جمعه 31 فروردین 1403   06:13:43
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخباربيشتر
1395/2/12 یکشنبه برگزاری جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی

دستورالعمل اجرایی نهمین جشنواره ملی حرکت که به تصویب معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است جهت استفاده به  دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ گردید.

اداره کل فرهنگی و اجتماعی از کلیه معاونین، مدیران و کارشناسان انجمن های علمی دانشگاه ها درخواست می نماید که با توجه به تغییرات دستورالعمل نسبت به دوره های پیشین جشنواره، در بخش های مختلف رقابت و نحوه حضور دانشگاه در مرحله ملی دقت لازم را بعمل آورند.

بدیهی است که مبنای عمل در بخش های مختلف جشنواره و فرآیند و مبنای داوری در مرحله ملی جشنواره، این دستورالعمل خواهد بود.

 

دستورالعمل اجرائی جشنواره ملی حرکت ویژه دستاوردها و آثار انجمن­های علمی دانشجویی- دوره نهم-

 

مقدمه

جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن‌های علمی دانشجویی سالانه توسط اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز علمی با حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برگزار می­شود.

ماده 1- اهداف

-         شناسایی انجمن­های علمی دانشجویی موفق و تقدیر از فعالان این انجمن­ها

-         انعکاس فعالیت‌های الگو و موفق

-         ایجاد تحرک توام با جهت­دهی فعالیت­های انجمن­های علمی دانشجویی

-         ایجاد زمینه به منظور هم­افزایی انجمن­های علمی دانشجویی از طریق انتقال تجارب موفق

-         ایجاد بستر مناسب به منظور آشنایی صاحبان صنایع و معادن، حرف و مشاغل، سازمان­های دولتی و غیردولتی با ظرفیت­ها و توانمندی­های انجمن­های علمی دانشجویی

ماده 2- کلیات

جشنواره ملی حرکت شامل دو بخش نمایشگاهی و رقابتی است:

-         بخش نمایشگاهی: حضور کلیه دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی کشور در بخش نمایشگاهی بلامانع است.

-         بخش رقابتی: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به منظور حضور در بخش رقابتی جشنواره ملی حرکت باید جشنواره دانشگاهی حرکت را برگزار و آثار برگزیده دانشگاهی را به دبیرخانه جشنواره ملی حرکت ارسال نمایند. آثار و دستاوردهای ارسالی به دبیرخانه مرکزی توسط داوران جشنواره ارزیابی شده و آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کنند به عنوان برگزیده جشنواره ملی حرکت در آیین پایانی جشنواره معرفی خواهند شد.

ماده 3- زمانبندی جشنواره

دبیرخانه مرکزی جشنواره حداکثر تا تاریخ 31 خردادماه 1395 آثار برگزیده دانشگاهی را از طریق سامانه جشنواره دریافت خواهد کرد. آیین پایانی جشنواره در نیمه دوم سال 1395 برگزار خواهد شد.

 

ماده 4- شرکت کنندگان

الف- بخش رقابتی: شرکت­کنندگان در بخش رقابتی جشنواره ملی حرکت انجمن­های علمی دانشجویی دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی هستند که در جشنواره دانشگاهی برگزیده شده­اند و آثار ایشان به دبیرخانه مرکزی جشنواره ملی ارسال شده است.

ب- بخش نمایشگاهی: در بخش نمایشگاهی، کلیه دانشگاه­ها می­توانند غرفه­ای جهت ارائه دستاوردهای انجمن­های علمی خود داشته باشند.

تبصره: دانشگاه­های ستادی اعم از پیام نور، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و فرهنگیان نیز مشمول این آیین نامه می باشند. ضروری است تا این دانشگاه­ها آثار برگزیده را از کلیه مراکز و واحدهای دانشگاهی خود طی فرایندی انتخاب و به دبیرخانه جشنواره ملی ارسال کنند. دانشگاه­های پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه ای هر کدام تا سه برابر ظرفیت و دانشگاه فرهنگیان همانند دیگر دانشگاه­ها امکان ارسال اثر دارند.

ماده 5 - شرایط آثار ارسالی به بخش رقابتی

1-      آثار باید در قالب یک گزارش از فعالیت­های انجمن علمی دانشجویی باشد.

2-      فعالیت­های گزارش شده باید در بازه اردیبهشت 94 تا اردیبهشت 95 انجام پذیرفته باشد. فعالیت­هایی که در این بازه انجام نشده­اند، در فرایند داوری ارزیابی نخواهند شد.

3-      هیچ انجمن علمی نمی تواند برای دو سال پیاپی با یک عنوان فعالیت برگزیده شود.

