اخبار
















1395/3/4 سه‌شنبه همایش تجلیل از برترین های دانشجویی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه ملایر برگزار شد

همایش تجلیل از برترین های دانشجویی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه ملایر به همت دفتر حمایت از استعدادهای درخشان با حضور دکتر حیاتی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین فراهانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، هیئت رئیسه، رؤسا و معاونین دانشکده ها،  دکتر مرتضوی رئیس گروه حمایت از استعدادهای درخشان، مدیران گروه های آموزشی و دانشجویان در دانشگاه ملایر برگزار شد.

در ابتدا، دکتر حیاتی مقدم دانشجویان و اساتید را در این همایش گرامی داشته و ضمن تبریک کسب رتبه برتر به دانشجویان، از دفتر استعدادهای درخشان و برگزار کنندگان این همایش قدردانی نمود.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به برگزاری این جشن در سال های گذشته گفت: برگزاری سالانه این مراسم به منظور قدردانی و سپاس از زحماتی است که دانشجویان برتر در طی سال تحصیلی متحمل شده اند و قطعا هدایای در نظر گرفته شده برای این عزیزان، این زحمات را جبران نمی کند.

دکتر حیاتی با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه گفت: دانشگاه مرکز علم و فرهنگ است و رسالت آن در جامعه انجام درست وظیفه خود در این دو حوزه یعنی تربیت نیروی نیروی متخصص، با اخلاق و متعهد است. نیروی انسانی هر جامعه بزرگترین سرمایه آن جامعه محسوب می شود و این مسئله اهمیت نقش دانشگاه را بیش از پیش نمایان می سازد و هیچ نهاد و ارگانی نمی تواند این مهم را بر عهده بگیرد.

رئیس دانشگاه ملایر بومی شدن علم و فرهنگ در جامعه را از طریق دانشگاه امکان پذیر دانست. وی خطاب به دانشجویان افزود: هیچ مشکلی در جامعه وجود ندارد که با تفکر و اقدام نیروی انسانی حل نشود و کلید گشایش بسیاری از مشکلات تنش زای اقتصادی و اجتماعی جامعه امروز در دستان شما دانشجویان است. دانشگاه ملایر با آگاهی بر مهمترین وظیفه خود که همانا فراهم نمودن بستر مناسب برای تربیت نیروی توانمند، خلاق و متعهد است، تمام تلاش و امکانات خود را در ایجاد فضای آرام علمی- فرهنگی به دور از تنش و سیاست زدگی در دانشگاه به کار می گیرد؛ فضایی که خرد در آن حکمفرماست و لازمه اینکه دانشجو و استاد به نحو احسن به وظایف خود بپردازند وجود چنین فضایی است و باید با همدلی و همراهی برای هرچه بهتر شدن آن کوشید.

دکتر حیاتی با تاکید بر حمایت دانشگاه ملایر از دانشجویان خلاق و ایده پرداز گفت: نیاز به تاسیس مرکز رشد جهت حمایت از دانشجویان صاحب فکر و ایده های آنان، در دانشگاه ملایر احساس می شود. لذا به دنبال اخذ مجوز آن از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم و در ابتدا با اخذ مجوز از پارک علم و فناوری استان همدان برای تأسیس مرکز نوآوری یا مرکز شکوفایی در دانشگاه ملایر، کار را شروع خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به جایگاه اقتصاد مقاومتی در سال جاری، جای شرکت های دانش بنیان در کشور خالی است و با تاسیس این مرکز در دانشگاه، دانشجویان فعال در آن ضمن برخورداری از کمک های دانشگاه از طریق استفاده از کلیه امکانات مالی، آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین پارک علم و فناوری همدان، در نهایت می توانند تحت حمایت معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری قرار بگیرند و با تاسیس شرکت های دانش بنیان به کمک اساتید، ایده های خود در راستای برطرف کردن نیازهای کشور را پیگیری و با به ارمغان آوردن دستاورد های ارزشمند، کشور را از وابستگی برهانند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین فراهانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و تبریک کسب مقام برتر به دانشجویان به آیه 11سوره مجادله اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم معنی ایمان را ترجمه کنیم یعنی آنهایی که به فرهنگ دینی خود اعتقاد دارند و به آن عمل می کنند. فرهنگ از دید جامعه شناسی مجموعه ای از آداب و رسوم و سنن است و از دید اسلامی آن دسته از آداب و رسومی است که علاوه بر اینکه همراه با سنت ها است، قید الهی هم دارد و مجرای تحقق اراده خدا است و کسانی که به این فرهنگ اعتقاد دارند انسان های مومن هستند؛ آنان که به اسلام و دستورات آن عمل میکنند.

ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: برای اهل ایمان مراتبی است و هر کس مرتبه بالاتری دارد درهای غفران، رحمت و برکت الهی به روی او بازتر است. آیه 76 سوره یوسف می فرماید: وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ. فراتر از هر صاحب دانشی، دانشمندی است و هر قدر انسان عالم باشد؛ باز کسی پیدا می شود که اطلاعات نوینی را به او ارائه کند و به همین علت مردم از علم و علم اندوزی لذت می برند. لذا علم و ایمان در کنار هم، به منزله دو بال انسان برای پرواز به اوج تعالی هستند و اگر او بدون ایمان، مجهز به علم باشد متضرر شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر افزود: هوش و ذکاوتی که خداوند عنایت فرموده است مراتب قدردانی دارد. آرامش کنونی و امنیت حال حاضر کشور و این فضای امن دانشگاهی، به برکت خون شهدای بزرگواری است که جان خود را در طبق اخلاص نهاده و مردانه 8 سال در مقابل دشمن ایستادگی کردند. جنگ ما دفاع مقدس بود، ما از سرزمین خود دفاع کردیم و امروز ادامه آن بقایایی است که از شهدای مدافع حرم برای ما می آید و این نعمت ها جای سپاس و شکر گزاری دارند.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی در پایان سخنان خود برای همه دانشجویان و به ویژه برترین های دانشگاه و اساتید آنها آرزوی سربلندی و موفقیت نمود.

در ادامه دکتر نوری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تبریک این جشن به دانشگاهیان دانشگاه ملایر از همه کسانی که تلاش کردند فضای دانشگاه، فضای مناسبی برای رشد و شکوفایی دانشجویان در کنار آرامش روحی آنان باشد تا بتوانند آنچه را که قلبا باور دارند بر اساس استعداد و علاقمندی های خود در حوزه های ورزشی، علمی و فرهنگی به ثمر برسانند قدردانی و روز خوبی را برای همه حاضرین در همایش آرزو نمود.

در ادامه از بیش از 300 دانشجوی برتر دانشکده ها در حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و وروزشی از سوی ریاست دانشگاه، اعضای هیات رئیسه و مسئولین دانشکده ها قدردانی به عمل آمد و پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، این همایش با ضیافت شام پایان یافت.