جمعه 10 فروردین 1403   10:29:47
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشکده





1395/10/1 چهارشنبه برگزاری مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه ملایر

همزمان با هفته پژوهش، مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه ملایر با حضور ریاست دانشگاه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، اعضای هیأت علمی و کارکنان حوزه پژوهشی، روز دوشنبه 29 آذرماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حیاتی ریاست دانشگاه ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت تقارن هفته وحدت، روز وحدت حوزه و دانشگاه با هفته پژوهش از تلاش ها و زحمات دکتر حیدری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و همکارانشان تشکر و قدردانی کردند. ایشان در ادامه با بیان اینکه پژوهش با این سبک و سیاق که در دانشگاه ها وجود دارد یک مدل ناکارآمد است افزودند: پژوهش نباید به گونه ای باشد که اگر به آن اعتبار داده نشد متوقف شده و قابل انجام نباشد. ریاست دانشگاه افزودند: پژوهشی راهگشاست که بتواند در اقتصاد جامعه تأثیرگذار باشد و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد جامعه، پژوهش ها باید درآمد زا باشند و برای نیل به این هدف بایستی شرکت های دانش بنیان ایجاد و تقویت شوند.

دکتر حیاتی با اشاره به اینکه بیش از 2800 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، بیان داشتند: نبود این شرکت ها در شهرستان ملایر به وضوح قابل مشاهده است و یکی از اهداف دانشگاه ملایر تلاش برای ایجاد و تأسیس شرکت های دانش بنیان در شهرستان است. ریاست دانشگاه در پایان، ضمن ارائه آمار و اطلاعاتی پیرامون جایگاه پژوهشی دانشگاه ملایر در کشور، از رشد کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی دانشگاه در سالهای اخیر خبر دادند.

در ادامه مراسم ،دکتر حیدری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در سخنانی ضمن تبریک میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، هفته وحدت و هفته پژوهش، از حضور اعضای هیأت علمی در این مراسم تشکر و تقدیر کردند. دکتر حیدری بیان داشتند: همانطور که از نام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر می آید و اینکه هم اکنون بحث دانشگاه های نسل سوم مطرح است که در آنها علاوه بر پژوهش و آموزش، نوآوری و کارآفرینی نیز جزء اهداف است؛ در مراسم کشوری امسال علاوه بر پژوهشگران از فناوران برتر نیز تقدیر شد. ایشان در ادامه جهت تعامل بیشتر بین اعضای هیأت علمی و حوزه پژوهشی، خلاصه ای از روند فعالیتهای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر سخنران پایانی این مراسم بودند. ایشان در ابتدای سخنانشان ضمن گرامیداشت تلاقی وحدت بین حوزه و دانشگاه و همچنین اعیاد میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق(ع)، هفته وحدت و هفته پژوهش را تبریک گفتند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه پژوهش و تحقیق یک روند هوشمندانه و خلاقانه برای دریافت، بازگویی و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته های ماست افزودند: به واسطه علم و پژوهش توسط انسان بخش ابزاری این فرایند ساخته می شود و مبنای پژوهش و استفاده از این ابزار را برای ما وحی مشخص می کند. ایشان در ادامه افزودند:علم باید پشتوانه دینی داشته باشد و شناخت علمی از وضعیت جامعه باید برمبنای دین باشد و نیاز امروز ما پژوهش هایی است که مشکل اساسی جامعه را حل کند و درعصر انفجار اطلاعات به روش ها ،ابزارها و امکاناتی نیاز داریم که بتواند با اقتباس از فرهنگ اصیل اسلامی راه تعالی جامعه را مشخص کند.

حجت الاسلام فراهانی با بیان اینکه اگر پژوهش و تحقیق بر مبنای فرهنگ اصیل انسانی و دینی نباشد، حتی اگر محقق قصد اصلاح داشته باشد،دیگران از آن استفاده غلط می کنند؛ مانند سازنده بمب اتم که یک کار علمی کرد اما دیگران از آن برای جنگ افروزی استفاده کردند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر در پایان سخنانشان به نقش سازنده معلمان در این امر مهم اشاره کردند و آنها را به عنوان هدایتگران آموزش ستودند و به روایتی ار رسول مکرم اسلام اشاره کردند که در قیامت سه گروه اجازه طلب عفو و بخشش برای دیگران دارند گروه اول انبیاء هستند ، گروه دوم علماء هستند و گروه سوم شهداء می باشند.

شایان ذکر است در پایان مراسم از پژوهشگران برتر و همچنین از پژوهشگرانی که بیشترین ارجاعات در مقالات معتبر را داشتند، تقدیر بعمل آمد.