شبکه افکارسنجی دانشگاههای ایران با برگزاری اولین دوره آموزشی و با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاون هماهنگی و برنامهریزی مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آغاز به کار کرد.
در این نشست دکتر غفاری ضمن تشکر از تلاشهای بیوقفهی دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی در راستای تکوین شبکه افکارسنجی، اولین گام برای سیاستگذاری و برنامهریزی در هر زمینهای را بویژه در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، مسئلهشناسی و شناخت دقیق و همه جانبه از میدان و پهنهی عمل دانست. وی تنوع و تکثر موجود در فضای دانشگاهی را عاملی ضروری برای تشکیل این شبکه قلمداد کرد و افزود: تکوین این شبکه مدیران و کارشناسان را با مجموعهای غنی از دادههای عینی مواجه میکند که تسهیلگر سیاستگذاری و برنامهریزی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فهم توأمان جهان عینی و ذهنی را برای هر گونه مداخله و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی ضروری دانست و خاطر نشان کرد: کار ویژهی شبکهی افکارسنجی دانشگاههای ایران، خوانش دقیق جهان ذهنی کنشگران، افکار، ذائقهها و نگرشهای آنان در زیست جهان دانشگاه است، گویی نبض دانشگاه برای ما عیان میشود و میتواند ما را در نیازسنجی و شناخت میدان دانشگاه و روندشناسی تغییرات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه توانمند و بینیاز نماید.
مواردی که در جلسه پایانی مطرح گردید:
1- شبکه افکارسنجی دانشگاههای ایران با عنوان شادا تشکیل شده است.
2- سیاست گذاری امری زنده و پویاست و برای هر سیاست در جامعه یک هدف وجود دارد.
3- فعالیتها در دانشگاه تقریباً هر 6 ماه یا یک سال نیاز به بازنگری و پایش دارد.
4- آخرین افکارسنجی در سطح ملی سال 1392 با موضوع پیمایش نگرش و ارزشهای دانشجویان انجام شد.
5- وزارت علوم باید به سمتی برود که در هر دانشگاه شبکه افکارسنجی داشته باشد و هزینه های آن به نفع دانشجویان و دانشگاهیان باشد.
6- کارشناسان دانشگاه مدیران شعب شادا در دانشگاه هستند.
7- از دیگر اهداف این شبکه پایش دغدغه های دانشگاهها و ایجاد راهکارهای مناسب برای آنهاست.
8- در سوالی با عنوان آیا این شبکه با ایسپا (شبکه افکارسنجی دانشجویان ایران) موازی کاری ندارد؟ عنوان گردید ایسپا متعلق به جهاد دانشگاهی است و در همه حوزه ها فعالیت میکند و علاوه بر ایسپا صدا و سیما و نیروی انتظامی هم شبکه های افکارسنجی دارند شادا به صورت تخصصی برای دانشجویان دانشگاه است.