دارند، امسال نقش مهمی برای آنها در نظر گرفته شده و برنامه و آیین نامه ها به صورت کاملا مشخص، در اختیار استانداران قرار داده شده است.

وی افزود: به همین منظور ستاد ملی هفته پژوهش با حضور تمام دستگاههای اجرایی پژوهش و فناوری کشور در تهران تشکیل شده است و برنامه هایی که در هفته پژوهش در سطح ملی برگزار می گردد، در مقیاس کوچکتر در استان ها برگزار خواهد شد.

دکتر علیایی استانداران را رؤسای ستادهای استانی و رؤسای دانشگاه های بزرگ استان ها را دبیر کل ستاد برگزاری هفته پژوهش در هر استان معرفی کرد و گفت: انتظار می رود به همت استانداران محترم، هفته پژوهش در استان ها به بهترین نحو برگزار شود و استان همدان با پتانسیل بالای خود به عنوان یکی از پرتلاش ترین و پیشگام ترین استان های کشور در صنعت و خصوصا کشاورزی، می تواند به عنوان یکی از منتخبین و برجستگان هفته پژوهش باشد.

معاون مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخی برنامه های هفته پژوهش در استان ها را چنین برشمرد:

·         برگزاری نمایشگاههای دستاوردهای پژوهش و فناوری: ضروری است حداقل یک نمایشگاه فعال از دستاوردهای جدید دستگاه ها و ادارات و دانشگاه های هر استان برگزار شود و آثار پس از ارزیابی توسط کارگروه تعیین شده از سوی استانداری، بتوانند توانمندی های استان را معرفی کنند و این تشویق پژوهشگران و تولید کنندگان را نیز در پی خواهد داشت.

·         جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان: انتظار می رود با در نظر گرفتن کیفیت مقالات، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی، کاربردی بودن و ارزش آنها در حل مشکلات کشور و با در بر گرفتن تمام دستگاه های اجرایی استان، پژوهشگران و فناوران برجسته معرفی شوند.

·         برگزاری جشنواره ایده های برتر و حمایت از ایده ها در استان

·         تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی، دانشجویی و اساتید استان

·         مستند سازی فعالیت های صورت گرفته در هفته پژوهش در استان ها

وی همچنین حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پروژه ها و تحقیقات برتر، اختصاص فضای مناسب در نمایشگاه ویژه هفته پژوهش به دستاوردهای قابل ارائه و ارزشمند، حضور مسئولین سطوح عالی کشور در مراسمات استانی هفته پژوهش و تجلیل از استانداران و دبیران کل ستادهای استان های برگزیده را از جمله اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش خواند.

در ادامه جلسه، پس از مروری بر مصوبات جلسه پیشین کارگروه استانی شاعا، مسائل و برنامه های شبکه آزمایشگاههای علمی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های استان به شرح تجهیزات و نیازمندی های آزمایشگاه های مرکزی خود و همچنین بودجه های اختصاص یافته و مورد نیاز آنها پرداختند.

همچنین روند تجهیز و ساماندهی مراکز آزمایشگاهی و دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری استان و قابلیت های نرم افزار مدیریت خدمات آزمایشگاهی، جهت یکپارچه سازی آزمایشگاه های مرکزی دانشگاه های استان مورد بررسی قرار گرفت.

این جلسه با بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ملایر ادامه و با ضیافت ناهار پایان یافت.