4-      فعالیت­های گزارش شده باید ماحصل برنامه­ها و مدیریت شورای مرکزی انجمن علمی باشد. آثار و دستاوردهایی که شورای مرکزی انجمن علمی در آن نقشی نداشته باشد مورد ارزیابی و داوری قرار نخواهد گرفت.

تبصره: دانشگاه ها موظفند آثار برگزیده مرحله دانشگاهی جشنواره ملی حرکت را بر اساس فرم های مربوط تکمیل و به همراه مستندات در تاریخ مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. قابل ذکر است که هرگونه اشتباه و یا تعلل در ارسال آثار متوجه دانشگاه می باشد.

ماده 6- شورای سیاست گذاری جشنواره

به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان جشنواره ملی حرکت شورایی متشکل از مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، دبیر جشنواره، دبیر اجرائی جشنواره، کارشناس مسئول جشنواره و یکی از افراد صاحب‌نظر به انتخاب مدیرکل فرهنگی و اجتماعی تشکیل می­شود. وظایف شورای سیاست گذاری عبارت است از

1-      بررسی و نهایی­سازی کاربرگ‌های ارزیابی و داوری

2-      تدوین شاخص­های انتخاب داوران

3-      اخذ گزارش از فرایند داوری و نظارت بر آن

4-      نظارت بر روند اجرائی و اخذ گزارش از دانشگاه میزبان و برنامه­ریزی برگزاری جشنواره

ماده 7- حوزه های رقابت

جشنواره در سه بخش رقابتی «انجمن علمی فعال»، «انجمن علمی خلاق» و «دانشگاه برگزیده» برگزار می شود که هر بخش شامل حوزه­های رقابتی زیر می شود:

الف- انجمن‌ علمی فعال

در بخش «انجمن علمی فعال» کلیه فعالیت‌های یک‌ساله انجمن علمی که حائز شرایط ماده 5 باشد، مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد. حوزه‌های رقابت جایزه «انجمن‌ علمی فعال» عبارت است از:

1.        آموزش

2.        ترویج

3.        مسابقه علمی

4.        نشریه (هر دانشگاه تا 3 نشریه)

5.        کتاب

6.        اختراع، ابتکار و نوآوری (هر دانشگاه تا دو اثر می­تواند ارسال کند.)

7.        کارآفرینی (هر دانشگاه تا دو اثر می­تواند ارسال کند.)

8.        انجمن علمی دانشجویی برگزیده

 

ب- انجمن علمی خلاق

در بخش «انجمن علمی خلاق» ثمربخش‌ترین، خلاقانه‌ترین و نوآورانه‌ترین فعالیت‌ انجمن علمی که حائز شرایط ماده 5 باشد، مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد. شعار این بخش از جشنواره «چه مشکلی را؛ چگونه حل کردید؟» است. حوزه‌های رقابت جایزه «انجمن علمی خلاق» عبارت است از:

1.        انجمن علمی و مشارکت دانشجویی

2.        انجمن علمی و آزاداندیشی

3.        انجمن علمی و اخلاق حرفه‌ای و آکادمیک

4.        انجمن علمی و ترویج کارآفرینی

5.        انجمن علمی و اقتصاد مقاومتی

6.        انجمن علمی و مشارکت اساتید

7.        انجمن علمی و مفاخر

8.        انجمن علمی و محیط زیست

9.        انجمن علمی و تعاملات علمی بین المللی

10.     بخش آزاد

ج- دانشگاه برگزیده

در بخش دانشگاه برگزیده عملکرد دانشگاه در حمایت از انجمن­های علمی دانشجویی و ایجاد زمینه برای فعالیت این مجموعه­ها در کنار ارزیابی کیفیت آثار ارسالی در بخش­های انجمن علمی فعال و انجمن علمی خلاق مدنظر خواهد بود.

ماده 8- شاخص­های ارزیابی و داوری

الف- بخش انجمن علمی فعال

به منظور ارزیابی آثار و دستاوردهای بخش «انجمن علمی فعال»، معیارها در 4 شاخص زیر دسته‌بندی و در فرم­های داوری لحاظ خواهد شد:

1-      ارزیابی علمی و محتوایی

2-      ارزیابی کمی و شکلی

3-      ارزیابی میزان مشارکت در برنامه­ها

4-      ارزیابی گزارش و مستندسازی

 

ب- بخش انجمن علمی خلاق

به منظور ارزیابی آثار و دستاوردهای بخش «انجمن علمی خلاق»، معیارها در 4 شاخص زیر دسته‌بندی و در فرم­های داوری لحاظ خواهد شد:

