پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   19:38:42
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشی و فناوریبيشتر

1397/10/10 دوشنبه مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد در دانشگاه ملایر راه اندازی گردید

مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد پس از پنج سال به همت دکتر محمود مرادی استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه ملایر و با همکاری و مساعدت مدیران دانشگاه راه اندازی گردید. دکتر محمود مرادی مسئول مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد دانشگاه ملایر، بیان داشتند که وجود این مرکز به صورت منحصر به فرد در ایران می باشد که قابلیت انجام اکثر فرآیندهای صنعتی با لیزر را  فرآهم آورده است.

مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد دانشگاه ملایر دارای یک دستگاه لیزر فیبری یک کیلو وات می باشد که سیستم حرکتی آن یک میز سه محور CNC است که با سرعت کنترل شده در سه راستای x و y و  z می تواند حرکت در مسیرهای منحنی را نیز داشته باشد. همچنین سه هد لیزر جوشکاری، برشکاری و پودرپاش هم محور به همراه یک منبع تغدیه پودر دو قلو قابلیت های مختلف زیر را محقق ساخته است:

1.       جوشکاری لیزری

2.       برشکاری لیزری

3.       سوراخکاری لیزری

4.       فرم دهی لیزری

5.       سختکاری لیزری

6.       پوشش دهی لیزری

7.       ساخت افزایشی یا پرینت سه بعدی

در ضمن، قابلیت انجام شبیه سازی کلیه فرآیندهای ذکر شده از دیگر توانمندی های این مرکز تحقیقات می باشد. دکتر مرادی سپس افزودند علاوه بر انعقاد چند تقاهم نامه صنعتی در داخل کشور، به منظور ارتباط های علمی و پژوهشی تاکنون تفاهم نامه های پژوهشی با دانشگاه های فرتونگن آلمان و پلی تکنیک دی باری ایتالیا منعقد شده است. همچنین با دانشگاه های داخل کشور (از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیر، بیرجند و تبریز و ...) نیز در قالب پروژه های تخصصی دکتری و کارشناسی ارشد همکاری های گسترده ای آغاز شده است.

طبق گفته های ایشان هم اکنون زمینه همکاری و ارائه خدمات به مجموعه های دانشگاهی، صنعتی و پژوهشی کشور وجود دارد و این مرکز در حال حاضر به درآمدزایی رسیده است. دکتر مرادی در پایان با اشاره به اینکه علم کاربرد لیزر در صنعت در دنیا روبه گسترش است، ابراز امیدواری کردند که وجود این مرکز بتواند باعث رشد و بالندگی دانشگاه و کشور عزیزمان گردد.

کلمات کليدي
مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد, دانشگاه ملایر