1-      فعالیت کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه

2-      میزان مشارکت دانشجویان، نقش ایشان و کارِگروهی

3-      خلاقیت در عنوان، مقدمات و اجرا و نوآوری در فرم و محتوای فعالیت

4-      کیفیت و جامعیت گزارش و مستندات

 

ج- بخش دانشگاه برگزیده

به منظور ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه انجمن‌های علمی، معیارها در 4 شاخص زیر دسته‌بندی و در فرم­های داوری لحاظ خواهد شد:

1-      حمایت دانشگاه از انجمن‌های علمی (رعایت آئین­نامه، حمایت از انجمن­های علمی و تامین امکانات مورد نیاز، برگزاری جشنواره دانشگاهی حرکت)

2-      میزان مشارکت و همکاری با وزارت علوم در حوزه انجمن‌های علمی (همکاری با سامانه‌ها، حمایت از تشکیل و فعالیت اتحادیه‌ها، میزبانی برنامه‌های ملی و منطقه‌ای)

3-      میانگین امتیازات بخش انجمن علمی فعال (به شرط حضور در حداقل 4 حوزه)

4-       میانگین امتیازات بخش انجمن علمی خلاق (به شرط حضور در حداقل 5 حوزه)

ماده 9- فرایند داوری آثار

فرایند داوری شامل نهایی سازی شاخص­های ارزیابی، انتخاب داوران، داوری آثار و مشخص شدن برگزیدگان جشنواره می شود. داوران جشنواره از میان افرادی انتخاب می‌شوند که یک یا چند ملاک زیر را داشته باشند:

11.     سطح علمی و تجربه مناسب و مرتبط

12.     آشنایی با جشنواره ملی حرکت و انجمن های علمی دانشجویی

13.     سابقه حضور در انجمن های علمی اساتید

14.     سابقه فعالیت در حوزه فرهنگی دانشگاه­ها

15.     سابقه کسب مقام در جشنواره ملی حرکت

  

الف- مرحله نخست داوری

در مرحله اول داوری تمامی آثار ارسالی در هر دو بخش انجمن علمی فعال و انجمن علمی خلاق توسط حداقل دو داور مستقل ارزیابی می‌شوند. جمع بندی نهایی نتایج داوری باید در یک جلسه مشترک توسط شورایی متشکل از داوران منتخب انجام پذیرد.

ب- مرحله دوم داوری

در هر یک از حوزه‌های رقابتی بخش انجمن علمی خلاق، سه اثر که بیشترین امتیاز را در مرحله نخست داوری کسب کرده باشند، دو هفته قبل از برگزاری جشنواره معرفی می‌شوند. انتخاب برترین انجمن علمی در مرحله دوم داوری در زمان برگزاری جشنواره و طی یک مراسم عمومی با حضور داوران انتخاب خواهند شد. هر یک از انجمن‌های علمی برگزیده مرحله اول داوری 2 دقیقه زمان دارد تا در حضور داوران جشنواره فعالیت و تجربیات خود را تشریح کنند.

ماده 10. آثار برگزیده

در آئین اختتامیه جشنواره از انجمن علمی برگزیده به ترتیب زیر تقدیر خواهد شد:

16.     اهدای تندیس جشنواره ملی حرکت

17.     اهدای لوح ویژه به انجمن برگزیده

18.     اهدای لوح تقدیر به اعضای فعال انجمن برگزیده (حداکثر تا 5 نفر)

19.     اهدای جایزه­ی نقدی به اعضای فعال انجمن برگزیده (حداکثر تا 5 نفر)

تبصره 1: جوایز ذکر شده به نماینده دانشگاه حاضر در مراسم اختتامیه تقدیم خواهد شد. نماینده دانشگاه لزوما باید از کارمندان دانشگاه (ترجیحا کارشناس انجمن های علمی دانشگاه) باشد. جایزه نقدی باید توسط معاونت فرهنگی دانشگاه بین اعضای فعال انجمن برگزیده توزیع شود. اهداء جوایز منوط به حضور دانشگاه در بخش نمایشگاهی است.

تبصره 2: مبلغ جایزه نقدی توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره تعیین می­شود.

ماده 11. هرگونه اصلاح و تغییر در این آیین نامه با پیشنهاد ذینفعان و شورای سیاستگذاری به معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام خواهد شد.

ماده 12. این دستورالعمل در 12 ماده و 4 تبصره در تاریخ 04/02/1395 به تصویب معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از زمان تصویب قابل اجراست.

 

نسخه قابل چاپ